با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

میزبانی اسکای روم از 27 میلیون کاربر ایرانی تا به امروز

مدیرعامل اسکای روم اعلام کرد تا به امروز ۲۷ میلیون ایرانی از این پلتفرم استفاده کردند و رشدی ۱۰۰ برابری متوجه اسکای روم شده است. او همچنین تاکید کرد تا امروز نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر ساعت ارتباط تصویری در بستر اسکای‌روم ثبت شده است .

منتشر شده

در

میزبانی اسکای روم از 27 میلیون کاربر ایرانی تا به امروز

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،نخستین نشست خبری پلتفرم بومی اسکای‌روم، ساعت یازده روز دوشنبه بیستم دی ماه به صورت آنلاین برگزار شد. این نشست ۵ سال پس از راه اندازی این پلتفرم برگزار شده است و در آن به آمارهای جالب توجهی از این پلتفرم پرداخته شد.

«مجید خواهانی» هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اسکای‌روم و «محسن خواهانی» هم‌بنیانگذار و مدیر فنی این پلتفرم در این جلسه حضور داشتند و اعلام کردند: تا امروز بیش از ۲۷ میلیون ایرانی از پلتفرم آنها استفاده کردند و این آمار در کلاینت‌ها به بیش از ۸۰ میلیون می‌رسد؛ کلاینت بدین معناست که ممکن است یک کاربر با گوشی و یا لپ تاپ خود به طور جداگانه وارد این پلتفرم شده باشد.

 

 

آنطور که مدیران پلتفرم گفتند ایده اسکای روم از سال ۹۳ مطرح شده و در نهایت در سال ۹۶ راه اندازی شده است. با شیوع کرونا روند توسعه اسکای روم متحول شد و تمرکز زیادی روی توسعه آن صورت گرفت. خواهانی تاکید کرد که در همان دوران اولیه کرونا بسیاری از شرکت‌ها از این پلتفرم استفاده کردند و دامنه استفاده از اسکای روم از بانک‌ها تا ادارات دولتی و حتی به مدارس رسید.

آمارهای جالب توجه اسکای روم

آنطور که در این جلسه اعلام شد از اول راه اندازی این سرویس تا امروز، نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر ساعت ارتباط تصویری در بستر اسکای‌روم ثبت شده است. همچنین بیش از ۲۷ میلیون ساعت رویداد در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شده است و بیش از ۴۰ هزار برگزارکننده در بستر اسکای‌روم، رویدادهای خود را ارائه کرده‌اند. خواهانی همچنین اعلام کرد اسکای‌روم رکورد ۵۴۰ هزار کاربر در لحظه را به نام خود ثبت کرده است.

به گفته خواهانی این مجموعه تا امروز جذب سرمایه نداشته و همه چیز با سرمایه شخصی این دو نفر پیش رفته است: «پیشنهادهایی برای تأمین مالی به ما شده؛ اما از جذابیت کافی برخوردار نبوده و ترجیح دادیم خودمان با فروش وسایل منزل و ماشین‌مان این کسب و کار را پیش ببریم.»

میزبانی از رویدادهای بزرگ علمی با حضور کاربرانی از 45 کشور دنیا اعم از دانشجویان دانشگاه‌های معتبر دنیا و اساتید برجسته بین‌المللی هم از دیگر دستاوردهای اسکای روم بوده است.

ایرانیان اسکای روم را ترجیح دادند

مجید خواهانی در ادامه این نشست تاکید کرد که ایرانیان از اسکای روم در برابر پلتفرم‌های خارجی استفاده کردند و او علت این موضوع را سادگی برنامه و محیط فارسی و همچنین وجود آن بر بستر وب اعلام کرد: « اولین مزیت اسکای‌روم، سادگی رابط کاربری بوده و دوم مربوط به محیط فارسی آن است که کمک کرده به سهولت کاربری و مورد سوم مربوط به پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران است. ما برای پایداری هزینه کرده‌ایم. صرف نظر از دورانی که با حملات دیداس مواجه بودیم، در سال جدید اسکای‌روم پایداری بسیار بهتری را تجربه کرده است. این مزایا برای کاربران ایرانی موجب شده که از اسکای‌روم استقبال کنند.»

مدیرعامل اسکای‌روم همچنین تشریح کرد: که این پلتفرم در دوران پاندمی، بیش از 10هزار دانشگاه و مدرسه را میزبانی کرده‌ است و طی این بازه زمانی، اسکای‌روم رشد 100 برابری را تجربه کرده است.

کرونا و اسکای روم

 

آیا اسکای‌روم فرصت کرونا را برای تبدیل‌شدن به یک استارتاپ بزرگ از دست داده است؟ مجید خواهانی در پاسخ به این پرسش گفت: «براساس تحقیقات ما در حوزه آگاهی برند، نشان می‌دهد که کاربران ایرانی به تعداد زیاد به سمت استفاده از سرویس‌های خارجی نرفته‌اند. چون نسخه‌های رایگان سرویس‌های خارجی محدویت هایی دارند و نسخه‌های پولی هم با مشکل پرداخت مواجه هستند. در کنار اسکای روم کاربران ایرانی بیشتر به ارائه دهندگان خدمات ایرانی با نرم افزارهای منبع باز  اعتماد کرده اند. ضمن اینکه کاربران ایرانی محصولی مثل اسکای‌روم را با خدمات پشتیبانی دائمی ترجیح می دهند.»

در طرح صیانت انحصار وجود دارد

مدیرعامل اسکای روم درباره طرح صیانت اعلام کرد که این طرح جزییات مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد بوی انحصار از آن می‌رسد و آنها با این مساله مخالف هستند: «انحصار کمکی به کسب‌وکارها نمی‌کند. بلکه در فضای رقابتی است که کسب‌وکارها می‌توانند رشد کنند. ما باید با شایستگی خود و ارتقای کیفیت پلتفرم، میزبان کاربران بیشتری باشیم. اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد.»

امنیت در اسکای روم

اسکای روم

 

خواهانی در پاسخ به پرسش مبنی بر چگونگی پیاده سازی امنیت در اسکای روم اعلام کرد که این مبحث خیلی حساس و پرچالش است: میک بخش امنیت به انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنیم، مربوط است. راه‌حل ما این بوده که مرورگر یک ابزار امن‌تر است. مثلا الان دو شش دهم میلیارد نفر از کروم استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد نرم‌افزار ما روی یک بستر امن توسعه داده شده است. همچنین ما از تکنولوژی وب RTC استفاده می‌کنیم که روی امنیت آن کار شده و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل روی توسعه آن کار می‌کنند.»

وی در ادامه به مساله سرورها و امنیت زیرساخت‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که در حال حاضر سرورها توسط خود مجموعه تامین شده است و توجه ویژه‌ای به امنیت این زیرساخت‌ها داده می‌شود: «همچنین ما در حال حاضر، داده‌های را ذخیره نمی‌کنیم و داده‌ها صرفا بین کاربران رد و بدل می‌شود و دسترسی غیرمُجازی اتفاق نمی‌افتد. ما توافق‌نامه‌هایی با مشتریان خود داریم و تلاش می‌کنیم که سرویس امنی را در اختیار کاربران‌مان قرار بدهیم. نمی‌توان تضمینی داد و ممکن است که حتی سرویس‌های مطرح هم دچار مشکل شوند اما همه تلاش ما این است که بهترین خدمات را به کاربران ارائه بدهیم.»

او دو پلتفرم شاد و اسکای روم را کاملا مستقل از هم می‌داند و باور دارد که هر کدام امکانت متفاوتی به دانش آموزان می‌دهند: «به عنوان مثال در شاد تعاملی وجود ندارد اما این فقدان در اسکای روم جبران شده است.»

آینده اسکای روم

مجید خواهانی در این نشست پیش‌بینی کرد که با پایان‌گرفتن همه‌گیری کرونا، حجم فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از اسکای روم کمتر شود اما به‌دلیل فرصت‌هایی که آموزش مجازی ایجاد کرد، همه‌چیز حضوری نخواهد شد و فعالیت روی این بستر همچنان وجود خواهد داشت و این پلتفرم بعد کرونا دچار ریزش چندانی نخواهد شد.

وی باور دارد عدالت آموزشی ایجاد شده در کشور باعث شده که از همه جای ایران به اطلاعات و آموزشگاه‌ها دسترسی پیدا کنند: «این مزیت‌ها موجب شده که خیلی‌ها بعد از رفع محدودیت‌ها هم همچنان از فضای آنلاین استفاده خواهند کرد.»

یکی از برنامه‌های مهم آینده اسکای روم در سال 1401، راه‌اندازی امکان ضبط در اسکای‌روم خواهد بود که تا امروز در این پلتفرم وجود ندارد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

ساخت شبکه ملی اطلاعات با چین شایعه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یکی از کاربران در‌ مورد همکاری ایران و چین برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این اخبار را تکذیب کرد.

منتشر شده

در

توسط

ساخت شبکه ملی اطلاعات با چین شایعه است

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات،در چند روز گذشته برخی رسانه‌های بعد از انتشار عملیاتی شدن سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» خبر دادند که طبق این سند قرار است شبکه ملی اطلاعات با کمک چین راه‌اندازی شود. حالا وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود در پاسخ به کاربری که از ساخت اینترنت ملی به کمک چین ابراز نگرانی کرده پاسخ داده که «این شایعات بی‌اساس است.»

این اولین بار نیست که کاربران و رسانه‌ها در ‌مورد همکاری ایران و چین بر‌ اساس سند ۲۵ ساله‌ی همکاری این دو کشور نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده در بخش‌هایی مانند فناوری ارتباطات و اطلاعات ابراز نگرانی می‌کنند. فروردین سال ۱۴۰۰ وقتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت و وانگ یی وزیر خارجه چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را امضاء کردند، بسیاری نسبت به آن انتقاد‌هایی وارد کردند.

پاسخ وزیر ارتباطات به شایعه ساخت شبکه ملی اطلاعات به کمک چین

متن برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین بر‌ اساس آخرین تغییرات تا خرداد ۹۹ در‌ دسترس است و بسیاری با استناد به این متن انتقاد‌های زیادی به آن وارد می‌کنند. از جمله اینکه هدف از این همکاری حداقل در بخش فناوری اطلاعات محدود کردن اینترنت بین‌المللی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات است که از دید منتقدان به اینترنت ملی مشهور است.

بااین‌‌حال محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس که از محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه وقت هم برای حضور در این شبکه دعوت کرده بود ، در پاسخ به نگرانی برخی از این قرارداد اعلام کرد به هیچ وجه این همکاری تأثیری بر محدودسازی حوزه‌ی ارتباطات ندارد و باعث رشد می‌شود.

جهرمی در پاسخ به انتقاد کاربران این گروه که این تفاهم‌نامه در بخش فناوری را محدودکننده‌ی اینترنت در ایران می‌دانستند، گفته بود:

در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه‌ی تکنولوژی‌های ارتباطی هستند.

به گفته‌ی او بیشترین همکاری‌های چین و ایران در حوزه‌ی ارتباطات است. جهرمی تأکید کرد که برعکس محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، هنوز محصولات چینی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات در ایران جا نیفتاده‌اند.

همکاری ایران و چین در حوزه ارتباطات

همکاری ایران با چین در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در ابتدای این سند و در بخش‌هایی که مربوط با فناوری اطلاعات است آمده که با در‌ نظر داشتن ظرفیت‌های عظیم همکاری، طرفین در چارچوب این سند، برای دستیابی به اهداف زیر همکاری خواهند کرد:

افزایش میزان اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و گردشگری

گسترش همکاری‌های بین دانشگاه‌ها، بخش‌های فناوری و علمی

همکاری‌های گردشگری علمی/آکادمیک، فناوری و تبادل تجارب در آموزش نیروی انسانی

وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور به‌عنوان مقامات مسئول، با همکاری سایر وزارتخانه‌ها از‌ جمله وزارت بازرگانی چین و وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران، وظیفه نظارت بر اجرای مفاد این سند و ارائه گزارش پیشرفت همکاری را به رهبرانشان در زمان‌های مناسب دارند.

در ضمیمه‌ی شماره‌ی یک این سند همکاری به اهداف اساسی آن اشاره شده که از‌ جمله‌ی آن می‌توان که مرتبط با فناوری اطلاعات است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی شامل، نفت، پتروشیمی، صنایع سنگین، کشاورزی، سلامت، برق، شبکه‌های هوشمند و دانش بنیان و صنایع نوین مانند ارتباطاات، خدمات و گردشگری.

توسعه‌ی همکاری در زمینه‌ی انتقال و توسعه فناوری‌های نوینشام انرژی‌های پاک، انرژی تجدیدپذیر، احداث نیروگاه‌ فناوری‌های ارتباطای و اعطلاعاتی، بخش سلامت کشاورزی و…

  • توسعه‌ی همکار‌ی‌ها در زمینه‌ی تولیدات کشاورزی، دارویی، بهداشتی و صنایع نوآوری
  • گسترش دانش و به اشتراک گذاشتن فناوری‌های نوین به‌منظور حفظ محیط زیست در عرصه‌ها مختلف
  • تقویت بسترسازی برای همکاری تشکل‌های فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف اقتصادی و تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی
  • همکاری در ایجاد مراکز صنعتی محور/ خدماتی محور/فناوری محور در بنادر و جزایر منتخب با هدف تولید و صادرات خدمات و کالاهای مشترک به کشورهای منطقه
  • توسعه و تقویت همکاری‌های علمی، فنی، حقوقی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف فضای مجازی و تجهیزات کاربر نهایی

در‌ ادامه‌ی این سند همکاری و در ضمیمه‌ی شماره دو آن عناوین اصلی برنامه‌های همکاری جامع ۲۵ ساله در حوزه‌های مختلف از نفت و انرژی تا سلامت و کشاورزی و فناوری اطلاعات دیده می‌شود. در بند «د» سند به همکاری در زمینه‌ی فناوری و ارتباطات از راه دور اشاره شده است. در این بخش تعریف پروژه‌های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت‌های اطلاعاتی ارتباطی دیده می‌شود که خود شامل زیر مجموعه‌هایی است، از ‌جمله: توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطات از راه دور، خدمات اساسی (شامل موتورهای جست‌وجوگر، پست الکترونیکی و پیام‌رسان‌های اجتماعی)، تجهیزات ارتباط از راه دور‌ (شامل مسیریاب جی پی اس، سوئیج، سرورها، و ذخیره اطلاعات)، تجهیزات کاربر نهایی (تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ)، گفت‌وگو درباره‌ی همکاری‌های ممکن در ‌خصوص توسعه‌ی نرم‌افزارهای پایه از قبیل (سیستم عامل رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه، مرور‌گرها و آنتی‌ویروس‌ها و اجرای چنین همکاری‌هایی در موعد مناسب آن).

تعریف پروژه‌های مشترک و آزمایشی در زمینه فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی، انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه‌های دو کشور و توسعه‌ی همکاری‌ با شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم کسب‌و‌کارهای نوآورانه (استارتاپ‌ها) و تقویت همکاری‌ها در طرح‌های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین‌المللی و… از دیگر موارد اشاره شده در این بند از همکاری چین و ایران در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

اما اثرات توسعه‌ی فناوری در این همکاری در حوزه‌های مختلف دیگر‌ هم دیده می‌شود. برای مثال در بخش نفت و انرژی طرفین توافق کرده‌اند در شرایط مناسب نسبت به مواردی مانند همکاری در زمینه‌ی ساخت کارخانه‌ها و تولید و تجهیزات و فناوری‌های جدید در حوزه آب و برق ایران اقدام کنند.

در بخش حمل و نقل و زیرساخت نیز اثراتی از کمک گرفتن از فناوری برای رشد این بخش دیده می‌شود، که از‌ جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال فناوری و مشارکت در توسعه‌ی فناوری‌های مورد نیاز در صنعت هوایی
  • سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت شهرهای هوشمند و زیست‌بوم در مکران و تب
  • همکاری در ساخت ساختمان‌های سبزو هوشمند
  • تبادل فناوری و همکاری از نظر ساخت بزرگراه کویری
  • استفاده از انواع تکنولوژی نوین ساخت‌و‌ساز دارای قابلیت پیاده‌سازی در ایران و انتقال دانش به کشور
  • طراحی شهرهای جدید نسل نوین و محله‌هایی با رویکرد شهر جدید هوشمند سازگار با محیط زیست به‌عنوان پایلوت

در بخش علمی، فرهنگی، گردشگری و محیط زیست هم به مواردی همچون اعطای بورس تحصیلی دولتی متقابل و تبادل استاد و دانشجو و انجام تحقیقات مشترک بین دانشگاه‌های دو کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت از ایجاد صندوق‌های مالی مشترک در حوزه همکاری علمی و فناوری، مشخص کردن پروژ‌های مشترک در حوزه‌ فناوری‌های نوین، مشخص کردن پروژه‌های مشترک در توسعه و تقویت زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق جاده ابریشم دیجیتال، توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطی، خدمات پایه (همجون موتورهای جست‌وجو، پیام‌رسان‌های اجتماعی و رایانامه‌ها)، تجهیزات ارتباطی ( همچون مسیریاب، سوئیچ، سرور و ذخیره‌سازها)، تجهیزات کاربر نهایی ( همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت) ، گفت‌وگو درباره‌ی امکان همکاری در توسعه‌ی نرم‌افزارهای پایه ( همچون سیستم عامل رایانه و تلفن‌همراه مرورگر و آنتی ویروس)، هماهنگی و همکاری در تدوین و تصویب قوانین کنوانسیون‌ها و تصمیم‌گیری بین‌المللی در زمینه حاکمیت دولت‌ها بر فضای مجازی، تقویت همکاریهای همه جانبه بین رسانه‌های آنلاین دو طرف در اشکاف مختلف و تشویق رسانه‌های آنلاین برای مبادله‌ی اطلاعات، تشویق تیم واکنش اضطراری شبکه رایانه ملی دو کشور برای امضای تفاهم‌نامه در ‌خصوص امنیت سایبری و هدایت و همکاری‌های برای پاسخگویی به حوادث امنیت سایبری برون مرزی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در ‌خصوص تهدیدات دیده می‌شود.

گسترش همکاری در حوزه فناوری و صنعت دفاعی با تأکید بر اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، طراحی، توسعه و تولید مشترک و تأمین تجهیزات هم از دیگر مواردی است که قرار است از فناوری در حوزه نظامی، دفاعی و امنیتی استفاده شود.

در بند «ب» این سند همکاری به اقدامات اجرایی میان‌مدت و بلند مدت اشاره شده که از ‌جمله‌ی آن می‌توان به تأمین مالی و استقرار فناوری‌های مدیریت پسماند، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مشترک تجهیزات پزشکی پیشرفته در ج.ا. با انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری مشترک در احداث پارک‌های فناوری مشترک، مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز تبادل داده‌های اینترنتی بین‌المللی (LXP) و خطوط انتقال ترافیک داده بین‌المللی (کابل‌های دریایی و زمینی، لینک‌های رادیویی، ماهواره‌ای و مخابراتی) و اجرای آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در کلیه‌ی ابعاد فضای مجازی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور اشاره کرد.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد که اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک تبلیغاتی از ‌سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند.

منتشر شده

در

توسط

سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری دلیل این گفته را این طور بیان می‌کند که سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر‌ اساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از‌ طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره‌داغی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت:یکی از این روش‌ها، سامانه‌ی مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند. علاوه‌ بر‌ این، اپراتورها را نیز مکلف کرده‌ایم که سامانه FMS خود را راه‌اندازی کرده و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آن‌ها را مسدود کنند. این سامانه بر‌ اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که بر‌ اساس تشخیص و محدود‌سازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده، عمل می‌کند.

قره‌داغی درباره‌ی مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در‌ صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره‌ی ارسال‌کننده‌ی پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک‌طرفه محدود می‌کند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: پس از شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف و دفاتر صادرکننده‌ی آن، دسترسی ارائه‌ی خدمات این‌گونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.

رگولاتوری: از اواخر دی ماه جاری در‌ مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است

به گفته‌ی او برای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویّت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده تا علاوه‌ بر انجام فرایند حضوری احراز هویّت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یک‌بار مصرف (OTP) استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، اعلام کرد : تا اواخر‌ دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. او تأکید می‌کند که به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد:بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع‌شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرایند احراز هویّت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است. بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به‌‌ ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آن‌ها داشته باشند.

قره‌داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سر شماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال‌شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها‌ است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌‌ رو، رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال‌شده از‌ طریق این شرکت‌ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری ستاره ۸۰۰ مربع کرد.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک‌ در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در طول روز از ‌جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

انتشار گزارش عملکرد تیپاکس برای اولین بار

تیپاکس را باید در زمره‌ی قدیمی‌ترین شرکت‌هایی خواند که از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است. چندی پیش تیپاکس برای اولین بار اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود کرد.

منتشر شده

در

توسط

انتشار گزارش عملکرد تیپاکس برای اولین بار

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان، تیپاکس چندی پیش اولین گزارش عملکرد خود را منتشر کرد که طی آن علاوه بر اینکه به اتفاقات ۶۰ سال اخیر این برند و تغییر و تحولات پیرامون آن پرداخت، اطلاعاتی را نیز در رابطه با عملکرد این شرکت حمل و نقل طی یک سال اخیر ارائه کرد. بسیاری از شاخص‌های مطرح‌شده توسط تیپاکس گویای این موضوع است که این برند با وجود انتقاداتی که در رابطه با سرویس‌دهی آن مطرح می‌شود، با روندی رو‌به‌رشد همراه شده و سرویس‌دهی این سرویس با رشد رو‌به‌رو بوده است، به‌‌ طوری‌که برای مثال تیپاکس طی سال ۹۹ به بیش از ۵.۲ میلیون نفر سرویس‌دهی کرده که این میزان در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۸۴ درصدی همراه بوده است.

در ویدئوی زیر نگاهی به گزارش عملکرد تیپاکس می‌اندازیم و به نکات مهم آن اشاره می‌کنیم.

 
منبع:زومیت

ادامه مطلب

برترین ها