با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

عدم حمایت مسئولین زنجانی از کسب و‌ کارهای اینترنتی

بهروز حسینی فعال مجازی در زمینه کسب و کار‌ اینترنتی در زنجان گفت: زنجان به عنوان قطب IT در کشور مطرح است و در این زمینه فعالان خوبی مشغول فعالیت هستند اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه هیچ حمایتی از سوی مسؤولان در حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنت در استان انجام نشده است.

منتشر شده

در

عدم حمایت مسئولین زنجانی از کسب و‌ کارهای اینترنتی

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان؛به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان،با شیوع و گسترش ویروس کرونا خیلی از کسب و کارها تعطیل شد، تعطیلی‌هایی که خسارت‌های چندصد میلیاردی برای مشاغل متعدد از جمله اصناف شد و همچنین منجر به جمع‌آوری کسب‌ و کارهای خرد و به دنبال آن با افزایش بیکاری در جامعه مواجه شدیم.

اما فضای مجازی ظرفیتی بود که به کمک این کسب و کارها آمد به طوری که افراد، بدون اینکه هزینه‌ای برای رفت‌وآمد صرف کنند و یا اینکه از احتمال آلوده شدن به کرونا در امان بمانند می‌توانند از محصولات کسب و کارهای مجازی معتبر استفاده کنند.

حالا ارزش فضای مجازی برای اقتصاد به خصوص برای تولید‌کنندگان در این روزگار بر هیچ کس پوشیده نیست، ارزشی که توانسته است خیلی از کسب و کارها را به چرخه تولید برگرداند.

در این میان فروشگاه‌های اینترنتی در کشور فصل جدیدی از کسب و کارها را رقم زده‌اند به طوری که با ایجاد بستر‌های خرید و فروش آنلاین تهدید رکود بازار را به رونق کسب و کار مجازی تبدیل کردند.

از آنجایی که طبق آمار‌ها ۷۶‌ هزار وب‌سایت در کشور دارای نماد «اینماد» هستند، مردم می‌توانند با مشاهده این نماد، به صورت اینترنتی و آنلاین خرید‌های خود را به راحتی و آسانی انجام دهند، از این رو ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران فضای مجازی، یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی است.

اما سوال اساسی اینجاست که حمایت مسؤولان از این نوع کسب و کارها در چه حدی است و نیز نخستین گام برای جلب اعتماد مردم در خرید‌های آنلاین به ویژه در روز‌های کرونایی، چیست؟

سهم بالای شهرداری در الکترونیکی کردن شهر

در این رابطه بهروز حسینی فعال مجازی در زمینه کسب و کار‌ اینترنتی در زنجان به خبرنگار فارس می‌گوید: زنجان به عنوان قطب IT در کشور مطرح است و در این زمینه فعالان خوبی مشغول فعالیت هستند اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه هیچ حمایتی از سوی مسؤولان در حوزه کسب‌و‌کارهای  اینترنت در استان انجام نشده است.

حسینی ادامه داد: ۱۸ ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد فقط تنها حمایتی که از کسب و کارهای اینترنتی در این دوران شد نصب سه بنر در سطح شهر بود.

این فعال تجارت الکترونیک با بیان اینکه ۵۲۴ وب‌سایت بانماد اینماد در زنجان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: شهرداری‌ها در الکترونیکی کردن شهر سهم‌ به‌ سزایی دارند که در این رابطه واحد فرهنگی شهرداری هیچ حمایتی از فعالان این حوزه و حتی تشویق کردن مردم برای تهیه مایحتاج روزمرگی‌هایشان به صورت آنلاین در روزهایی کرونایی نکرد.

حسینی با اشاره به اینکه خرید و فروش اینترنتی باید در بین مردم به صورت صحیح فرهنگ‌سازی شود، افزود: متاسفانه آموزش فرهنگ‌سازی خرید و فروش اینترنتی در زنجان چندان انحام نشده است.

این فعال فضای مجازی برای جلب اعتماد مردم در زمینه خرید آنلاین، گفت: معتقد هستم رسانه‌ها باید در اطلاع‌رسانی پای‌ کار باشند، این در حالی است که ۸۱ درصد از واحد‌هایی که تجارت الکترونیک در کشور دارند، در بستر شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت می‌کنند.

حسینی آموزش، کسب تجربه و تخصص را از اولویت‌های مهم یک فرد برای وارد شدن به این فضا دانست و یادآورشد: صاحبان فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی این انتظار را از مسؤولان دارند که مورد حمایت قرار دهند و تنها به نصب  بنر بسنده نکنند.

کمبود ‌مشتریان حضوری با مشتریان مجازی جبران می‌شود

به یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شهرمان سری زدم چندان پر ازدحام نبود، آقای مرادی که مدیر فروشگاه است به خبرنگار فارس گفت: امروزه برخی از مردم ترحیح می‌دهند که به صورت اینترنتی و آنلاین خریدهای خود را به سبب راحتدبودن انجام دهند، از این رو فروشگاه‌های اینترنتی با قدرت به میدان آمدند تا هم بستری امن برای خرید باشند و هم حضور مردم را در روزهای کرونایی کم کنند.

وی با بیان اینکه کار سفارش‌گیری از مردم از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب انجام می‌شود، ادامه داد: در این نوع فروش خریدار حق انتخاب دارد و با رجوع به سایت اینترنتی کالای مورد نظر را انتخاب و هزینه را پرداخت و جنس خریداری شده را درب منزل و محل کار تحویل می‌گیرد.

مرادی با بیان اینکه هنوز هم افرادی هستند که به این نوع خرید اعتمادی ندارند و تا از نزدیک جنس مورد نظر را نزدیک رویت نکنند پسند نمی‌کنند، افزود: صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی از مردم می‌خواهند که به این نوع خرید‌ها اعتماد کنند، چرا که کالاهایی که داخل فروشگاه است از هر لحاظ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این صاحب فروشگاه‌ اینترنتی در زنجان عنوان کرد: از آنحایی که کرونا کسب و کارها را به رکود کشانده است در حال حاضر کمبود مشتریان حضوری با مشتریان مجازی جبران می‌شود.

در فضای مجازی، رونق کسب و کارمان برگشت

خانم محمدی دیگر تولید کننده پوشاک در شهرمان است که در این رابطه می‌گوید: کرونا که همه کسب و کار‌ها را به چالش کشانده است با شیوع آن، تصمیم به جمع‌آوری مغازه

را داشتم چرا که فقط روزی چند مشتری بیشتر نداشتم.

وی ادامه داد: با همسرم تصمیم گرفتیم که کسب و کارمان را در فضای مجازی و اینترنت دنبال کنیم که خوشبختانه با این کار مجدد رونق کسب و کارمان برگشت.

این تولیدکننده پوشاک عنوان کرد: امیدواریم که بستری فراهم شود تا مردم بیشتر به خرید‌های اینترنتی اعتماد کنند تا کسب و کار از طریق اینترنت بیشتر رونق پیدا کند.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

استفاده از «شاد» برای مشترکین همراه اول رایگان است

مدیرعامل همراه اول گفت: استفاده از «شاد» امسال هم برای همراه اولی‌ها رایگان است.

منتشر شده

در

توسط

استفاده از «شاد» برای مشترکین همراه اول رایگان است

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،مهدی اخوان بهابادی همزمان با سپری شدن ایام تعطیلات دانش آموزان و نزدیک شدن به بهار تحصیلی به مشترکان اپراتور اول تلفن همراه مژده داد و اظهار داشت: استفاده از شاد در سال تحصیلی جدید نیز رایگان است و والدین دانش آموزان می توانند بدون هیچگونه دغدغه و نگرانی نسبت به فعالیت های فرزندان خود در این پلتفرم آموزشی، ابزار ارتباطی را در اختیار آنان قرار دهند.

وی با اشاره به توسعه و اجرای صفر تا صدی پلتفرم «شاد» در همراه اول طبق خواسته ها و نیازهای وزارت آموزش و پرورش در ایام شیوع کرونا، عنوان کرد: سیمکارت هایی هم برای آن قشر از خانواده ها که فرزندان شان خواستار استفاده از اینترنت رایگان شاد هستند اما همراه اول ندارند، در نظر گرفته شده که می توانند از طریق مبادی رسمی فروش اپراتور اول اقدام به تهیه آن کنند.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه تیم فنی این بستر همواره از ابتدای پروژه درگیر بروزرسانی و ارتقای ظرفیت های زیرساختی و نرم افزاری آن بوده و نسخه جدید شاد هم طی چند روز آینده رونمایی می شود خاطر نشان کرد:با این وجود دانش آموزان از قابلیت های بیشتری می توانند در راستای امر تحصیل استفاده کنند.

اخوان بهابادی با اشاره به اقدامات یکی دو سال اخیر این اپراتور در مورد شبکه شاد گفت: همراه اول تاکنون یک ریال از محل شاد درآمدزایی نداشته است و با نگاه مسئولیت اجتماعی به این پروژه ملی نگریسته تا امر تحصیل دانش آموزان متوقف نشود؛ لذا امیدواریم با مجوزی که شورای عالی فضای مجازی نیز صادر کرد، محتوای این بستر روز به روز غنی تر شود و با توسعه زیرساخت های ارتباطی در نقاط دور افتاده براساس برنامه ریزی دولت، عدالت آموزشی بیش از پیش در ایران اسلامی محقق شود.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در گرو همکاری اپراتورهاست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پایداری شبکه ارتباطی کشور در آغاز سال تحصیلی ضروری است، بر نقش ویژه اپراتورها در تحقق شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد. او همچنین بازنگری ناگهانی در تعرفه اپراتورها را امری غیرممکن دانست از ضرورت همراهی مردم در این موضوع گفت.

منتشر شده

در

توسط

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در گرو همکاری اپراتورهاست

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،«عیسی زارع‌پور» در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره همراه اول و ایرانسل با بیان این که برنامه محوری وزارت ارتباطات در دوره جدید، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است تاکید کرد تحقق این برنامه در گرو همکاری اپراتورها است و نقشی برجسته در این موضوع داردند.

به اعتقاد وی خیلی از مشکلات در فضای همدلی و همراهی چه در سطح وزارتخانه و چه در سطح دولت قابل‌حل است: «وفاقی در سطح ملی شکل‌گرفته تا این صنعت رشد کند و با این وفاق و همدلی می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات پیش روی اپراتورها برطرف شود.»

لزوم توسعه قابلیت‌های سامانه‌های آموزش الکترونیک

وزیر ارتباطات با اشاره به شروع سال تحصیلی و نقش اپراتورها، به‌ویژه همراه اول در آموزش مجازی دانش‌آموزان گفت: «در حال حاضر پلتفرم «شاد» به عنوان بخشی از آموزش الکترونیک رسمی در کشور پذیرفته شده است و در این حوزه زحمات زیادی توسط همراه اول کشیده شده است.»

 

وی با توجه به شروع مدارس تاکید کرد اپراتورها بایستی برای پایداری و افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی کشور و نیز برطرف کردن مشکلات و توسعه قابلیت‌های سامانه‌های آموزش الکترونیک به‌سرعت اقدام کنند تا در ابتدای سال تحصیلی مردم و به‌ویژه اولیای دانش‌آموزان احساس اطمینان و آرامش داشته باشند.

بازنگری سریع تعرفه‌ها ممکن نیست

یکی از درخواست‌های چند وقت اخیر اپراتورها، بازنگری در تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم است. زارع پور در این رابطه اظهار داشت:«اطمینان می‌دهیم که همه ظرفیت‌های لازم برای حل مشکلات اپراتورها را پای کار بیاوریم اما پشتیبانی و حمایت وزارت ارتباطات از اپراتورها یک بخش از کار است و راه‌حل بخشی از مشکلات در درون خود اپراتورها است. ضروری است که اپراتورها در ساختارهای بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و سیاست‌های کلان خود بازنگری کنند. عدم افزایش تعرفه‌ها در سالیان گذشته باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اپراتورها شده است اما نه می‌شود و نه می‌توانیم یک‌باره در تعرفه‌ها بازنگری کنیم بلکه اگر ضرورت پیدا کرد باید پیوست اقناعی و رسانه‌ای مناسب تهیه شود تا مردم با این موضوع همراهی کنند.»

او به‌ منظور حل مشکلات پیش روی اپراتورها دستور داد تا کارگروهی ویژه برای بررسی موانع و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساخت‌های اپراتورها تشکیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جایگاه راهبردی فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و گفت: «خوشبختانه دولت و شخص رئیس‌جمهور، عنایت ویژه‌ای به ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند و یکی از بندهای «میثاق‌نامه دولت سیزدهم» که در ابتدای تشکیل دولت به امضای وزرا رسید، توسعه فناوری اطلاعات و به‌کارگیری آن در حوزه کاری وزارتخانه‌ها است. روح حاکم بر سند فساد ستیزی هم که دولت قرائت شد استفاده از فناوری اطلاعات است.»

وی ضمن اشاره به تجربه موفق ایرانسل در جذب سرمایه‌گذار خارجی، معتقد است از این تجربه می‌توان در بخش‌های دیگر هم استفاده و با همکاری اپراتورها زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی را فراهم کرد

زارع‌پور در پاسخ به طرح برخی گلایه‌ها نسبت به نحوه برخورد شهرداری‌ها با سایت‌های BTS اپراتورها دستور داد گزارشی از تخریب سایت‌های مخابراتی اپراتورها تهیه تا این مسئله از راه‌های مقتضی پیگیری شود.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

واتساپ روی توسعه قابلیتی برای یافتن موقعیت مکانی کسب‌وکارهای مختلف کار می‌کند

به‌تازگی در واتساپ قابلیت آزمایشی جدیدی برای برخی کاربران اضافه شده که تا به کمک آن بتوانند فهرست کسب‌وکارهای مختلف را در اختیار داشته باشند و این پیام‌رسان به آنها برای یافتن موقعیت مکانی مغازه،‌ها رستوران‌ها و مکان‌های مشابه کمک می‌کند.

منتشر شده

در

توسط

واتساپ روی توسعه قابلیتی برای یافتن موقعیت مکانی کسب‌وکارهای مختلف کار می‌کند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،واتساپ یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در سراسر جهان محسوب می‌شود و در حال حاضر ۲.۵ میلیارد نفر کاربر فعال دارد. این اپلیکیشن در حال حاضر اپلیکیشن پیام‌رسان اصلی بسیاری از افراد محسوب می‌شود و حتی در برخی از نقاط تاحدودی یک اپلیکیشن پرداختی نیز به شمار می‌رود. در برخی از نقاط هم بهترین و راحت‌ترین روش برای تماس با کسب‌وکارهای مختلف است.

به‌تازگی قابلیت جدیدی در این پلتفرم در حال آزمایش است که به لطف ایجاد آن فهرستی از کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌شود که کاربران با بهره‌مندی از آن می‌توانند مغازه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای مشابه دیگر مورد نظر خود را بیابند.

 

در حال حاضر این قابلیت آزمایشی در شهر سائوپائولوی برزیل که میلیون‌ها کسب‌وکار در آن در حال فعالیت هستند، در حال آزمایش است. مت ایدما (Matt Idema) معاون پیام‌رسانی فیسبوک، در گفت‌وگویش با رویترز اذعان کرده است هند و اندونزی هم می‌توانند کاندیداهای خوبی برای آزمایش این قابلیت باشند.

واتساپ

 

او در ادامه مصاحبه‌اش با رویترز گفته صاحبان کسب‌وکارهای مختلف قبلاً شماره‌های واتساپ خود را در قالب بسته‌های مختلف یا به وب سایت‌ها یا بخش تبلیغات فیسبوک در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا به پل ارتباطی بین آن‌ها و مشتریان تبدیل شود و مشتریان از این طریق با آن‌ها چت کنند.

با توجه به اینکه واتساپ به دلیل نقض حریم خصوصی مورد حمله شدید کمیته حفاظت از اطلاعات ایرلندی قرار گرفته و ۲۵۵ میلیون یورو هم بابت این موضوع جریمه شده ، اقدامات لازم را برای حفظ حریم خصوصی انجام داده و اذعان کرده است موقعیت مکانی مشتریان و نتایج جستجوی آن‌ها ذخیره نمی‌شود.

ایدما در مصاحبه‌اش با رویترز خاطرنشان کرد که تبلیغات نیز به‌زودی به واتساپ افزوده خواهد شد و معتقد است که چنین اقدامی می‌تواند مسیر ورود این پیام‌رسان به حوزه تبلیغات را که مدل اصلی تجارتی فیس بوک محسوب می‌شود، هموار کند و تبلیغات می‌تواند به بخشی از مدل تجاری واتساپ هم تبدیل شود. در حال حاضر میلیون‌ها نفر از افراد فعال در حوزه کسب‌وکار در اینستاگرام و فیسبوک از روش تبلیغات کلیکی که مشتریان را به واتساپ هدایت می‌کند، استفاده می‌کنند. در حال حاضر واتساپ ابزارهایی مثل کاتالوگ فروشگاه‌ها را نیز به کاربران عرضه می‌کند.

منبع :دیجیاتو

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها