با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

جدال نمایندگان بر سر رای گیری درباره کلیات طرح صیانت

اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در جلسه امروز به بررسی امکان رای گیری درباره کلیات طرح صیانت پرداختند. موافقان این امکان اعتقاد دارند نمایندگان مجلس تنها به اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح رای داده‌اند و بایستی کلیات طرح به رای اعضا گذاشته شود. این در حالی است که مخالفان تاکید داشتند این بحث به معنای منحل سازی کمیسیونی است که نمایندگان در صحن علنی رای به تشکیل آن داده بودند.

منتشر شده

در

جدال نمایندگان بر سر رای گیری درباره کلیات طرح صیانت

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،چهارمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت برای اولین بار با حضور تمامی اعضای این کمیسیون برگزار شد.

تمام وقت این جلسه به بحث‌های نمایندگان بر سر ماده ۱۵، تبصره و الحاقیات این ماده اختصاص داده شد. نکته قابل تامل، بیان بحث‌های تکراری از سوی برخی نمایندگان مانند عنابستانی بود که به علت عدم حضور در جلسات قبلی کمیسیون، نسبت به تصمیمات گرفته‌ شده، آگاهی کافی نداشت.

بخش اعظمی از بحث و جدل نمایندگان درباره به رای گذاشتن کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک بود. طبق این الحاقیه سه موافق و سه مخالف بایستی درباره کلیات طرح صحبت کرده و سپس به رای گذاشته شود. در صورت عدم رای به کلیات نیز، ظرف ۱۰ روز آینده بایستی طرح جایگزین به کمیسیون پیشنهاد شود.

مخالفان این الحاقیه معتقد بودند این موضوع به معنای منحل سازی کمیسیون است. موافقان نیز تاکید داشتند که مجلس در صحن علنی تنها به اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح رای داده است و بایستی کلیات طرح به رای گذاشته شود.

 

در پایان رای گیری درباره این الحاقیه و امکان به رای گذاشتن آن به جلسه بعد موکول شد.

در بخش دیگری از جلسه، تقی‌پور با اشاره به ماده ۱۲ آیین‌نامه داخلی کمیسیون مشترک برای تشکیل کمیته‌های فرعی، اعلام کرد کمیته‌های کسب‌وکار دیجیتال و کمیته رسانه تشکیل خواهند شد که وظیفه جمع‌آوری نظرات بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و … برعهده این کمیته‌ها خواهد بود. لازم به ذکر است این ماده، در جلسه قبلی به تصویب رسیده بود.

یکی از نکات قابل تامل جلسه امروز، بی نظمی زیاد اعضای کمیسیون مشترک بود که موجب گلایه‌های چندین باره رئیس کمیسیون شد که با عبارت «ماشاءالله به این نظم و انضباط» به نمایندگان کنایه زد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید.

منتشر شده

در

توسط

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،«علی رهبری» امروز در نشست خبری یک سالگی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای سازمان توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، اظهارداشت :همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود: «در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است به طوری که امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.»

 

 به گفته رهبری تاکنون ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است. او اعلام کرد مدت زمان صدور اینماد از چند روز به چند ساعت رسیده و قوانین جدید برای اینماد تعریف شده است: «ما در اینماد بدون ستاره که متقاضی کمتر از ۱۰ دقیقه می تواند بگیرد، یک محدودیتی قرار داریم که شخص می تواند ۵۰ تراکنش با سقف ۵۰ میلیون تومان داشته باشد و اگر از این حد بیشتر باشد، موظف است که طی ۱۰ روز فرایند اخذ اینماد با ستاره را طی کند.»

آنطور که گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد،  تا کنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه بندی داشتند که از بین آنها پنج کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار چهار ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب و کار دو ستاره و نه کسب و کار یک ستاره دریافت کرده‌اند.

امکان ارائه تسهیلات به کسب و کارهای چند ستاره

 

رهبری در پاسخ به پرسش  مبنی بر اینکه ستاره‌های یک کسب و کار چه فایده‌ای برای آنها خواهند داشت گفت: «تعداد ستارگان بیشتر می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر و افزایش مشتریان این کسب و کارها باشد. این مساله قطعا برای کسب و کارهای ناشناسی که بتوانند ستاره دریافت کنند خیلی تاثیرگذار خواهد بود اما به جز این مورد ما در حال برنامه ریزی برای موارد دیگری هم هستیم.»

وی تاکید کرد که آنها می‌خواهند کاری کنند تا کسب و کارهای چند ستاره بتوانند تا سقف N مقدار پول (که هنوز مشخص نیست) از بانک‌ها بدون ضامن وام دریافت کنند و یا تسهیلات دیگری در اختیارشان قرار بگیرد: «هنوز به برنامه مدونی نرسیدیم و از شنیدن پیشنهادات در اینباره استقبال می‌کنیم.»

بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره کسب و کارهای آنلاین ستاره دار،  بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته بندی است. در مقابل کسب و کارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند.

۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند

 

در ادامه این نشست فرانک ابوالمعصوم مدیر پروژه رتبه‌بندی کسب و کار الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: «در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ارزش مالی تجارت الکترونیکی ۵۶۰ هزار میلیارد تومان و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در کشور یک میلیارد و ۸۹۴ هزار بوده است و همچنین ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد اعطا شده است.» به گفته ابوالمعصوم در حال حاضر حدود ۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند: «اما به صورت رسمی ۱۰۴ هزار کسب و کار بصورت اینترنتی فعالیت دارند که براین اساس می‌توان تخمین زد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بطور مستقیم در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند.»

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

کافه بازار در بازه‌های زمانی مختلفی، تا امروز اقدام به انتشار گزارش‌هایی از داده‌های خود کرده است. یکی از این گزارش‌ها «گزارش سال ۹۹ کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در ایران» است. بازخوانی و بررسی اطلاعات این گزارش امکان مطالعه موردی هر یک از حوزه‌های فعالی که در حال حاضر اپلیکیشنی در اختیار کاربران گذاشته‌اند را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم رویکرد کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های حوزه کتاب را بر اساس گزارش یک ساله کافه بازار بررسی کنیم.

منتشر شده

در

توسط

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،تحلیل داده‌هایی که برنامه بازار در گزارش خود منتشر کرده بیانگر آن است که اگرچه کاربران بیش از یک میلیارد نصب و بروز رسانی فعال در برنامه بازار انجام داده‌اند اما تنها ۲.۷ درصد از این میزان نصب در دسته کتاب‌ها و مطبوعات قرار داشته است. اولین پرسش در مقابل این آمار این است که آیا این میزان نسبت به گذشته کاهش داشته است؟

بر اساس گزارش کافه بازار این نکته روشن می‌شود که تعداد نصب فعال اپلیکشن‌های حوزه کتاب و مطبوعات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش قابل توجهی داشته است.

 
 

رویکرد کاربران نسبت به کتاب الکترونیکی چگونه است؟

اما موضوع دیگری هم باید در بازخوانی گزارش کافه بازار مورد توجه قرار داد. کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی و در مجموع کتاب‌های دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که کتاب‌خوان‌ها در مقابل آن دو رفتار متفاوت دارند. گروهی به دلیل علاقه‌شان به بوی کاغذ و احساسی که سال‌ها درباره مطالعه کتاب کاغذی داشته‌اند حاضر به امتحان کردن آن نیستند. گروهی دیگر اما این روش را بهترین راه برای همیشه همراه داشتن آرشیو کتاب‌هایشان و از آن جذاب‌تر کاهش هزینه‌های خرید کتاب می‌دانند.

گروه سومی هم وجود دارند؛ آنهایی که کتاب چه فیزیکی و چه دیجیتالی در سبد خریدشان جای پررنگی ندارد. همه‌گیری کرونا و ماندن در خانه اما اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال را هم بیشتر از گذشته برای کاربران جذاب کرد. هرچند بر اساس گزارش سالانه کافه بازار این جذابیت به پای اپلیکیشن‌های کتابخوانی و فرهنگی نرسیده و با وجود کرونا همچنان مطالعه، آن هم به شکل الکترونیکی آن جای محکمی که باید داشته باشد را در زندگی کرونایی جامعه پیدا نکرده است.

فراغت برای مطالعه جدی وجود ندارد

«سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه با بیان اینکه پیک‌های کرونا رابطه معناداری با استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی دارند گفت: «بررسی‌های ما در طاقچه نشان داد که کاربران در فراغت بیشتر به اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب روی آوردند.»

 
سیاوش گودرزی

این موضوع در حالی است که او با اشاره به اینکه مردم با وجود کرونا و در خانه ماندن همچنان فراغت و زمان کافی برای مطالعه محتوای جدی ندارند، گفت: «در این شرایط هم مردم ترجیح می‌دهند از محتوای سرگرم‌کننده استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی چه اثری بر افزایش میزان مطالعه جامعه دارد نیز گفت: «تلاش ما بر این است که کتاب خواندن رشد کند. بر اساس پایش‌‌هایی که در سال ۹۹ انجام شده سرانه مطالعه ۴ و نیم دقیقه‌ای را شکل داده‌ایم. این موضوع با توجه به سرانه کلی کشور عدد بزرگی است.»

گودرزی با تاکید بر اینکه کتاب دیجیتال مزیت‌های قابل توجهی همچون در دسترس بودن و امکان استفاده در زمان‌های مرده را به کاربر می‌دهد، گفت: «استفاده از امکانات بیشتر به اپلیکیشن‌ها برای کاربر این امکانات را بیشتر می‌کند. برای مثال اضافه شدن امکانات استفاده از کتاب‌های صوتی هنگام رانندگی و حرکت در طاقچه نیز این امکان را به کاربر داده است.»

او با توضیح درباره کارنامه مطالعه طاقچه نیز گفت: «ایجاد انگیزه برای افراد به افزایش مطالعه کمک قابل توجهی می‌کند. از همین رو ارائه گزارش مطالعه به کاربر به صورت کارنامه مطالعه امکانی بود که کاربر با دریافت و استفاده از آن انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کند.»

نادیده گرفتن اپلیکیشن‌های کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال یکی از راه‌های توسعه مطالعه در جامعه است. این موضوع در شرایطی که هزینه‌های چاپ و انتشار به شکل کلاسیک و عادی مدام در حال افزایش است، راهی برای نجات سرانه مطالعه کتاب جامعه با توجه به مشکلات معیشتی است. یکی از راه‌های بهبود این شرایط ورود پلتفرم‌های کتاب دیجیتال به نمایشگاه‌های کتاب است. اردیبهشت گذشته در روزهای اوج کرونا و عدم برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب انتظار میرفت این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

 

هرچند گودرزی با تاکید بر اینکه این ارتباط و تعامل با توجه به ظرفیت‌های موجود شکل نگرفت، گفت: «همکاری مستمر، دقیق و مناسبی از طرف وزارت ارشاد همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در همکاری با پلتفرم‌ها شکل نگرفته است. هرچند در شورای عالی فضای مجازی در این باره تلاش‌هایی شده اما این موضوع شکلی مستمر و ثابت ندارد.»

از ماندگاری در دنیای دیجیتال تا کاغذهای کتابخانه شخصی

انتخاب شما کدام گزینه است؟ کتاب کاغذی آرشیو شده در کتابخانه شخصی‌تان، یا کتاب‌های آرشیو شده در گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا فضای ابری که همیشه به آن دسترسی دارید. برخی نگرانی‌شان برای استفاده نکردن از کتاب‌های دیجیتال از دست دادن آرشیو است. این موضوع در حالی است که گودرزی امکان دسترسی به آرشیو را همیشگی عنوان کرده و بر این باور است که آرشیو فیزیکی یا دیجیتال هر دو در خطر آسیب‌پذیری هستند، هرچند با توجه به امکانات امروز دنیای فناوری امکان از بین نرفتن کتاب دیجیتال بسیار جدی‌تر است.

ظرفیت استفاده از کتاب دیجیتال برای ناشران موضوعی است که همواره برای ناشران جذاب بوده است، گودرزی با تاکید بر این موضوع و افزایش این ظرفیت بعد از دوران کرونا گفت: «کرونا منجر به این شد که برخی ناشران بیشتر از گذشته به ظرفیت کتاب دیجیتال توجه کنند. استفاده از ظرفیت‌های بازار کتاب دیجیتال در نهایت برای ناشران جذاب است و به روند اقتصادی آنها کمک هم کرده است.»

کرونا مسیر رشد کتاب دیجیتال را هموارتر کرد

 
مجید شریفی، مدیرعامل کتابراه

«مجید شریفی»، مدیرعامل کتابراه درباره اثراتی که کرونا بر میزان استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی گذاشته به دیجیاتو گفت: «اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا و قرنطینه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. کتابراه نیز در همین مسیر رشد خوبی را تجربه کرده است. البته اگر قرار باشد این موضوع را در ادامه راه مورد بررسی قرار دهیم امکان دارد به دلیل رکود اقتصادی و مشکلاتی که پیش آمده این رشد هم با رکود مواجه شود.»

به گفته او مشکلات اقتصادی تا جایی است که پرداخت هزینه برای محصولات فرهنگی برای مردم بسیار سخت شده است.

او در پاسخ به این پرسش که سهم اپلیکیشن‌ها در افزایش میزان مطالعه جامعه به چه میزان است، گفت: «مهم‌ترین کمکی که اپلیکیشن‌ها به افزایش میزان مطالعه می‌کنند، کاهش هزینه‌ها است. برای مثال خرید کتابی که نسخه چاپی آن ۱۵۰ هزار تومان است در این اپلیکیشن‌ها با ۳۰ هزار تومان ممکن می‌شود.»

شریفی در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت دسترسی به کتاب‌ با استفاده از این اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: «با استفاد از اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب افراد از هر نقطه‌ای از کشور و در هر زمانی به کتاب دسترسی دارند.»

کتاب دیجیتال به بلوغ رسیده است

 

مدیر عامل کتابراه با تاکید بر اینکه هر سال شاهد افزایش علاقه‌مندی جامعه به استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب هستیم درباره شکل‌گیری فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در جامعه گفت: «در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه به همان میزان که ناشران و صاحبان پلتفرم‌های کتاب صوتی از این روند استقبال کردند، رشد کرده و شاهد استقبال مردم هم هستیم.»

به اعتقاد او استفاده از پلتفرم‌های کتاب آنلاین هرچند همچنان ظرفیت رشد دارد، اما به بلوغ رسیده و موقعیت قابل توجهی دارد.

شریفی درباره اعتماد کاربران به اپلیکیشن‌های کتاب نیز گفت: «ارتباط نزدیکی که با کاربران خود داشته‌ایم به ما نشان داده که افراد بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند و حس عدم اعتماد در آنها وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که میزان همکاری ناشران با پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی در چه موقعیتی است، گفت: «همکاری ناشران به شکل ملموس و قابل توجهی، مخصوصا بعد از کرونا و به دلیل قرنطینه و همه حواشی پیش آمده کرونا با پلتفرم‌های کتاب آنلاین بیشتر شد.»

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

جایگاه اینترنت موبایل ایران دو پله کاهش یافت

اسپیدتست ماهانه گزارشی درباره وضعیت سرعت اینترنت در کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا شاهد انتشار جدیدترین گزارش آن برای اکتبر ۲۰۲۱ هستیم. طبق این گزارش، سرعت اینترنت ثابت در کشورمان کمی افزایش پیدا کرده ولی متوسط سرعت اینترنت موبایل کمتر شده و دو پله کاهش رتبه داشته است.

منتشر شده

در

توسط

جایگاه اینترنت موبایل ایران دو پله کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،بر اساس گزارش ماه اکتبر Speedtest، متوسط سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان افزایش چشمگیری را نسبت به گزارش قبلی تجربه کرده. متوسط سرعت اینترنت موبایل در جهان از ۶۳.۱۵ مگابیت بر ثانیه در ماه سپتامبر به ۶۸.۴۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

 
میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل جهان در اکتبر ۲۰۲۱

متوسط سرعت اینترنت ثابت در جهان هم به ۱۱۶.۸۶ مگابیت بر ثانیه رسیده که افزایش مناسبی نسبت به سرعت ۱۱۳.۲۵ مگابیت بر ثانیه ماه سپتامبر داشته است.

به سراغ اینترنت موبایل در ایران می‌رویم. طبق جدیدترین گزارش اسپیدتست، سرعت اینترنت موبایل در ایران همچنان بالاتر از ۳۵ مگابیت بر ثانیه است. با این وجود، کمی کاهش را نسبت به گزارش قبلی تجربه کرده. در حالی که در ماه سپتامبر اسپیدتست متوسط سرعت اینترنت موبایل ایران را ۳۵.۴۸ مگابیت بر ثانیه گزارش کرده بود، حالا این سرعت ۳۵.۰۹ مگابیت بر ثانیه است. با این سرعت، جایگاه ایران دو پله کاهش داشته و به جایگاه ۷۳ جدول دست پیدا کرده است.

 
میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران در اکتبر ۲۰۲۱

در سطح جهان رتبه‌های اول و دوم تغییری نداشته‌اند و همچنان امارات متحده عربی با متوسط سرعت ۲۷۳.۸۷ مگابیت بر ثانیه در صدر قرار دارد و کره جنوبی با متوسط سرعت ۲۱۴.۴۷ مگابیت بر ثانیه در رتبه دوم به چشم می‌خورد. قطر با سرعت ۱۷۸.۸۳ مگابیت بر ثانیه یک پله صعود را تجربه کرده و حالا در رتبه سوم قرار دارد. نروژ و کویت هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی خودنمایی می‌کنند.

 
بالاترین سرعت اینترنت موبایل در اکتبر ۲۰۲۱

به سراغ اینترنت ثابت در کشورمان می‌رویم که افزایش سرعت را تجربه کرده. متوسط سرعت اینترنت ثابت ایران طبق گزارش اسپیدتست در ماه اکتبر به ۲۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به سرعت ۲۱.۳۶ مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، افزایش کمی داشته است. با این افزایش سرعت، رتبه ایران در جدول بهبود داشته و حالا در رتبه ۱۳۴ به چشم می‌خورد.

 
میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران اکتبر ۲۰۲۱

در سطح جهان همچنان موناکو اول است و سرعت ۲۷۰.۲۵ مگابیت بر ثانیه را در اختیار شهروندانش قرار می‌دهد. در رتبه دوم هنگ‌کنگ به چشم می‌خورد که متوسط اینترنت ثابت برابر ۲۶۰.۳۵ مگابیت بر ثانیه دارد. سنگاپور هم با کاهش یک پله‌ای، با سرعت ۲۵۷.۱۵ مگابیت بر ثانیه در رتبه سوم قرار دارد.

 
بالاترین سرعت اینترنت ثابت در اکتبر ۲۰۲۱

در رتبه‌های چهارم و پنجم به ترتیب رومانی و سوئیس با سرعت ۲۴۱.۳۵ و ۲۳۱.۹۶ مگابیت بر ثانیه به چشم می‌خورند.

منبع:دیجیاتو

ادامه مطلب

برترین ها