با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

معرفی بهترین خودروهای خودران

قصد ما معرفی نوعی وسیلهٔ نقلیّهٔ خودکار است که بدون راننده می‌تواند با قابلیّت‌های یک خودروی سنّتی، انسان‌ها را ترابری کند.

منتشر شده

در

معرفی بهترین خودروهای خودران

تاریخچه خودروهای خودران

تحقیقات بر روی سیستم‌های خودران یا ADS، دست کم از سال ۱۹۲۰ شروع شد و آزمایش‌ها بر آن از ۱۹۵۰ آغاز گردید. اولین خودرو‌‌ی نیمه خودران در سال ۱۹۷۷ توسط آزمایشگاه مهندسی مکانیک تسوکوبا ژاپن طراحی شد که به خیابان‌های خط کشی شده نیازمند بود تا از طریق دو دوربین روی چرخ‌ها و یک کامپیوتر آنالوگ این خط کشی‌ها را تفسیر کند.

سرعت این خودرو تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

اولین خودرو‌‌های خودران واقعی ابتدا توسط دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در سال ۱۹۸۰ و پس از آن با سرمایه گذاری دپارتمان دفاع آمریکا بر روی پروژه‌ی ALV در سال ۱۹۹۰ و سپس توسط شرکت مرسدس بنز و پروژه‌ی اریکا دانشگاه بوندسوئر مونیخ آلمان در سال ۱۹۸۷، پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند. پروژه‌ی ALV در سال ۱۹۸۵ توانست سرعت این خودرو‌ها را به ۳۱ کیلومتر بر ساعت در خیابان‌های دو بانده برساند و در سال ۱۹۸۶ قابلیت تشخیص موانع و عدم برخورد به آن‌ها را به این خودروها اضافه کرد.

در سال ۱۹۸۷ نیز قابلیت رانندگی خارج از جاده، در شرایط شب و روز را برای این خودرو‌ها طراحی کرد.

در نوامبر سال ۲۰۱۷، وایامو، کمپانی تولید خودرو‌های خودران، اعلام کرد که آزمایش‌هایی را بر روی خودرو‌های خودران آغاز کرده که در این آزمایشات هیچ راننده‌ی کمکی‌ای را نیز پشت فرمان نمی‌گذارد.

با این حال همچنان یک نفر از کارمندان در ماشین حضور خواهد داشت.

در دسامبر ۲۰۱۸ وایامو اولین کمپانی‌ای بود که استفاده از ماشین‌های خودران برای سرویس تاکسی‌رانی در آمریکا را، به صورت تجاری درآورد.

دلایل ساخت خودرو های خودران

طبق یک مطالعه که اخیرا صورت گرفته است بالای ۹۰ درصد از تصادفات جاده ای به خاطر اشتباه‌های انسانی رخ می‌دهد. انسان جایز الخطاست اما اشتباهات حین رانندگی معمولا فاجعه بار هستند. تصادفات باعث شده است تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها، جان خود را بیهوده از دست بدهند. در حالیکه یک رانندگی امن، زندگی بسیاری از آن‌ها نجات پیدا می‌کرد و اینجاست که بحث ماشین‌های خودران به سبب امنیت، دقت،سرعت عمل و سایر ویژگی‌هایشان به میان می‌آید.

و مهمترازآن این است که همه انسان ها در این دنیا دنبال راحت وآسوده زندگی کردن هستند .این خودروهای خودران سفری با آسایش ورفاه بیشتری را برای شما فراهم میکند.

نحوه عملکرد خودرو‌های خودران

پیشرفت عظیم مرزهای تکنولوژی در سال‌های اخیر بالاخره منجر به ساخت ماشین‌های خودران واقعی شد. امروزه انواع تکنولوژی ها، امکان داشتن خودروهای خودران را برای ما فراهم کرده‌اند که عبارتند از:

سنسور‌های کامپیوتری(حسگر ها)

امروزه از سنسور‌های متنوعی برای ساخت خودروهای خودران استفاده می‌شود. سنسورهایی برای نمایش نقاط کور وسایل نقلیه، اخطار برخورد، رادار، دوربین، تشخیص فاصله و سنسورهای اولتراسونیک که همه با هم کار می‌کنند تا هدایت خودران را برای اتومبیل‌ها فراهم سازند.

ارتباطات از طریق اینترنت اشیا

خودروهای خودران برای دریافت داده‌های ترافیکی، وضعیت آب و هوا، نقشه‌ها، آگاهی از تصادف‌ها و سایر شرایط از رایانش ابری استفاده می‌کنند.

این اطلاعات به آنها کمک می‌کند تا نظارت بهتری روی محیط اطرافشان داشته باشند و تصمیم‌های مناسب‌تری اتخاذ کنند.

خودروهای خودران باید به اینترنت متصل باشند حتی با وجود اینکه سخت‌افزارهای محاسباتی موجود روی آنها بسیاری از وظایف محاسباتی کوچک را انجام می‌دهند.

همه‌ی اطلاعاتی که توسط سنسورها جمع‌آوری می‌شوند نیازمند آنالیزهای دقیق کامپیوتری هستند :

که همه اینها از الگوریتم های نرم افزای خاصی برخوردار است.

تا بر اساس آن عکس‌العملی که ماشین از خودش نشان می‌دهد به بهترین شکل انتخاب شود واین وظیفه‌ی اصلی الگوریتم‌های کنترل و نرم‌افزار‌هاست. این بخش پیچیده‌ترین بخش خودروهای خودران است چراکه تصمیماتی که این الگوریتم‌ها می‌گیرند باید بی‌عیب و نقص باشند و هر گونه اشتباه در این بخش، می‌تواند منجر به تصادفات مرگبار شود.

معرفی بهترین خودروهای خودران جهان

۱٫ تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۹

خودرو تویوتا با داشتن سنسور تشخیص امنیت مدتی‌ست که وارد بازار شده است.

مدل RAV4 یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین وسیله‌ای‌ست که می‌توانید به عنوان یک پکیچ کامل و استاندارد خریداری کنید.

سیستم پیشگیری از تصادف Safety Sense 2.0 شامل امکاناتی از قبیل تشخیص عابر پیاده و دوچرخه سوار، ترمز اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی جاده‌ها و مسیریابی به کمک خطوط جاده است.

این سیستم به حدی پیشرفته است که حتی در جاده‌های پر پیچ و خم نیز کارایی کامل خود را دارد.

وقیمت حدودی آن $۲۵,۶۵۰ است.

۲٫نیسان لیف مدل ۲۰۱۹

خودروی لیف یکی از اتوموبیل‌های جمع و جور الکتریکی نیسان است که مدتی‌ست پشت ویترین برای نمایش قدرت تکنولوژی این کمپانی قرار گرفته است. سیستم «کمک راننده حرفه‌ای» (ProPilot Assist) تکنولوژی جدیدی‌ست که در این ماشین قرار گرفته تا تجربه نیمه خودران به راننده بدهد.

قیمت حدودی: $۳۴,۸۰۰

۳٫ تسلا مدل ۳ محصول ۲۰۱۹

نسخه قبلی این خودرو که مدل S نام داشت، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین خودروهای خودران است،

اما با انتشار مدل ۳، این خودروی جدید توانسته چشم‌های مخاطبان را به خود جلب کند.

قیمت: $۳۵,۰۰۰

۴٫ ولوو XC60 مدل ۲۰۲۰

کمپانی ولوو بخاطر سرمایه گذاری روی سیستم‌های امنیت رانندگی مشهور است؛

به همین دلیل جای تعجب ندارد اگر بدانید که این خودروی خودران لوکس و جمع و جور ده‌ها ویژگی پیشرفته را به عنوان تجهیزات استاندارد ارائه می‌دهد. خودرو XC60 می‌تواند جاده را برای خطرات برخورد قریب الوقوع از جمله دوچرخه سواران، افراد پیاده و حیوانات بزرگ اسکن کند و می‌تواند به ترمز و انجام مانورهای فرار لحظه‌ای برای جلوگیری از تصادف کمک کند. این خودرو می‌تواند به شما هشدار دهد که چقدر با خودروی مقابل فاصله دارید و حتی می‌تواند میزان هشیاری شما را نیز پشت فرمان تشخیص دهد. سیستم «فرمان خودکار کمکی» که نیاز به مشارکت کامل راننده دارد،

می‌تواند در هنگام حرکت تا ۸۰ مایل بر ساعت برای مسیریابی، تغییر مسیر یا ترمز به شما کمک کند.

قیمت: $۴۰,۷۹۵

۵٫ BMW سری ۵ مدل ۲۰۱۹

خودروی BMW سری ۵ شامل بسیاری از ویژگی‌های ایمنی پیشرفته به عنوان تجهیزات استاندارد از جمله تشخیص عابر پیاده ، کروز کنترل تطبیقی و سنسورهای پارکینگ جلو و عقب است. با استفاده از این سیستم فقط کافی است که نزدیک ماشین بمانید و عملیات خودکار را فعال کنید تا اتوموبیل شما بصورت هوشمند در پارکینگ پارک شود.

قیمت: $۶۲,۸۰۰

۶٫ کادیلاک CT6 مدل ۲۰۱۹

کادیلاک CT6 یک خودروی خودران لوکس و بزرگ است که پکیج سوپر کروز (Super Cruise) بر روی آن نصب شده.

این پکیج همان تکنولوژی خودرانی است که سال گذشته برای این مدل معرفی شد.

یک سرمایه‌گذاری کاملا هوشمندانه پشت این سیستم وجود دارد.

سوپر کروز با استفاده از داده‌های لیدار (Lidar) می‌تواند در برخی بزرگراه‌ها حرکت کرده و باعث بالا رفتن سرعت، ترمز، حفظ فرمان و حفظ موقعیت حرکت روی خط شود.

از رانندگان انتظار می‌رود که همواره پشت فرمان هوشیار باشند تا در مواقع ضروری بتوانند عکس العمل نشان دهند.

قیمت: $۷۴,۲۹۵

۷٫ لکسوس LS مدل ۲۰۲۰

لکسوس LS یک اتوموبیل فوق‌العاده لوکس است که از روی مدل ۲۰۱۸ بازسازی مجدد شده و پکیج کاملی از فناوری‌های جدید نیمه‌خودران را همراه خود دارد. نام سیستم هوشمند خودران این اتوموبیل Lexus Safety System+ A است که به عنوان پکیج الحاقی به مدل پایه‌ای خودرو اضافه می‌شود.

از ویژگی‌های آن می‌توان به تغییر خط، کنترل کروز پویای رادار و دستیار فرمان فعال اشاره کرد.

با اینکه سیستم هشدار عبور و مرور در چهارراه‌ها هنوز بطور کامل بین خودروهای مقرون به صرفه جا نیوفتاده است،

اما لکسوس همراه با این سیستم به مردم عرضه می‌شود.

قیمت: $۹۰,۴۳۰

۸٫ تسلا مدل X محصول ۲۰۱۹

خودروی لوکس و الکترونیکی تسلا مدل X با برخی از چشمگیرترین فناوری موجود در بازار که

توسط چهار دوربین و شبکه ای از ۱۲ سنسور کنترل می شود،در دسترس مردم است.

قیمت پایه‌ای این محصول دارای سیستم هوشمند خودران است

که ویژگی‌هایی نظیر هشدار برخورد رو به جلو،

هشدار برخورد از کناره‌ها و ترمز اضطراری خودکار را شامل می‌شود.این سیستم هوشمند قابل ارتقا است که با ارتقا آن می‌توانید ویژگی‌هایی مانند حفظ و

کنترل ترافیک و پارک خودکار را داشته باشید.

قیمت: $۸۲,۰۰۰

امیدواریم این مطلب در مورد ( معرفی بهترین خودروهای خودران ) مفید واقع شده باشد .

برای مطالعه دیگر مطالب لندوکس مگ کلیک کنید

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

مشکلات قدیمی که دیگر در گوشی‌های مدرن جایی ندارند

تکامل گوشی‌های هوشمند باعث شده بسیاری از مشکلات قدیمی گوشی‌های قدیمی مثل کمبود حافظه داخلی آن‌ها، کیفیت پایین نمایشگر، عملکرد ضعیف دوربین‌ها و… برطرف شوند و گوشی‌های جدید گجت‌های مفیدتر و کاربردی‌تری باشند.

منتشر شده

در

توسط

مشکلات قدیمی که دیگر در گوشی‌های مدرن جایی ندارند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،شاید گوشی‌های هوشمند امروزی در برخی از موارد به اندازه اولین گوشی‌های عرضه‌ شده در سال‌های دهه ۲۰۱۰ جذاب و هیجان‌انگیز نباشند، اما بطور قطع تقریبا در تمام حوزه‌ها پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته‌اند؛ از کیفیت دوربین گرفته تا عمر باتری، سرعت شارژ و ویژگی‌های ارتباطی و سرعت ارتباطات. بدون تردید اگر گوشی هوشمند قدیمی خود (مثلاً ساخت ۲۰۱۲) را کنار گذاشته باشید و گوشی ۲۰۲۱ خریده باشید، می‌بینید که این دو گوشی از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند.

جالب است بدانید که گوشی‌های قدیمی مشکلاتی دارند که بسیاری از افراد از آن بی‌اطلاع هستند؛ اما خوشبختانه بخش عمده‌ای از این مشکلات در گوشی‌های جدید دیده نمی‌شوند. در این مطلب قصد داریم ۷ مورد از مشکلات گوشی‌های قدیمی را که دیگر در گوشی‌های جدید دیده نمی‌شوند، بیان کنیم.

 
 

کیفیت پایین نمایشگرهای OLED

رقابت بین نمایشگرهای OLED و ال‌سی‌دی (LCD) رقابت دیرینه‌ای است. در زمان پیدایش نخستین گوشی‌های هوشمند نیز شاهد رقابت بین این دو نوع نمایشگر بودیم و حتی این رقابت در آن سال‌ها شدت بیشتری داشت. از میان اولین گوشی‌های هوشمند دارای نمایشگر اولد می‌توان به گوشی‌های گلکسی اس و گلکسی اس ۲ و از میان گوشی‌های مجهز به LCD می‌توان به گوشی‌های ال‌جی و اچ‌تی‌سی اشاره کرد.

یکی از مشکلات اساسی نمایشگرهای اولد در گذشته، مشکل احتباس تصویر یا به جاماندگی تصویر بود. در این نمایشگرها چنانچه تصاویر ثابت یا ویدیوهایی با بخش‌های ثابت (مثلاً لوگو یا کادر زیر نویس) به مدت طولانی روی نمایشگر نمایش داده شود، در برخی از موارد جای تصویر برای همیشه روی نمایشگر باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. در نخستین گوشی‌های دارای نمایشگر اولد مثل گوشی بسیار قدیمی امنیا ۷ سامسونگ، وجود سایه تصاویر هوم اسکرین گوشی در سایر صفحات مشکل کاملا رایج بود.

نمایشگر اولد گوشی گوگل پیکسل ۲ نیز عملکرد بسیار بدی داشت  و در آن شاهد مشکلاتی همچون تغییر رنگ آبی، ایجاد لکه‌های سیاه، عملکرد ضعیف در بازآفرینی رنگ‌ها و نمایش رنگ‌های غیر اشباع شده بودیم.

 

این مشکلات و سایر مشکلات مشابه در تمام نمایشگرهای اولد گوشی‌های قدیمی کم و بیش دیده می‌شد؛ اگرچه امروز هم نمایشگرهای اولد همچنان مشکلاتی دارند و مشکل اصلی آن‌ها یعنی احتباس تصویر در نمایشگرهای اولد ۲۰۲۱ هنوز هم دیده می‌شود، اما با دستیابی سازندگان گوشی به پیشرفت‌های مدرن و توسعه فناوری‌های مرتبط با این نوع نمایشگرها، عملکرد آن‌ها به میزان زیادی بهبود یافته است.

کیفیت کلی اولدها در گذشته نیز یکی دیگر از مشکلات اساسی این نمایشگرها محسوب می‌شد. زاویه دید اولدهای قدیمی در مقایسه با  نمایشگرهای مدرن امروزی واقعا ناامیدکننده بود. در ضمن نمایشگرها در زیر تابش مستقیم نور آفتاب اصلاً خوانایی خوبی نداشتند، اما نمایشگرهای امروزی در این زمینه هم  پیشرفت داشته‌اند و زاویه دید و خوانایی آن‌ها در فضای باز و در زیر نور آفتاب به میزان چشمگیری بهبود یافته است.

در گذشته هزینه تولید و قیمت بالای نمایشگرهای اولد باعث افزایش قیمت گوشی‌های  مجهز به آن‌ها می‌شد، اما خوشبختانه این مشکل نیز برطرف شده و در سال‌های اخیر قیمت اولدها نیز کاهش یافته است. امروزه این نمایشگرها حتی در گوشی‌های ارزان قیمت برندهایی مثل سامسونگ و شیائومی نیز استفاده می‌شود.

کاهش سرعت حافظه داخلی

در گذشته سرعت حافظه‌های گوشی‌ها با گذشت چند سال استفاده از گوشی یا حتی چند ماه به میزان محسوسی کاهش پیدا می‌کرد و در دستگاه‌هایی مثل تبلت نکسوس ۷ که با مشارکت گوگل و ایسوس ساخته شده بود، به وضوح شاهد این مشکل بودیم. این تبلت اندرویدی با نوعی از حافظه داخلی بسیار کند eMMC روانه بازار شده بود. کاربران تبلت پس از گذشت مدتی از استفاده از آن واقعا کلافه می‌شدند.

 

منشاء این مشکل از یک سو شیوه‌ای است که اندروید برای استفاده از حافظه‌های فلش به کار می‌گیرد و از سویی دیگر به کاهش سرعت تدریجی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی پس از چند سال استفاده بازمی‌گردد. خوشبختانه گوگل از اندروید ۴.۳ به بعد ویژگی مفیدی تحت عنوان TRIM را ایجاد کرد که به حفظ عملکرد مناسب دستگاه‌های اندرویدی در بلندمدت کمک شایانی می‌کند.

انتقال سخت مخاطبین و اطلاعات شخصی

در گذشته وقتی گوشی جدیدی می‌خریدیم، باید مخاطبین را در گوشی جدید به صورت دستی وارد می‌کردیم که واقعاً کار عذاب‌آور و زمان‌بری بودِ. اما امروزه این مشکل هم به راحتی برطرف شده و با ورود به اکانت گوگل در گوشی جدید، تمام مخاطبین به آن منتقل می‌شوند. در ضمن با ورود به اکانت گوگل می‌توانید به ایمیل‌های خود، کتابخانه سرویس‌های استریم موسیقی، فایل‌های ذخیره‌ شده در فضای ابری گوگل، فایل‌های بکاپ تصاویر و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

 

انتقال تمام اطلاعات از یک گوشی به گوشی اندرویدی دیگر نیز با استفاده از سرویس‌های گوگل به راحتی امکان‌پذیر است؛ به عنوان مثال می‌توانید تمام فایل‌های گوشی خود را در حافظه‌های ابری مثل گوگل درایو ذخیره کنید تا زمانی که گوشی جدید خریدید به راحتی بتوانید فایل‌های پشتیبان را به گوشی جدید انتقال دهید.

در ضمن هر یک از برندهای سازنده گوشی‌های اندرویدی، روش‌های اختصاصی مفیدی را برای انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگ در محصولات خود ایجاد کرده‌اند. گوشی‌های آیفون بهترین عملکرد را در این زمینه دارند.

زوم دوربین بی‌کیفیت

دوربین نخستین گوشی‌ها در زمینه زوم اصلاً عملکرد خوبی نداشتند و تنها زوم دیجیتالی (کراپ  کردن بخشی از عکس) با دوربین تک‌لنزی توسط آن‌ها امکان‌پذیر بودِ؛ اما در چند سال اخیر وضعیت دوربین گوشی‌ها بسیار بهتر شده و دوربین گوشی‌های پرچمدار در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد. امروزه دوربین‌های رده‌بالا دارای لنز تله فوتوی جداگانه با قابلیت زوم دو، سه و پنج برابر هستند که امکان ثبت تصاویر زوم‌شده با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند و از این نظر کاملا بر گوشی‌های قدیمی برتری دارند. حتی برخی از گوشی‌ها دارای دو لنز تله فوتو هستند که یکی از آن‌ها مختص زوم در فاصله نزدیک و دیگری برای زوم در فواصل دور طراحی شده است.

متاسفانه دوربین تمام گوشی‌ها دارای لنز تله فوتو نیستند؛ اما تعداد بسیار زیادی گوشی‌های فاقد این نوع لنز نیز از فناوری‌های ایجاد شده برای زوم بهتر برخوردارند. این گوشی‌ها چنین موفقیتی را مدیون فناوری جدیدی تحت عنوان زوم هیبریدی هستند. در این فناوری زوم دیجیتال، زوم اپتیکال  و ویژگی‌های نرم‌افزاری با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا در هنگام زوم به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

 

برندهای مختلف به اشکال مختلفی از این فناوری استفاده می‌کنند؛ مثلاً دوربین برخی از گوشی‌های گوگل پیکسل مجهز به فناوری زوم با  رزولوشن بالا (Super Res Zoom) هستند که یکی از زیر شاخه‌های زوم هیبریدی محسوب می‎‌شود و به دوربین کمک می‌کنند با گرفتن چند عکس چند فریمی، جزئیات را تا جای ممکن ثبت کنند تا در هنگام زوم دیجیتال و کراپ کردن عکس از کاهش کیفیت تصویر جلوگیری شود.

برخی از گوشی‌های سامسونگ مجهز به فناوری مشابهی تحت عنوان زوم هیبریدی اپتیکال (Hybrid Optic Zoom) هستند که یک لنز تاشو به همراه یک حسگر تصویر با رزولوشن بالا در آن‌ها دیده می‌شوند که با کمک یکدیگر زوم ۳ یا ۱۰ برابر را امکان‌پذیر می‌کنند. همچنین دوربین اصلی برخی از گوشی‌های ال‌جی و سایر برندهای مطرح دارای رزولوشن بسیار بالایی هستند (۴۸ تا ۱۰۸ مگاپیکسل) و می‌‌توانند با استفاده از تمام پیکسل‌ها زوم در فواصل کوتاه را به راحتی و بدون افت کیفیت انجام دهند.

اگرچه دوربین‌های فاقد لنز تله فوتو قادر به ثبت تصاویر زوم شده عالی نیستند، اما قطعا در این زمینه یک قدم جلوتر از گوشی‌های قدیمی هستند و اصلا دور از انتظار نیست که دوربین‌های فاقد لنز تله فوتو تصاویر زوم‌ شده با زوم دو برابر را با کیفیت عالی را ثبت کنند.

فضای ذخیره‌سازی محدود

۱۰ سال قبل معمولاً گوشی‌ها با ۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شدند و از کارت حافظه نیز پشتیبانی می‌کردند؛  گوشی های رده‌بالا و پرچم‌داران هم معمولاً با حافظه‌های داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شدند. این میزان از حافظه برای بسیاری از کاربران کافی نبود و حتی برخی از گوشی‌های ارزان‌قیمت تنها دارای حافظه داخلی ۴ گیگابایتی بودند. قطعاً عدم برخورداری از حافظه کافی یکی از مشکلات اصلی نخستین گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شد.

اما کاربران گوشی‌های ۲۰۲۱ و سایر گوشی‌های جدید دیگر مانند گذشته نگران حافظه‌های کم گوشی‌های خود نیستند؛ زیرا سازندگان گوشی جهت کاهش هزینه تولید، با حافظه‌های eMMC و UFS در  سال‌های اخیر ظرفیت حافظه گوشی‌های خود را افزایش داده‌اند. امروز به راحتی می‌توانید گوشی ارزان‌قیمتی با حافظه داخلی ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایتی را بخرید؛ حتی گوشی ردمی ۹ شیائومی با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی قیمتی کمی بیش از ۳ میلیون تومان دارد. یا برای مثل گلکسی ام ۱۲ سامسونگ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، قیمتی نزدیک به ۴.۵ میلیون تومان دارد.

شیائومی ردمی نوت ۹

 

از سوی دیگر با پیدایش حافظه‌های ابری و سرویس‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات ذخیره‌سازی اطلاعات در این حافظه‌ها، کاربران دیگر مانند گذشته نگران کم بودن حافظه گوشی خود نیستند. اگرچه استفاده از فضای ذخیره‌سازی رایگان بدون محدودیت برای ذخیره کردن تصاویر در گوگل فوتو که یکی از مهم‌ترین سرویس‌های حافظه ابری محسوب می‌شود، دیگر امکان‌پذیر نیست؛ اما این سرویس هنوز هم  ۱۵ گیگابایت فضای رایگان برای ذخیره‌ کردن اطلاعات در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و افراد می‌توانند از قابلیت ذخیره خودکار اطلاعات  در این حافظه بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر تصاویر و ویدیوها برای ذخیره‌سازی نسبت به قبل  بیشتر فشرده می‌شوند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند؛  زیرا به لطف ایجاد کدک‌های HEIF (کدک تصاویر) و HEVC (کدک ویدیوها) فشرده‌سازی و کاهش حجم تصاویر و ویدیوها به بهترین شکل ممکن و بدون افت کیفیت انجام می‌شود؛ خوشبختانه امروزه اکثر پلیرهای جدید از این دو کدک پشتیبانی می کنند و برای تماشای آن‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد.

عملکرد و سرعت پایین عکاسی HDR

نخستین گوشی‌های دارای قابلیت عکاسی HDR عملکرد بسیار بدی در این زمینه داشتند و برای ایجاد تصاویری با دامنه دینامیکی گسترده  تنها چند فریم تصویر با نوردهی متفاوت را با یکدیگر ترکیب می‌کردند. در این تصاویر جزئیات قسمت‌های تیره بدون اینکه جزئیات قسمت‌های روشن از بین بروند، ثبت می‌شد.

متاسفانه تا مدت زیادی اصلاً نمی‌توانستیم روی تصویربرداری HDR گوشی‌های قدیمی حساب باز کنیم؛ زیرا پردازنده‌های گوشی‌های اوایل دهه ۲۰۱۰ در گرفتن و ترکیب چند فریم با یکدیگر سرعت عمل کافی را نداشتند که باعث محو شدن برخی از قسمت‌های تصویر و دنباله‌دار شدن آن‌ها می‌شد؛ بنابراین کیفیت تصاویر HDR به شدت کاهش می‌یافت.

بررسی شیائومی می ۱۱

 

عملکرد گوشی‌های عرضه‌ شده در سال‌های میانی دهه ۲۰۱۰ مثل گلکسی اس ۵  به میزان قابل توجهی نسبت به قبل بهبود یافته بود. در این گوشی‌ها فریم‌ها سریع با یکدیگر ترکیب و تصاویری بدون محوشدگی و دنباله‌دار شدن ایجاد می‌شدند. در گوشی‌های برخی از برندها مانند گوشی‌های سامسونگ و گوگل عکاسی HDR، حالت پیش‌فرض است و سرعت عکاسی HDR در آن‌ها تقریبا با سرعت عکاسی استاندارد تفاوتی ندارد.

دقت و سرعت کم حسگر اثر انگشت

در گذشته برای هر بار باز کردن قفل گوشی خود باید رمز یا الگویی را وارد می‌کردیم و این موضوع برای بسیاری از افراد اصلاً خوشایند نبود؛  مخصوصاً زمانی که در طول روز بارها و بارها می‌خواستیم از گوشی استفاده کنیم؛ اما امروزه  اکثر گوشی‌ها حتی گوشی‌های ارزان‌قیمت دارای حسگر‌های اثرانگشت حساس و سریع هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کسری از ثانیه قفل گوشی خود را باز کنید؛ البته برخی از گوشی‌های قدیمی نیز مانند موتورولا ماتریس که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد نیز پشت خود حسگر اثر انگشت داشتند؛ اما سرعت و دقت این حسگرها در مقایسه با حسگرهای امروزی اصلاً خوب نبود.

 

امروزه اکثر گوشی‌ها مجهز به حسگر اثر انگشت و فناوری تشخیص چهره هستند که با بهره‌مندی از آن‌ها می‌توانید قفل گوشی را در سریع‌ترین زمان باز کنید و این فناوری‌ها حتی در گوشی‌های ارزانی مانند نوکیا ۲.۴ با قیمت نزدیک به ۳ میلیون تومان وجود دارد. علاوه بر حسگرهای فیزیکی اثر انگشت که دقت و سرعت بالایی دارند، حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر نیز عملکرد مناسبی از خودشان نشان می‌دهند. حسگرهای اثر انگشت می‌توانند علاوه بر باز کردن قفل گوشی،  برای ورود به حساب کاربری در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها نیز استفاده شوند. در برخی از گوشی‌های جدید امکان قفل کردن برخی از فایل‌ها و ورود به آن‌ها با حسگر اثر انگشت نیز امکان‌پذیر است.

در این مقاله سعی کردیم تعدادی از مهم‌ترین مشکلات گوشی‌های قدیمی را که در گوشی‌های جدید برطرف شده‌اند، بیان کنیم. اگر به نظر شما گوشی‌های قدیمی مشکلات مشابه دیگری نیز داشته‌اند که در گوشی های جدید دیده نمی‌شوند، آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

تخفیف‌ خرید بسته اینترنت و مکالمه ایرانسل به‌مناسبت اعیاد قربان و غدیر

ایرانسل به‌مناسبت فرارسیدن عید قربان و عید غدیرخم، پیشنهادهای ویژه‌ای شامل «بسته اینترنت و مکالمه» و «طرح مکالمه رایگان» در نظر گرفته است.

منتشر شده

در

توسط

تخفیف‌ خرید بسته اینترنت و مکالمه ایرانسل به‌مناسبت اعیاد قربان و غدیر

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،ایرانسل به‌مناسبت فرارسیدن اعیاد قربان و غدیر، پیشنهادهای ویژه‌ برای خرید بسته اینترنت و مکالمه در نظر گرفته است. به‌گزارش روابط‌عمومی ایرانسل، این هدایا را در فاصله بین دو عید از بامداد ۳۰ تیر تا شامگاه ۷ مرداد ۱۴۰۰ می‌توان فعال‌ کرد.

در این ایام، مشترکان ایرانسل می‌توانند بسته ویژه اینترنت سه گیگابایتی و سه ساعت مکالمه ایرانسلی را به قیمت ۱۰ هزار تومان فعال‌ کنند. آنان برای فعال‌ کردن بسته کافی است به بخش «پیشنهادها» در اپلیکیشن «ایرانسل من» مراجعه یا کد دستوری #۵* را شماره‌گیری کنند. بسته تا سه روز پس از فعال‌سازی قابل‌استفاده است.

علاوه‌بر پیشنهاد ویژه ایرانسل، با فعال‌سازی طرح هدیه مکالمه پس از ۵ دقیقه مکالمه ایرانسلی، ۵۰ دقیقه بعدیِ آن مکالمه رایگان خواهد بود. فعال‌سازی این طرح نیز از طریق بخش پیشنهادها در اپلیکیشن ایرانسل من یا با شماره‌گیری کد دستوری #۲*۱*۴۴۴۴* امکان‌پذیر است.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

شرکت هوش مصنوعی OpenAI تیم رباتیک خود را منحل کرد

شرکت تحقیقات هوش مصنوعی OpenAI سال‌هاست روی ماشین‌هایی مطالعه می‌کند که توانایی یادگیری و انجام کارهایی مانند حل کردن مکعب روبیک را دارند. حالا این شرکت تیم رباتیک مسئول این مطالعات را منحل کرده است. یکی از بنیان‌گذاران این شرکت در پادکستی اعلام کرد که OpenAI اهدافش را روی زمینه‌هایی متمرکز کرده که داده‌های آن‌ها بیشتر در دسترس قرار دارند.

منتشر شده

در

توسط

شرکت هوش مصنوعی OpenAI تیم رباتیک خود را منحل کرد

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،این شرکت اعلام کرده که با در دست داشتن داده‌های آماده می‌تواند پیشرفت بیشتری کند. همچنین گفته که تصمیم منحل کردن تیم رباتیک تصمیم بسیار سختی بوده، اما برای پیشرفت شرکت و چشم‌اندازهای آینده آن لازم بود.

سخنگوی این شرکت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در پاییز سال گذشته پس از انجام پروژه یادگیری ماشین مکعب روبیک تصمیمی گرفته شد تا مطالعات رباتیک ادامه پیدا نکند و به جای آن، روی پروژه‌های دیگری تمرکز شود. دلیل چنین تصمیمی، افزایش سرعت پیشرفت توانایی‌های هوش مصنوعی بود که با کمک یادگیری تقویتی با بازخورد انسانی محقق می‌شد.

 
 
شرکت OpenAI

 

شرکت OpenAI اولین کار رباتیک خود را به طور گسترده در پاییز سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرد. در آن زمان، اولین مطالعه خود را درباره ربات ۵ انگشتی منتشر کرد که در بهترین حالت خود می‌توانست مکعب روبیک را بین ۲۰ تا ۶۰ درصد زمان مورد نیاز با موفقیت حل کند. همچنین این ربات زمانی که انگشتانش به هم بسته شده بودند، توانست راهی را پیدا کند تا این چالش را حل کند. حتی می‌توانست با دستکش چرمی کار کند.

این ربات حاصل دو سال تلاش این شرکت بود. OpenAI در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی Roboschool را معرفی کرد که نرم‌افزاری منبع باز است و برای کنترل ربات‌ها در یک شبیه‌سازی طراحی شده است. در همان سال، این شرکت از رباتی رونمایی کرد که کاملا در یک شبیه‌سازی آموزش دیده بود و می‌توانست با یک بار مشاهده انجام کاری آن را یاد بگیرد و انجام دهد.

منبع :دیجیاتو

ادامه مطلب

برترین ها