با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

بهره مندی ۸۷ درصد از روستاهای پرجمعیت زنجان از اینترنت پرسرعت

سرپرست مخابرات منطقه زنجان از بهره‌مندی بیش از ۸۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار معادل بیش از ۹۴ درصد جمعیت استان، از اینترنت پرسرعت خبر داد.

منتشر شده

در

بهره مندی ۸۷ درصد از روستاهای پرجمعیت زنجان از اینترنت پرسرعت

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،مروت‌علی میری سیاهی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:اقدامات خوبی برای پوشش اینترنت در استان و دسترسی بیشتر به خدمات انجام شده است.

وی افزود:توسعه تلفن ثابت در ۱۱ منطقه مختلف استان از جمله زنجان، دندی و ابهر از مصوبات سفر شهریور سال ۹۹ وزیر به استان بود که تعداد ۹ مورد عملیاتی و تلفن‌های آنها واگذار شده و یا در حال واگذاری بوده و ۲ مورد دیگر هم در دست اقدام است.

سرپرست مخابرات منطقه زنجان با بیان اینکه بالای ۸۷ درصد از روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار استان، از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شده‌اند،تصریح کرد: در این راستا چهار هزار  کیلومتر فیبر نوری در سراسر استان نگه‌داری و پشتیبانی می‌شود تا زنجانی‌ها دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت را داشته باشند.

میری سیاهی خاطر نشان کرد: ۱۱۰۰ زنجانی نیز سرویس مورد نظر را از طریق فیبر نوری دریافت می‌کنند.

وی تعداد مشترکین مخابرات را ۳۳۰ هزار مورد و ADSL را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: همچنین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز از خدمات تلفن همراه در استان بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست مخابرات منطقه زنجان به تعداد پروژه‌های یک سال گذشته این شرکت هم اشاره کرد و تصریح کرد: از اردیبهشت سال گذشته تا کنون، پروژه‌های زیادی با بیش از ۳۰ پروژه بزرگ، با مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول به وضعیت خدمات‌رسانی به شهرک‌های جدیدالتاسیس نیز اشاره نمودو اظهار داشت: این امر جزو اولویت‌ها است ولی متاسفانه مخابرات پس از تحویل شهرک‌ها وارد کار می‌شود، در حالی‌ که باید همچون سایر شرکت‌های خدمات‌رسان قبل از آغاز ساخت و ساز، بسترهای مخابراتی در این شهرک‌ها در نظر گرفته شود. البته از شهروندان نیز درخواست داریم با توجه به نرخ پایین تعرفه بیشتر از تلفن ثابت استفاده کنند که این امر، ما را در خدمات‌رسانی یاری خواهد کرد.

وی به افزایش نیافتن تعرفه های تلفن ثابت با وجود افزایش چشمگیر بسیاری از هزینه‌ها در این حوزه اشاره کرد و تصریح کرد: بیش از ۱۸ سال است که تعرفه‌های تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده و این در حالی است که همه هزینه هایی که برای واگذاری و احداث شبکه تلفن ثابت لازم است، افزایش چندین برابری داشته‌اند.

میری سیاهی با بیان اینکه هزینه هایی که شهرداری‌ها بر اساس آیین نامه ‌های خود برای ارائه مجوزهای حفاری و عملیاتی برای ما صادر می‌کنند چندین برابر شده است گفت: علاوه بر آن، افزایش زیاد قیمت تجهیزات که اغلب هم کابل مسی هست تنها نمونه هایی از این افزایش‌ها محسوب می‌شود.

 

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

26 خانوار در روستای رز به اینترنت های وب متصل شدند

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان از اتصال روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان با 26 خانوار به اینترنت پر سرعت های وب خبر داد.

منتشر شده

در

توسط

26 خانوار در روستای رز به اینترنت های وب متصل شدند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،حامد سرائی با اشاره به پیشرفت محسوس دسترسی روستاهای استان زنجان به ارتباط همراه و اینترنت، اظهار داشت: با آغاز حضور مجدد دانش آموزان در مدارس استان و لزوم برخورداری دانش آموزان از اینترنت، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سعی دارد تا با برنامه ریزی های مناسب روستاهای باقیمانده استان را از اینترنت و تلفن همراه برخوردار کند که گام مهمی در ایجاد عدالت ارتباطی است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان افزود: هزینه‌ انجام پروژه‌ دسترسی روستاهای بالای 20 خانوار استان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین شده است.

وی تاکید کرد: سعی شده بستر استفاده از اینترنت پرسرعت را برای همه روستائیان استان به وجود بیاوریم تا روستائیان از بحث آموزش،کشاورزی، توسعه اشتغال روستایی ، خدمات بانکی و بخصوص تحصیل دانش آموزان بهره مند شوند.

حامد سرائی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره کل برقراری زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و روستایی و رفع مشکلات ارتباطی مردم و خدمت‌رسانی در بستر زیرساخت‌های ارتباطی است که در آخرین اقدام، روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان با 26 خانوار به اینترنت پر سرعت های وب متصل شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان تصریح کرد: روستاییان محترم می توانند از طریق شماره تماس 1565 و یا مراجعه به سایت hiweb.ir برای خرید خدمت اقدام کنند.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید.

منتشر شده

در

توسط

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،«علی رهبری» امروز در نشست خبری یک سالگی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای سازمان توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، اظهارداشت :همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود: «در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است به طوری که امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.»

 

 به گفته رهبری تاکنون ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است. او اعلام کرد مدت زمان صدور اینماد از چند روز به چند ساعت رسیده و قوانین جدید برای اینماد تعریف شده است: «ما در اینماد بدون ستاره که متقاضی کمتر از ۱۰ دقیقه می تواند بگیرد، یک محدودیتی قرار داریم که شخص می تواند ۵۰ تراکنش با سقف ۵۰ میلیون تومان داشته باشد و اگر از این حد بیشتر باشد، موظف است که طی ۱۰ روز فرایند اخذ اینماد با ستاره را طی کند.»

آنطور که گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد،  تا کنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه بندی داشتند که از بین آنها پنج کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار چهار ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب و کار دو ستاره و نه کسب و کار یک ستاره دریافت کرده‌اند.

امکان ارائه تسهیلات به کسب و کارهای چند ستاره

 

رهبری در پاسخ به پرسش  مبنی بر اینکه ستاره‌های یک کسب و کار چه فایده‌ای برای آنها خواهند داشت گفت: «تعداد ستارگان بیشتر می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر و افزایش مشتریان این کسب و کارها باشد. این مساله قطعا برای کسب و کارهای ناشناسی که بتوانند ستاره دریافت کنند خیلی تاثیرگذار خواهد بود اما به جز این مورد ما در حال برنامه ریزی برای موارد دیگری هم هستیم.»

وی تاکید کرد که آنها می‌خواهند کاری کنند تا کسب و کارهای چند ستاره بتوانند تا سقف N مقدار پول (که هنوز مشخص نیست) از بانک‌ها بدون ضامن وام دریافت کنند و یا تسهیلات دیگری در اختیارشان قرار بگیرد: «هنوز به برنامه مدونی نرسیدیم و از شنیدن پیشنهادات در اینباره استقبال می‌کنیم.»

بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره کسب و کارهای آنلاین ستاره دار،  بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته بندی است. در مقابل کسب و کارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند.

۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند

 

در ادامه این نشست فرانک ابوالمعصوم مدیر پروژه رتبه‌بندی کسب و کار الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: «در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ارزش مالی تجارت الکترونیکی ۵۶۰ هزار میلیارد تومان و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در کشور یک میلیارد و ۸۹۴ هزار بوده است و همچنین ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد اعطا شده است.» به گفته ابوالمعصوم در حال حاضر حدود ۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند: «اما به صورت رسمی ۱۰۴ هزار کسب و کار بصورت اینترنتی فعالیت دارند که براین اساس می‌توان تخمین زد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بطور مستقیم در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند.»

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

کافه بازار در بازه‌های زمانی مختلفی، تا امروز اقدام به انتشار گزارش‌هایی از داده‌های خود کرده است. یکی از این گزارش‌ها «گزارش سال ۹۹ کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در ایران» است. بازخوانی و بررسی اطلاعات این گزارش امکان مطالعه موردی هر یک از حوزه‌های فعالی که در حال حاضر اپلیکیشنی در اختیار کاربران گذاشته‌اند را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم رویکرد کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های حوزه کتاب را بر اساس گزارش یک ساله کافه بازار بررسی کنیم.

منتشر شده

در

توسط

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،تحلیل داده‌هایی که برنامه بازار در گزارش خود منتشر کرده بیانگر آن است که اگرچه کاربران بیش از یک میلیارد نصب و بروز رسانی فعال در برنامه بازار انجام داده‌اند اما تنها ۲.۷ درصد از این میزان نصب در دسته کتاب‌ها و مطبوعات قرار داشته است. اولین پرسش در مقابل این آمار این است که آیا این میزان نسبت به گذشته کاهش داشته است؟

بر اساس گزارش کافه بازار این نکته روشن می‌شود که تعداد نصب فعال اپلیکشن‌های حوزه کتاب و مطبوعات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش قابل توجهی داشته است.

 
 

رویکرد کاربران نسبت به کتاب الکترونیکی چگونه است؟

اما موضوع دیگری هم باید در بازخوانی گزارش کافه بازار مورد توجه قرار داد. کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی و در مجموع کتاب‌های دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که کتاب‌خوان‌ها در مقابل آن دو رفتار متفاوت دارند. گروهی به دلیل علاقه‌شان به بوی کاغذ و احساسی که سال‌ها درباره مطالعه کتاب کاغذی داشته‌اند حاضر به امتحان کردن آن نیستند. گروهی دیگر اما این روش را بهترین راه برای همیشه همراه داشتن آرشیو کتاب‌هایشان و از آن جذاب‌تر کاهش هزینه‌های خرید کتاب می‌دانند.

گروه سومی هم وجود دارند؛ آنهایی که کتاب چه فیزیکی و چه دیجیتالی در سبد خریدشان جای پررنگی ندارد. همه‌گیری کرونا و ماندن در خانه اما اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال را هم بیشتر از گذشته برای کاربران جذاب کرد. هرچند بر اساس گزارش سالانه کافه بازار این جذابیت به پای اپلیکیشن‌های کتابخوانی و فرهنگی نرسیده و با وجود کرونا همچنان مطالعه، آن هم به شکل الکترونیکی آن جای محکمی که باید داشته باشد را در زندگی کرونایی جامعه پیدا نکرده است.

فراغت برای مطالعه جدی وجود ندارد

«سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه با بیان اینکه پیک‌های کرونا رابطه معناداری با استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی دارند گفت: «بررسی‌های ما در طاقچه نشان داد که کاربران در فراغت بیشتر به اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب روی آوردند.»

 
سیاوش گودرزی

این موضوع در حالی است که او با اشاره به اینکه مردم با وجود کرونا و در خانه ماندن همچنان فراغت و زمان کافی برای مطالعه محتوای جدی ندارند، گفت: «در این شرایط هم مردم ترجیح می‌دهند از محتوای سرگرم‌کننده استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی چه اثری بر افزایش میزان مطالعه جامعه دارد نیز گفت: «تلاش ما بر این است که کتاب خواندن رشد کند. بر اساس پایش‌‌هایی که در سال ۹۹ انجام شده سرانه مطالعه ۴ و نیم دقیقه‌ای را شکل داده‌ایم. این موضوع با توجه به سرانه کلی کشور عدد بزرگی است.»

گودرزی با تاکید بر اینکه کتاب دیجیتال مزیت‌های قابل توجهی همچون در دسترس بودن و امکان استفاده در زمان‌های مرده را به کاربر می‌دهد، گفت: «استفاده از امکانات بیشتر به اپلیکیشن‌ها برای کاربر این امکانات را بیشتر می‌کند. برای مثال اضافه شدن امکانات استفاده از کتاب‌های صوتی هنگام رانندگی و حرکت در طاقچه نیز این امکان را به کاربر داده است.»

او با توضیح درباره کارنامه مطالعه طاقچه نیز گفت: «ایجاد انگیزه برای افراد به افزایش مطالعه کمک قابل توجهی می‌کند. از همین رو ارائه گزارش مطالعه به کاربر به صورت کارنامه مطالعه امکانی بود که کاربر با دریافت و استفاده از آن انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کند.»

نادیده گرفتن اپلیکیشن‌های کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال یکی از راه‌های توسعه مطالعه در جامعه است. این موضوع در شرایطی که هزینه‌های چاپ و انتشار به شکل کلاسیک و عادی مدام در حال افزایش است، راهی برای نجات سرانه مطالعه کتاب جامعه با توجه به مشکلات معیشتی است. یکی از راه‌های بهبود این شرایط ورود پلتفرم‌های کتاب دیجیتال به نمایشگاه‌های کتاب است. اردیبهشت گذشته در روزهای اوج کرونا و عدم برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب انتظار میرفت این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

 

هرچند گودرزی با تاکید بر اینکه این ارتباط و تعامل با توجه به ظرفیت‌های موجود شکل نگرفت، گفت: «همکاری مستمر، دقیق و مناسبی از طرف وزارت ارشاد همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در همکاری با پلتفرم‌ها شکل نگرفته است. هرچند در شورای عالی فضای مجازی در این باره تلاش‌هایی شده اما این موضوع شکلی مستمر و ثابت ندارد.»

از ماندگاری در دنیای دیجیتال تا کاغذهای کتابخانه شخصی

انتخاب شما کدام گزینه است؟ کتاب کاغذی آرشیو شده در کتابخانه شخصی‌تان، یا کتاب‌های آرشیو شده در گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا فضای ابری که همیشه به آن دسترسی دارید. برخی نگرانی‌شان برای استفاده نکردن از کتاب‌های دیجیتال از دست دادن آرشیو است. این موضوع در حالی است که گودرزی امکان دسترسی به آرشیو را همیشگی عنوان کرده و بر این باور است که آرشیو فیزیکی یا دیجیتال هر دو در خطر آسیب‌پذیری هستند، هرچند با توجه به امکانات امروز دنیای فناوری امکان از بین نرفتن کتاب دیجیتال بسیار جدی‌تر است.

ظرفیت استفاده از کتاب دیجیتال برای ناشران موضوعی است که همواره برای ناشران جذاب بوده است، گودرزی با تاکید بر این موضوع و افزایش این ظرفیت بعد از دوران کرونا گفت: «کرونا منجر به این شد که برخی ناشران بیشتر از گذشته به ظرفیت کتاب دیجیتال توجه کنند. استفاده از ظرفیت‌های بازار کتاب دیجیتال در نهایت برای ناشران جذاب است و به روند اقتصادی آنها کمک هم کرده است.»

کرونا مسیر رشد کتاب دیجیتال را هموارتر کرد

 
مجید شریفی، مدیرعامل کتابراه

«مجید شریفی»، مدیرعامل کتابراه درباره اثراتی که کرونا بر میزان استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی گذاشته به دیجیاتو گفت: «اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا و قرنطینه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. کتابراه نیز در همین مسیر رشد خوبی را تجربه کرده است. البته اگر قرار باشد این موضوع را در ادامه راه مورد بررسی قرار دهیم امکان دارد به دلیل رکود اقتصادی و مشکلاتی که پیش آمده این رشد هم با رکود مواجه شود.»

به گفته او مشکلات اقتصادی تا جایی است که پرداخت هزینه برای محصولات فرهنگی برای مردم بسیار سخت شده است.

او در پاسخ به این پرسش که سهم اپلیکیشن‌ها در افزایش میزان مطالعه جامعه به چه میزان است، گفت: «مهم‌ترین کمکی که اپلیکیشن‌ها به افزایش میزان مطالعه می‌کنند، کاهش هزینه‌ها است. برای مثال خرید کتابی که نسخه چاپی آن ۱۵۰ هزار تومان است در این اپلیکیشن‌ها با ۳۰ هزار تومان ممکن می‌شود.»

شریفی در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت دسترسی به کتاب‌ با استفاده از این اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: «با استفاد از اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب افراد از هر نقطه‌ای از کشور و در هر زمانی به کتاب دسترسی دارند.»

کتاب دیجیتال به بلوغ رسیده است

 

مدیر عامل کتابراه با تاکید بر اینکه هر سال شاهد افزایش علاقه‌مندی جامعه به استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب هستیم درباره شکل‌گیری فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در جامعه گفت: «در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه به همان میزان که ناشران و صاحبان پلتفرم‌های کتاب صوتی از این روند استقبال کردند، رشد کرده و شاهد استقبال مردم هم هستیم.»

به اعتقاد او استفاده از پلتفرم‌های کتاب آنلاین هرچند همچنان ظرفیت رشد دارد، اما به بلوغ رسیده و موقعیت قابل توجهی دارد.

شریفی درباره اعتماد کاربران به اپلیکیشن‌های کتاب نیز گفت: «ارتباط نزدیکی که با کاربران خود داشته‌ایم به ما نشان داده که افراد بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند و حس عدم اعتماد در آنها وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که میزان همکاری ناشران با پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی در چه موقعیتی است، گفت: «همکاری ناشران به شکل ملموس و قابل توجهی، مخصوصا بعد از کرونا و به دلیل قرنطینه و همه حواشی پیش آمده کرونا با پلتفرم‌های کتاب آنلاین بیشتر شد.»

ادامه مطلب

برترین ها