با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

با حمایت گل‌خانه‌ای و کار نمایشی نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (۱۵ شهریور) در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در مورد برنامه‌ها و الویت‌هایش در ۴ سال آینده گفت.

منتشر شده

در

با حمایت گل‌خانه‌ای و کار نمایشی نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،عیسی زارع‌پور که تقریبا نزدیک به ۳ هفته است بر صندلی ریاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکیه زده است در اولین مصاحبه تلویزیونی خود الویت‌هایش برای وزارت ارتباطات و توسعه فناوری اطلاعات در کشور اشاره و تأکید کرد که برای قطع ارتباطات میان مردم نیامده است. زارع‌پور به مردم قول داد که با تکمیل شبکه ملی اطلاعات، اینترنت جهانی قطع نمی‌شود؛ اما فضای مجازی با آسیب‌هایی همراه است که باید حل شود. زارع پور یادآور شد که با حمایت گل‌خانه‌ای و کار نمایشی در فضای ICT نمی‌توان مشکلات را حل کرد. او به حکمرانی جدی در فضای مجازی کشور اشاره کرد و گفت:‌ «راهبرد دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که حداکثر استفاده را از فضای مجازی داشته باشیم تا مشکلات مردم را حل کنیم. زندگی مردم در این فضاست، بنابراین هر تصمیمی که در این فضا گرفته شود، مستقیما روی زندگی مردم، کسب‌وکار آن‌ها تأثیر دارد.» او تصریح کرد که نگاه در دولت سیزدهم و هم نگاه او به عنوان وزیر ارتباطات این است که از ابزار فناوری حداکثر استفاده را داشته باشند تا ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی را شکل دهند.

حکمرانی در فضای مجازی

زارع‌پور فضای مجازی و دنیای فناوری اطلاعات را یک فضای اثر بخش دانست که کل روابط انسان‌ها را با یکدیگر و روابط دولت‌ها با مردم را تحت تأثیر قرار داده است. او با اشاره به اینکه عصر حاضر عصر حاکمیت پلتفرم‌هاست گفت: «به اعتقاد من الان عصر، عصر حاکمیت پلتفرمهاست . در حال حاضر دیگر مرز جغرافیایی کشورها عمق نفوذ آن‌ها را نشان نمی‌دهد، عمق نفوذ آن‌ها را اینکه چه پلتفرمی دارند و چقدر کاربران از آن در کشورهای مختلف استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد: «حالا ما هم با ساخت پلتفرم‌های مختلف در فضای گوناگون می‌توانیم این حکمرانی و ظرفیت آن را برای کشور گسترش دهیم.»

مصاحبه زارع‌پور با شبکه اول

زارع‌پور ادامه داد: «اینکه می‌گوییم حکمرانی، یعنی حاکمیت باید حافظ منافع مردم باشد. اگر من در این فضا نتوانم از حقوق مردم را حفظ کنم، طبیعتا حکمران خوبی نیستم. ما ابزار احقاق حقوق مردم در این فضا را نداریم در بعضی حوزه‌ها هم غفلت کردیم.» او در پاسخ به این سؤال مجری تلویزیونی که چرا در کشور یک پلتفرم موفق بومی وجود ندارد توضیح داد: «اعتقادم این است که در خیلی از حوزه‌ پلتفرم‌های ما موفق‌تر از نمونه خارجی بوده‌اند . هرجا خواستیم توانستیم کار انجام دهیم. البته که راهبردها و سیاست‌ها یک جاهایی اشکال داشته است.» او تأکید کرد اعتقاد به حمایت گل‌خانه‌ای و کار نمایشی ندارد و این کارها مشکلات کشور را حل نمی‌کند: «نگاهمان این است که برای این حوزه باید اقتصاد تعریف شود، تا وقتی مدل اقتصادی نداشته باشیم برای پلتفرم‌ها با این حمایت گل‌خانه‌ای اتفاقی نمیفتد کارمان فقط یک کار نمایشی می‌شود که مردم بهره‌ آن را نمی‌گیرند.»

وعده برای قطع نشدن اینترنت

نزدیک به دو دهه از ورود نام شبکه ملی اطلاعات در ادبیات و صنعت ICT کشور می‌گذرد؛ اما هنوز راه‌اندازی این شبکه به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای مجازی به درستی انجام نشده است. درحالی‌که همه کاربران بعد از قطع سراسری اینترنت بیشتر نسبت به راه‌اندازی این شبکه حساس شده‌اند، راه‌اندازی این شبکه را به معنی قطع دسترسی به اینترنت جهانی می‌دانند. زارع‌پور هم به عنوان هفتمین وزیر، اظهارات وزیر سابق را تأیید و اعلام کرد که اولویت اولش در وزارت ارتباطات تکمیل شبکه ملی اطلاعات است و قول داد که راه‌اندازی این شبکه اینترنت جهانی را قطع نمی‌کند. او در این زمینه گفت:تخصص من شبکه‌ کامپیوتری است. شبکه ملی اطلاعات لایه‌های مختلفی دارد. یک لایه‌اش که صفر تا صد آن در اختیار وزارت ارتباطات انجام شده زیرساخت است. اگر ما بتوانیم در داخل کشور در لایه زیر ساخت یک شبکه پرسرعت و با کیفیت داشته باشم، می توانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم و اگر این زیر ساخت در داخل کشور راه اندازی شود می‌توان از آن به عنوان هاب انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر استفاده کرد

او ادامه داد: سند طرح کلان معماری ملی اطلاعات که سال گذشته ابلاغ شد هرچند که دیر و بعد از ۹ سال ابلاغ شده است، اما یک سند افتخار آمیز است که اگر به بخش‌های مختلف آن نگاه کنید، استانداردهایی که برای کیفیت شبکه تعیین کرده، استانداردهای بین‌المللی و بعضا بالاتر از آن استانداردهایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد.» زارع‌پور با بیان اینکه پیشرفت وزارت ارتباطات در لایه زیر ساخت خیلی خوب است، گفت:بنده در مجلس قول دادم که ان شاءالله ما تکالیف خود را در همه لایه ها در افق سال ۱۴۰۴ انجام دهیم ولی این لایه زیر ساخت را ظرف دو سال آینده راه اندازی می‌کنیم.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «من قول می دهم که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی شبکه جهانی نیست بلکه ما به دنبال فراهم کردن یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای عموم مردم هستیم.» آنطور که او در ادامه توضیح داد در قانون ششم برنامه توسعه شاخصی که گذاشته شده این است که باید به ظرفیت ۳۰ ترابیت برثانیه در شبکه ترانزیت رسید که به گفته زارع‌پور الان حدود ۵ ترابیت بر ثانیه در این طرح محقق شده است.

دسترسی نقاط دورافتاده به اینترنت

یکی دیگر از اولویت‌هایی که زارع‌پور در این مصاحبه تلویزیونی روی آن تأکید کرد تکمیل شدن دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت بود. او در این زمینه با تقدیر از وزارت ارتباطات دولت دوازدهم گفت: «من منصف هستم  و هر جایی که رفتم سعی کردم نقاط قوت گذشته را بگویم . انصافا در گذشته و در این ۴ سال در توسعه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در روستاها ‌کار ویژه‌ای شده و الان حود ۸۰ تا ۹۰ درصد روستاها دسترسی به شبکه دارند و این دسترسی در شرایط کرونایی بیشتر خودش را نشان داده است.» او ادامه داد: «۱۰ تا ۱۵ درصدی که باقی مانده است بخش سخت و دورافتاده مانند مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است. من به مجلس قول داده‌ام که تا پایان سال ۱۴۰۱ دسترسی همه روستاها را برقرار کنم.»

مصاحبه زارع‌پور با شبکه یک

به گفته او به وزارت ارتباطات تا سال ۱۴۰۴ تکلیف شده است که ۸۰ درصد خانوارها به سرعت ثابتی دسترسی داشته باشند. هرچند زارع‌پور در برنامه‌ کاری که برای ۴ سال وزارتش در وزارت ارتباطات تدوین کرده اشاره‌ای به حل مشکلات زیرساختی در شبکه اینترنت ثابت اشاره‌ای نکرده است؛ اما در انتقاد به رشد پیدا نکردن اینترنت پرسرعت با کیفیت در کشور گفت: «برخلاف همه‌جای دنیا متاسفانه سیاست غلطی که در پیش گرفته‌ایم این است که توسعه دسترسی سیار را به ثابت ترجیح داده‌ایم و این در حالی است که در خیلی از کشورهای پیشرفته، فیبرنوری را تا در منازل مردم برده‌اند. یک بخشی از شبکه ملی اطلاعات هم همین است که بتوانیم ارتباطات پرسرعت را تا خانه‌های مردم ببریم.» براساس توضیحات او در طرح کلان  و معماری شبکه ملی اطلاعات گفته شده که برای کسب‌وکارها به عنوان یک زیرساخت برای توسعه اقتصاد دیجیتال سرعت ۱۰۰ مگا بیت بر ثانیه برایشان راه‌اندازی شود.

او در ادامه به اینکه کاربران به او گفته‌اند پایش را از سیم بردارد اشاره کرد و با بیان سه اتفاق که  صنعت ICT را در کشور غافل‌گیر کرده توضیح داد:یکی از مشکلات کرونا بود که تقاضای مردم در بخش ترافیک به‌شدت افزایش یافت. میانگین مصرف ترافیک شبکه بهمن ماه سال ۹۸ تا الان که من اینجا هستم دو برابر شده است. یعنی از ۵ گیگ ترافیک مصرف ماهانه به ۱۰ گیگ رسیدیم.

او  ادامه داد: «ما خود را برای چنین تغییری آماده نکرده بودیم. موضوع دیگر که ما را غافلگیر کرد تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که در ۳ سال اخیر شدت پیدا کرد. بسیاری از تجهیزات خارجی در شبکه ما استفاده می‌شود که امکان تولید داخل ندارد و مشکل بعدی نوسانات نرخ ارز است که این سه مشکل دست به دست هم دادند که مشکلات در بخش ICT بیشتر شود و اگر تا سه یا چهار ماه آینده تصمیمات مدبرانه گرفته نشود ما به مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد.» او ابزار امیدواری کرد که با کمک بزرگان همین صنف اجازه نمی‌دهد مردم در بخش ارتباطاتی دچار مشکلی شوند و کیفیت شبکه روز به روز بهتر خواهد شد.

من وزیر رسانه‌ای نیستم

یکی از اعجایب اتفاق افتاده برای وزیری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مدیریت می‌کند این است که در هیچ شبکه‌ اجتماعی عضو نیست و آنطور که خودش در مصاحبه شب گذشته‌اش اعلام کرد به طریقی از رسانه‌های اجتماعی فراری است. زارع‌پور در چرایی عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گفت:‌ «من در شبکه‌های اجتماعی هستم؛ اما ترجیح می‌دهم که وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباطات مردم با یکدیگر باشم تا وزیر رسانه. من واقعا وقتش را ندارم. البته برای کارهای خانوادگی و کارهای مربوط به دانشجویانم در دانشگاه کاملا آنلاین هستم.»

او تصریح کرد اینکه از من توقع برود در شبکه‌های اجتماعی حضور رسمی داشته باشم و به تمام کامنت‌ها پاسخ بدهم توقع بالایی است. زارع‌پور راه ارتباطی با خودش را سامانه شکایات ۱۹۵ و پیامک به شماره  ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ اعلام کرد. بنا براظهارات او، هفته بعد سایتی در وزارت ارتباطات راه‌اندازی می‌شود که یکساعت در هفته را او برای ارتباط بی‌واسطه با مردم از طریق یک پلتفرم داخلی می‌گذارد.

نظر خنثی در مورد فیلترینگ

  زارع پور در مورد نگاهش به فیلترینگ هم گفت که در این زمینه وزارت ارتباطات تنها یک عضو در کمیته فیلترینگ است و متولی اینکار نیست. بازهم تأکید می‌کنم نگاه دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فضای مجازی است ولی حتما باید برای آسیب‌های این فضا کاری کنیم . او در این مورد گفت: « نگاه دولت سیزدم به فضای مجازی استفاده حداکثری از آن است اما واقعیت این است که مردم ما در این فضا مظلوم واقع شده و بی‌پناه رها شده‌اند مخصوصا کودکان. ۱۵ سال است که در دنیا برای کنترل کودکان ابزار تولید و توسعه یافته است.» او تأکید کرد که با آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه می‌توان آسیب‌های فضای مجازی را کاهش داد.

منبع:زومیت

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

ساخت شبکه ملی اطلاعات با چین شایعه است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یکی از کاربران در‌ مورد همکاری ایران و چین برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این اخبار را تکذیب کرد.

منتشر شده

در

توسط

ساخت شبکه ملی اطلاعات با چین شایعه است

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات،در چند روز گذشته برخی رسانه‌های بعد از انتشار عملیاتی شدن سند «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» خبر دادند که طبق این سند قرار است شبکه ملی اطلاعات با کمک چین راه‌اندازی شود. حالا وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود در پاسخ به کاربری که از ساخت اینترنت ملی به کمک چین ابراز نگرانی کرده پاسخ داده که «این شایعات بی‌اساس است.»

این اولین بار نیست که کاربران و رسانه‌ها در ‌مورد همکاری ایران و چین بر‌ اساس سند ۲۵ ساله‌ی همکاری این دو کشور نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده در بخش‌هایی مانند فناوری ارتباطات و اطلاعات ابراز نگرانی می‌کنند. فروردین سال ۱۴۰۰ وقتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت و وانگ یی وزیر خارجه چین سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را امضاء کردند، بسیاری نسبت به آن انتقاد‌هایی وارد کردند.

پاسخ وزیر ارتباطات به شایعه ساخت شبکه ملی اطلاعات به کمک چین

متن برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین بر‌ اساس آخرین تغییرات تا خرداد ۹۹ در‌ دسترس است و بسیاری با استناد به این متن انتقاد‌های زیادی به آن وارد می‌کنند. از جمله اینکه هدف از این همکاری حداقل در بخش فناوری اطلاعات محدود کردن اینترنت بین‌المللی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات است که از دید منتقدان به اینترنت ملی مشهور است.

بااین‌‌حال محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس که از محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه وقت هم برای حضور در این شبکه دعوت کرده بود ، در پاسخ به نگرانی برخی از این قرارداد اعلام کرد به هیچ وجه این همکاری تأثیری بر محدودسازی حوزه‌ی ارتباطات ندارد و باعث رشد می‌شود.

جهرمی در پاسخ به انتقاد کاربران این گروه که این تفاهم‌نامه در بخش فناوری را محدودکننده‌ی اینترنت در ایران می‌دانستند، گفته بود:

در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه‌ی تکنولوژی‌های ارتباطی هستند.

به گفته‌ی او بیشترین همکاری‌های چین و ایران در حوزه‌ی ارتباطات است. جهرمی تأکید کرد که برعکس محصولات ارتباطات و حوزه زیرساخت‌های اساسی، هنوز محصولات چینی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات در ایران جا نیفتاده‌اند.

همکاری ایران و چین در حوزه ارتباطات

همکاری ایران با چین در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در ابتدای این سند و در بخش‌هایی که مربوط با فناوری اطلاعات است آمده که با در‌ نظر داشتن ظرفیت‌های عظیم همکاری، طرفین در چارچوب این سند، برای دستیابی به اهداف زیر همکاری خواهند کرد:

افزایش میزان اثرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، فناوری و گردشگری

گسترش همکاری‌های بین دانشگاه‌ها، بخش‌های فناوری و علمی

همکاری‌های گردشگری علمی/آکادمیک، فناوری و تبادل تجارب در آموزش نیروی انسانی

وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور به‌عنوان مقامات مسئول، با همکاری سایر وزارتخانه‌ها از‌ جمله وزارت بازرگانی چین و وزارت امور اقتصاد و دارایی ایران، وظیفه نظارت بر اجرای مفاد این سند و ارائه گزارش پیشرفت همکاری را به رهبرانشان در زمان‌های مناسب دارند.

در ضمیمه‌ی شماره‌ی یک این سند همکاری به اهداف اساسی آن اشاره شده که از‌ جمله‌ی آن می‌توان که مرتبط با فناوری اطلاعات است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توسعه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی شامل، نفت، پتروشیمی، صنایع سنگین، کشاورزی، سلامت، برق، شبکه‌های هوشمند و دانش بنیان و صنایع نوین مانند ارتباطاات، خدمات و گردشگری.

توسعه‌ی همکاری در زمینه‌ی انتقال و توسعه فناوری‌های نوینشام انرژی‌های پاک، انرژی تجدیدپذیر، احداث نیروگاه‌ فناوری‌های ارتباطای و اعطلاعاتی، بخش سلامت کشاورزی و…

  • توسعه‌ی همکار‌ی‌ها در زمینه‌ی تولیدات کشاورزی، دارویی، بهداشتی و صنایع نوآوری
  • گسترش دانش و به اشتراک گذاشتن فناوری‌های نوین به‌منظور حفظ محیط زیست در عرصه‌ها مختلف
  • تقویت بسترسازی برای همکاری تشکل‌های فنی و مهندسی در بخش‌های مختلف اقتصادی و تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی
  • همکاری در ایجاد مراکز صنعتی محور/ خدماتی محور/فناوری محور در بنادر و جزایر منتخب با هدف تولید و صادرات خدمات و کالاهای مشترک به کشورهای منطقه
  • توسعه و تقویت همکاری‌های علمی، فنی، حقوقی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف فضای مجازی و تجهیزات کاربر نهایی

در‌ ادامه‌ی این سند همکاری و در ضمیمه‌ی شماره دو آن عناوین اصلی برنامه‌های همکاری جامع ۲۵ ساله در حوزه‌های مختلف از نفت و انرژی تا سلامت و کشاورزی و فناوری اطلاعات دیده می‌شود. در بند «د» سند به همکاری در زمینه‌ی فناوری و ارتباطات از راه دور اشاره شده است. در این بخش تعریف پروژه‌های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت‌های اطلاعاتی ارتباطی دیده می‌شود که خود شامل زیر مجموعه‌هایی است، از ‌جمله: توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطات از راه دور، خدمات اساسی (شامل موتورهای جست‌وجوگر، پست الکترونیکی و پیام‌رسان‌های اجتماعی)، تجهیزات ارتباط از راه دور‌ (شامل مسیریاب جی پی اس، سوئیج، سرورها، و ذخیره اطلاعات)، تجهیزات کاربر نهایی (تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ)، گفت‌وگو درباره‌ی همکاری‌های ممکن در ‌خصوص توسعه‌ی نرم‌افزارهای پایه از قبیل (سیستم عامل رایانه‌‌ها و تلفن‌های همراه، مرور‌گرها و آنتی‌ویروس‌ها و اجرای چنین همکاری‌هایی در موعد مناسب آن).

تعریف پروژه‌های مشترک و آزمایشی در زمینه فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی، انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه‌های دو کشور و توسعه‌ی همکاری‌ با شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم کسب‌و‌کارهای نوآورانه (استارتاپ‌ها) و تقویت همکاری‌ها در طرح‌های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین‌المللی و… از دیگر موارد اشاره شده در این بند از همکاری چین و ایران در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

اما اثرات توسعه‌ی فناوری در این همکاری در حوزه‌های مختلف دیگر‌ هم دیده می‌شود. برای مثال در بخش نفت و انرژی طرفین توافق کرده‌اند در شرایط مناسب نسبت به مواردی مانند همکاری در زمینه‌ی ساخت کارخانه‌ها و تولید و تجهیزات و فناوری‌های جدید در حوزه آب و برق ایران اقدام کنند.

در بخش حمل و نقل و زیرساخت نیز اثراتی از کمک گرفتن از فناوری برای رشد این بخش دیده می‌شود، که از‌ جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال فناوری و مشارکت در توسعه‌ی فناوری‌های مورد نیاز در صنعت هوایی
  • سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت شهرهای هوشمند و زیست‌بوم در مکران و تب
  • همکاری در ساخت ساختمان‌های سبزو هوشمند
  • تبادل فناوری و همکاری از نظر ساخت بزرگراه کویری
  • استفاده از انواع تکنولوژی نوین ساخت‌و‌ساز دارای قابلیت پیاده‌سازی در ایران و انتقال دانش به کشور
  • طراحی شهرهای جدید نسل نوین و محله‌هایی با رویکرد شهر جدید هوشمند سازگار با محیط زیست به‌عنوان پایلوت

در بخش علمی، فرهنگی، گردشگری و محیط زیست هم به مواردی همچون اعطای بورس تحصیلی دولتی متقابل و تبادل استاد و دانشجو و انجام تحقیقات مشترک بین دانشگاه‌های دو کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت از ایجاد صندوق‌های مالی مشترک در حوزه همکاری علمی و فناوری، مشخص کردن پروژ‌های مشترک در حوزه‌ فناوری‌های نوین، مشخص کردن پروژه‌های مشترک در توسعه و تقویت زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق جاده ابریشم دیجیتال، توسعه‌ی نسل پنجم ارتباطی، خدمات پایه (همجون موتورهای جست‌وجو، پیام‌رسان‌های اجتماعی و رایانامه‌ها)، تجهیزات ارتباطی ( همچون مسیریاب، سوئیچ، سرور و ذخیره‌سازها)، تجهیزات کاربر نهایی ( همچون تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت) ، گفت‌وگو درباره‌ی امکان همکاری در توسعه‌ی نرم‌افزارهای پایه ( همچون سیستم عامل رایانه و تلفن‌همراه مرورگر و آنتی ویروس)، هماهنگی و همکاری در تدوین و تصویب قوانین کنوانسیون‌ها و تصمیم‌گیری بین‌المللی در زمینه حاکمیت دولت‌ها بر فضای مجازی، تقویت همکاریهای همه جانبه بین رسانه‌های آنلاین دو طرف در اشکاف مختلف و تشویق رسانه‌های آنلاین برای مبادله‌ی اطلاعات، تشویق تیم واکنش اضطراری شبکه رایانه ملی دو کشور برای امضای تفاهم‌نامه در ‌خصوص امنیت سایبری و هدایت و همکاری‌های برای پاسخگویی به حوادث امنیت سایبری برون مرزی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در ‌خصوص تهدیدات دیده می‌شود.

گسترش همکاری در حوزه فناوری و صنعت دفاعی با تأکید بر اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری، طراحی، توسعه و تولید مشترک و تأمین تجهیزات هم از دیگر مواردی است که قرار است از فناوری در حوزه نظامی، دفاعی و امنیتی استفاده شود.

در بند «ب» این سند همکاری به اقدامات اجرایی میان‌مدت و بلند مدت اشاره شده که از ‌جمله‌ی آن می‌توان به تأمین مالی و استقرار فناوری‌های مدیریت پسماند، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مشترک تجهیزات پزشکی پیشرفته در ج.ا. با انتقال فناوری، سرمایه‌گذاری مشترک در احداث پارک‌های فناوری مشترک، مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز تبادل داده‌های اینترنتی بین‌المللی (LXP) و خطوط انتقال ترافیک داده بین‌المللی (کابل‌های دریایی و زمینی، لینک‌های رادیویی، ماهواره‌ای و مخابراتی) و اجرای آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و در کلیه‌ی ابعاد فضای مجازی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور اشاره کرد.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد که اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک تبلیغاتی از ‌سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند.

منتشر شده

در

توسط

سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری دلیل این گفته را این طور بیان می‌کند که سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر‌ اساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از‌ طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره‌داغی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت:یکی از این روش‌ها، سامانه‌ی مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند. علاوه‌ بر‌ این، اپراتورها را نیز مکلف کرده‌ایم که سامانه FMS خود را راه‌اندازی کرده و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آن‌ها را مسدود کنند. این سامانه بر‌ اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که بر‌ اساس تشخیص و محدود‌سازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده، عمل می‌کند.

قره‌داغی درباره‌ی مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در‌ صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره‌ی ارسال‌کننده‌ی پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک‌طرفه محدود می‌کند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: پس از شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف و دفاتر صادرکننده‌ی آن، دسترسی ارائه‌ی خدمات این‌گونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.

رگولاتوری: از اواخر دی ماه جاری در‌ مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است

به گفته‌ی او برای اطمینان از درستی انجام فرایند احراز هویّت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده تا علاوه‌ بر انجام فرایند حضوری احراز هویّت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یک‌بار مصرف (OTP) استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، اعلام کرد : تا اواخر‌ دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. او تأکید می‌کند که به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد:بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع‌شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرایند احراز هویّت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است. بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به‌‌ ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آن‌ها داشته باشند.

قره‌داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سر شماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال‌شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها‌ است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌‌ رو، رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال‌شده از‌ طریق این شرکت‌ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری ستاره ۸۰۰ مربع کرد.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک‌ در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در طول روز از ‌جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

انتشار گزارش عملکرد تیپاکس برای اولین بار

تیپاکس را باید در زمره‌ی قدیمی‌ترین شرکت‌هایی خواند که از سال ۱۳۳۹ فعالیت خود را در کشور آغاز کرده است. چندی پیش تیپاکس برای اولین بار اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود کرد.

منتشر شده

در

توسط

انتشار گزارش عملکرد تیپاکس برای اولین بار

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان، تیپاکس چندی پیش اولین گزارش عملکرد خود را منتشر کرد که طی آن علاوه بر اینکه به اتفاقات ۶۰ سال اخیر این برند و تغییر و تحولات پیرامون آن پرداخت، اطلاعاتی را نیز در رابطه با عملکرد این شرکت حمل و نقل طی یک سال اخیر ارائه کرد. بسیاری از شاخص‌های مطرح‌شده توسط تیپاکس گویای این موضوع است که این برند با وجود انتقاداتی که در رابطه با سرویس‌دهی آن مطرح می‌شود، با روندی رو‌به‌رشد همراه شده و سرویس‌دهی این سرویس با رشد رو‌به‌رو بوده است، به‌‌ طوری‌که برای مثال تیپاکس طی سال ۹۹ به بیش از ۵.۲ میلیون نفر سرویس‌دهی کرده که این میزان در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۸۴ درصدی همراه بوده است.

در ویدئوی زیر نگاهی به گزارش عملکرد تیپاکس می‌اندازیم و به نکات مهم آن اشاره می‌کنیم.

 
منبع:زومیت

ادامه مطلب

برترین ها