اجتماعی

اطلاع‌رسانی‌های امیدبخش خنثی‌کننده سیاه نمایی‌های دشمن خواهد بود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان، با تاکید بر اینکه دشمن عزم خود را برای سیاه‌نمایی خدمات نظام جمهوری اسلامی جزم کرده است، گفت: باید برای اطلاع‌رسانی‌های گسترده با محوریت امیدبخشی ، در جهت خنثی‌سازی سیاه نمایی‌های دشمن، تلاش کنیم.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،ابوالفضل رفیعی با اشاره به ظرفیت هفته دولت برای اطلاع رسانی در حوزه اقدامات و خدمات نظام اظهار داشت: هفته دولت همواره مقطع و زمانی است که مجموعه خدمات نظام و دولت ها، در ۴۴ سال گذشته  در آن به تصویر کشیده شده است.

وی  گفت: انتظار می‌رود واقعیت ها و توفیقاتی که حاصل شده است بخصوص در هفته دولت، به اطلاع عموم برسد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان، با اشاره به شرایط اقتصادی خاص جهانی و نیز مشکلات مربوط به قانون حذف ارز ترجیحی در زمان تحویل دولت سیزدهم گفت:  در آغاز به‌کار این دولت، مشکلات، مطالبات و معوقات متعدد اقشار و اصناف مختلف، وجود داشت که  معمولاً با روی کار آمدن دولت جدید این مطالبات  بیشتر نیز  می‌شود.

 رفیعی اظهار داشت: انتظار می رود با وجود زمینه مطالبات و نارضایتی های چندین ساله، اقدامات زیرساختی که دولت سیزدهم شروع کرده است، در اطلاع رسانی‌ها مد نظر قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه لازمه اطلاع رسانی، همکاری مدیران روابط عمومی و در راس آن، مدیران دستگاه ها و سازمان ها با رسانه ها است، تاکید کرد: در نشست خبری استاندار زنجان با  رسانه ها نیز، یکی از مهمترین دغدغه های مطرح شده از سوی خبرنگاران، عدم همکاری و  مساعدت موثر  دستگاههای اجرایی با رسانه ها بود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی بر مسئله تعامل با رسانه ها در راستای اطلاع‌رسانی با رویکرد امید بخشی، بخصوص در حوزه خدمات و اقدامات دولت توجه ویژه داشته باشند.

رفیعی  با بیان اینکه مطبوعات را  ابزار و زمینه‌ای برای پاسخگویی مدیران و دستگاه‌های  اجرایی می‌دانیم، تصریح کرد: باید تقویت اعتبارات حوزه رسانه و خبرنگاران، با جدیت  انجام شود تا روند  اطلاع رسانی  خبرنگاران ، با کمترین دغدغه پیگیری و انجام شود.

 وی  در ادامه به رویکرد امید بخشی، در کنار نگاه اصلی رسانه ها در  اطلاع رسانی هم اشاره کرد و گفت: ترکیب شورای اطلاع رسانی، یک جایگاه حاکمیتی است و طبیعی است که دغدغه‌های زیادی دارد و این مهم، فقط با مساعدت رسانه‌ها محقق می‌شود.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان، با بیان اینکه سرعت انتقال اطلاعات و  باز نشر آن،  در فضای مجازی اقتضائات خاصی دارد افزود: آنچه که مهم است این است که در این فضا هرکس می‌تواند از ابزار موجود استفاده خاص خود را داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: ما نمی گوییم در این فضا منفعل  هستیم اما باید توجه کنیم که در رتبه های خوبی هم قرار نداریم و باید برای ارتقاء رتبه، تلاش کنیم.

وی با  اشاره به اینکه فضای  مجازی عملاً به ابزار ایجاد یاس و  ناامیدی از سوی دشمنان نظام و انقلاب تبدیل شده است گفت: با توجه به مسئولیت اجتماعی و حرفه ای که داریم، باید با لحاظ نمودن ارزش‌های انقلاب اسلامی، این وظیفه را به صورت ویژه مد نظر قرار دهیم و با ایجاد امید که در نهایت  به افزایش سرمایه اجتماعی می انجامد، کمک‌کار هم باشیم.

طرح مدیریت و تولید محتوای امیدبخش در فضای مجازی و تقویت فرایند اطلاع رسانی تهیه و ارائه شده است

 گفتنی است بخشی از این نشست هم به  بررسی یکی از بندهای ماده ۵ دستورالعمل شورای اطلاع رسانی و طرح مدیریت و تولید محتوای امیدبخش در فضای مجازی و تقویت فرایند اطلاع رسانی در پورتال استان زنجان، که  در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهیه و ارائه شده است اختصاص داشت.

در گزارش معرفی این طرح، ضمن اشاره به تعریف و تشریح مفاهیم محتوای تولیدی دستگاه های اجرایی تاکید شد که متاسفانه، محتواهای تولیدی اغلب روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف، در قالب خبر و ارزش شهرت تنظیم می شوند و روشن است که این مسئله با وجود قالب های متنوع دیگر مانند گزارش ،  مصاحبه، اینفوگرافی و طرح و کاریکاتور و غیره، منجر به عدم اقبال مخاطب می‌شود.

 این گزارش افزود: همچنین غفلت از  سایر ارزش های خبری مانند دربرگیری، برخورد، استثناء، شگفتی و … محتوای تولیدی را به خبرنامه  مدیران تبدیل کرده و مخاطبان را به سوی محتوای سایر رسانه‌های خارجی و مجازی سوق می‌دهد.

البته  گفتنی است که طبق گزارش ارائه شده، در این طرح به راه حل نیز اشاره شده است که، آموزش مستمر مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی و روزنامه نگاران به صورت نظری و علمی و تلاش برای معرفی جایگزین های فعالیت خبری و روزنامه نگاری منطبق با آخرین روش ها و تجربه های موجود در سطح جهانی،  مهمترین و بهترین راه حل این مشکل است. بر اساس این گزارش، البته لازمه عملیاتی شدن راه‌حل ارائه شده نیز، تغییر نگرش مدیران و اصحاب رسانه به مسئله ارتباطات و مفاهیم بکار رفته در آن است.

این گزارش حاکی است، در  شرایط فعلی جامعه که حجم عظیم محتوای مایوس کننده در  ابعاد مختلف ،تولید می شود، ایجاد حس سرزندگی،  نشاط و امید به آینده در محتوای تولیدات، مهمترین و اولین شاخص پیشنهادی این طرح برای بهبود محتوای تولیدات با رویکرد ایجاد امید است .

گنجاندن مسائل و  دغدغه‌های گروههای در حاشیه مانده، از جمله زنان، جوانان، روستاییان و نیز ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار، از دیگر شاخص‌های این طرح است که البته مختص جامعه ایران نبوده و تمام جوامع بشری در نقاط مختلف دنیا را در بر می‌گیرد که نتیجه آن نادیده گرفته شدن رسانه ها توسط مردم است چرا که  رسانه ها هم آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

 لازم به ذکر است این طرح،  پیشنهادی هم داشت و آن اینکه، پورتال استانداری با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی استان، در یک دوره آزمایشی معین مثلا  ۶ ماهه دوم امسال، به عنوان مرجعی برای انتشار اخبار دولتی استفاده شود، تا محتوای  تولیدی هر دستگاه، صرفا بعد  از طی فرایند طراحی شده در این طرح و درج در  پرتال استانداری، در سایت ها و پرتال های دستگاه های  مبدا قرار گیرد که  علاوه بر دستگاه‌ها، رسانه ها نیز می‌توانند از این پرتال تغذیه خبری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا