با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

کافه بازار در بازه‌های زمانی مختلفی، تا امروز اقدام به انتشار گزارش‌هایی از داده‌های خود کرده است. یکی از این گزارش‌ها «گزارش سال ۹۹ کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در ایران» است. بازخوانی و بررسی اطلاعات این گزارش امکان مطالعه موردی هر یک از حوزه‌های فعالی که در حال حاضر اپلیکیشنی در اختیار کاربران گذاشته‌اند را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم رویکرد کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های حوزه کتاب را بر اساس گزارش یک ساله کافه بازار بررسی کنیم.

منتشر شده

در

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،تحلیل داده‌هایی که برنامه بازار در گزارش خود منتشر کرده بیانگر آن است که اگرچه کاربران بیش از یک میلیارد نصب و بروز رسانی فعال در برنامه بازار انجام داده‌اند اما تنها ۲.۷ درصد از این میزان نصب در دسته کتاب‌ها و مطبوعات قرار داشته است. اولین پرسش در مقابل این آمار این است که آیا این میزان نسبت به گذشته کاهش داشته است؟

بر اساس گزارش کافه بازار این نکته روشن می‌شود که تعداد نصب فعال اپلیکشن‌های حوزه کتاب و مطبوعات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش قابل توجهی داشته است.

 
 

رویکرد کاربران نسبت به کتاب الکترونیکی چگونه است؟

اما موضوع دیگری هم باید در بازخوانی گزارش کافه بازار مورد توجه قرار داد. کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی و در مجموع کتاب‌های دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که کتاب‌خوان‌ها در مقابل آن دو رفتار متفاوت دارند. گروهی به دلیل علاقه‌شان به بوی کاغذ و احساسی که سال‌ها درباره مطالعه کتاب کاغذی داشته‌اند حاضر به امتحان کردن آن نیستند. گروهی دیگر اما این روش را بهترین راه برای همیشه همراه داشتن آرشیو کتاب‌هایشان و از آن جذاب‌تر کاهش هزینه‌های خرید کتاب می‌دانند.

گروه سومی هم وجود دارند؛ آنهایی که کتاب چه فیزیکی و چه دیجیتالی در سبد خریدشان جای پررنگی ندارد. همه‌گیری کرونا و ماندن در خانه اما اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال را هم بیشتر از گذشته برای کاربران جذاب کرد. هرچند بر اساس گزارش سالانه کافه بازار این جذابیت به پای اپلیکیشن‌های کتابخوانی و فرهنگی نرسیده و با وجود کرونا همچنان مطالعه، آن هم به شکل الکترونیکی آن جای محکمی که باید داشته باشد را در زندگی کرونایی جامعه پیدا نکرده است.

فراغت برای مطالعه جدی وجود ندارد

«سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه با بیان اینکه پیک‌های کرونا رابطه معناداری با استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی دارند گفت: «بررسی‌های ما در طاقچه نشان داد که کاربران در فراغت بیشتر به اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب روی آوردند.»

 
سیاوش گودرزی

این موضوع در حالی است که او با اشاره به اینکه مردم با وجود کرونا و در خانه ماندن همچنان فراغت و زمان کافی برای مطالعه محتوای جدی ندارند، گفت: «در این شرایط هم مردم ترجیح می‌دهند از محتوای سرگرم‌کننده استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی چه اثری بر افزایش میزان مطالعه جامعه دارد نیز گفت: «تلاش ما بر این است که کتاب خواندن رشد کند. بر اساس پایش‌‌هایی که در سال ۹۹ انجام شده سرانه مطالعه ۴ و نیم دقیقه‌ای را شکل داده‌ایم. این موضوع با توجه به سرانه کلی کشور عدد بزرگی است.»

گودرزی با تاکید بر اینکه کتاب دیجیتال مزیت‌های قابل توجهی همچون در دسترس بودن و امکان استفاده در زمان‌های مرده را به کاربر می‌دهد، گفت: «استفاده از امکانات بیشتر به اپلیکیشن‌ها برای کاربر این امکانات را بیشتر می‌کند. برای مثال اضافه شدن امکانات استفاده از کتاب‌های صوتی هنگام رانندگی و حرکت در طاقچه نیز این امکان را به کاربر داده است.»

او با توضیح درباره کارنامه مطالعه طاقچه نیز گفت: «ایجاد انگیزه برای افراد به افزایش مطالعه کمک قابل توجهی می‌کند. از همین رو ارائه گزارش مطالعه به کاربر به صورت کارنامه مطالعه امکانی بود که کاربر با دریافت و استفاده از آن انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کند.»

نادیده گرفتن اپلیکیشن‌های کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال یکی از راه‌های توسعه مطالعه در جامعه است. این موضوع در شرایطی که هزینه‌های چاپ و انتشار به شکل کلاسیک و عادی مدام در حال افزایش است، راهی برای نجات سرانه مطالعه کتاب جامعه با توجه به مشکلات معیشتی است. یکی از راه‌های بهبود این شرایط ورود پلتفرم‌های کتاب دیجیتال به نمایشگاه‌های کتاب است. اردیبهشت گذشته در روزهای اوج کرونا و عدم برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب انتظار میرفت این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

 

هرچند گودرزی با تاکید بر اینکه این ارتباط و تعامل با توجه به ظرفیت‌های موجود شکل نگرفت، گفت: «همکاری مستمر، دقیق و مناسبی از طرف وزارت ارشاد همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در همکاری با پلتفرم‌ها شکل نگرفته است. هرچند در شورای عالی فضای مجازی در این باره تلاش‌هایی شده اما این موضوع شکلی مستمر و ثابت ندارد.»

از ماندگاری در دنیای دیجیتال تا کاغذهای کتابخانه شخصی

انتخاب شما کدام گزینه است؟ کتاب کاغذی آرشیو شده در کتابخانه شخصی‌تان، یا کتاب‌های آرشیو شده در گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا فضای ابری که همیشه به آن دسترسی دارید. برخی نگرانی‌شان برای استفاده نکردن از کتاب‌های دیجیتال از دست دادن آرشیو است. این موضوع در حالی است که گودرزی امکان دسترسی به آرشیو را همیشگی عنوان کرده و بر این باور است که آرشیو فیزیکی یا دیجیتال هر دو در خطر آسیب‌پذیری هستند، هرچند با توجه به امکانات امروز دنیای فناوری امکان از بین نرفتن کتاب دیجیتال بسیار جدی‌تر است.

ظرفیت استفاده از کتاب دیجیتال برای ناشران موضوعی است که همواره برای ناشران جذاب بوده است، گودرزی با تاکید بر این موضوع و افزایش این ظرفیت بعد از دوران کرونا گفت: «کرونا منجر به این شد که برخی ناشران بیشتر از گذشته به ظرفیت کتاب دیجیتال توجه کنند. استفاده از ظرفیت‌های بازار کتاب دیجیتال در نهایت برای ناشران جذاب است و به روند اقتصادی آنها کمک هم کرده است.»

کرونا مسیر رشد کتاب دیجیتال را هموارتر کرد

 
مجید شریفی، مدیرعامل کتابراه

«مجید شریفی»، مدیرعامل کتابراه درباره اثراتی که کرونا بر میزان استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی گذاشته به دیجیاتو گفت: «اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا و قرنطینه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. کتابراه نیز در همین مسیر رشد خوبی را تجربه کرده است. البته اگر قرار باشد این موضوع را در ادامه راه مورد بررسی قرار دهیم امکان دارد به دلیل رکود اقتصادی و مشکلاتی که پیش آمده این رشد هم با رکود مواجه شود.»

به گفته او مشکلات اقتصادی تا جایی است که پرداخت هزینه برای محصولات فرهنگی برای مردم بسیار سخت شده است.

او در پاسخ به این پرسش که سهم اپلیکیشن‌ها در افزایش میزان مطالعه جامعه به چه میزان است، گفت: «مهم‌ترین کمکی که اپلیکیشن‌ها به افزایش میزان مطالعه می‌کنند، کاهش هزینه‌ها است. برای مثال خرید کتابی که نسخه چاپی آن ۱۵۰ هزار تومان است در این اپلیکیشن‌ها با ۳۰ هزار تومان ممکن می‌شود.»

شریفی در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت دسترسی به کتاب‌ با استفاده از این اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: «با استفاد از اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب افراد از هر نقطه‌ای از کشور و در هر زمانی به کتاب دسترسی دارند.»

کتاب دیجیتال به بلوغ رسیده است

 

مدیر عامل کتابراه با تاکید بر اینکه هر سال شاهد افزایش علاقه‌مندی جامعه به استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب هستیم درباره شکل‌گیری فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در جامعه گفت: «در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه به همان میزان که ناشران و صاحبان پلتفرم‌های کتاب صوتی از این روند استقبال کردند، رشد کرده و شاهد استقبال مردم هم هستیم.»

به اعتقاد او استفاده از پلتفرم‌های کتاب آنلاین هرچند همچنان ظرفیت رشد دارد، اما به بلوغ رسیده و موقعیت قابل توجهی دارد.

شریفی درباره اعتماد کاربران به اپلیکیشن‌های کتاب نیز گفت: «ارتباط نزدیکی که با کاربران خود داشته‌ایم به ما نشان داده که افراد بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند و حس عدم اعتماد در آنها وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که میزان همکاری ناشران با پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی در چه موقعیتی است، گفت: «همکاری ناشران به شکل ملموس و قابل توجهی، مخصوصا بعد از کرونا و به دلیل قرنطینه و همه حواشی پیش آمده کرونا با پلتفرم‌های کتاب آنلاین بیشتر شد.»

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فناوری اطلاعات

وجود ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده تا کسب و کارها از محدوده‌های جغرافیایی نیز فراتر روند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت:از زمان شیوع ویروس کرونا، همه بر نمود واقعی ICT در حوزه توسعه کسب و کارها شاهد بودند و مشخص شد که این حوزه چه میزان می‌تواند حتی کسب و کارهای سنتی را گسترش دهد و چه میزان می‌تواند در توسعه و شناساندن کسب و کارها کمک کند و وجود ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده تا کسب و کارها از محدوده‌های جغرافیایی نیز فراتر روند

منتشر شده

در

توسط

وجود ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده تا کسب و کارها از محدوده‌های جغرافیایی نیز فراتر روند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،حامد سرائی به مناسبت هفته ارتباطات، با بیان اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل به بخش تفکیک‌ناپذیر از زندگی شخصی افراد و کسب و کارها شده ‌است، اظهار کرد: نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات را می‌توانیم به چند بخش، نقش حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه کسب و کارها، در حوزه بهره‌وری و بهبود روند انجام کارها و حوزه دولت الکترونیک با عنوان نمود مطلوب از بکارگیری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌های اجرایی، اجتماعی و مدیریتی، تقسیم کرد.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا، همه بر نمود واقعی ICT در حوزه توسعه کسب و کارها شاهد بودند و مشخص شد که این حوزه چه میزان می‌تواند حتی کسب و کارهای سنتی را گسترش دهد و چه میزان می‌تواند در توسعه و شناساندن کسب و کارها کمک کند و وجود ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شده تا کسب و کارها از محدوده‌های جغرافیایی نیز فراتر روند.

این مسئول با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه کسب و وکارهای تخصص محور است، تصریح کرد: شاید در نگاه اول تصور کنیم با توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کسب و کارهای مبتنی بر سطوح پایین کاری از بین می‌رود، اما براساس بررسی‌های صورت گرفته به ازای حذف هر فرصت اشتغال با تخصص پایین ۲.۵ فرصت اشتغال با تخصص بالا ایجاد می شود و این حوزه به توسعه کسب و کارهای تخصص محور کمک کرده و محدودیت زمانی کسب و کارها را از بین برده‌است.

سرائی با اشاره به اینکه زمینه دیگری که ICT برای کسب و کارها ایجاد کرده بهبود فضای کسب و کار است که کسب و کارها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و با ساده‌ترین روش مجوزهای لازم برای شروع یا تمدید کسب و کار خود را به دست آورند که به واسطه زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم می‌شود، ادامه داد: ICT در رفع موانع پیش روی کسب و کارها نیز موثر است. همچنین این حوزه در اقتصاد هم نمود زیادی دارد و رویکردی که درحال پیشروی است و در کشورهای پیشرفته هم انجام می‌گیرد حرکت از سوی اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه درحال حاضر ICT در بسیاری از کسب و کارها ورود و رسوخ کرده و اگر ICT را از کسب و کارهای متعدد جدا کنیم شاید دیگر آن کیفیت و کارایی لازم را نداشته ‌باشند، همانند نقش این حوزه در صنعت، کشاورزی، گردشگری، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت ICT در حوزه کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی هوشمند موجب مصرف بهینه آب می‌شود. همچنین در کسب و کارهای گردشگری نیز استفاده از ظرفیت این حوزه علاوه بر جذب گردشگر از داخل کشور، امکان جذب گردشگر از خارج کشور را نیز فراهم کرده‌است.

این مسئول با بیان اینکه هدف مطلوب در استفاده از ظرفیت ICT در دولت الکترونیک یعنی شهروندان و کسب و کارها از محل زندگی یا کار خود بدون نیاز به مراجعه به سازمان‌های دولتی بتوانند خدمات خود را به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند که باعث بهبود رفاه اجتماعی و ارتقای ارزش اجتماعی می‌شود، گفت: اگر دولت الکترونیک به درستی محقق شود دستاوردهای خیلی خوبی همانند افزایش شفافیت عملکرد دستگاه‌های دولتی، پاسخگویی به موقع دستگاه‌ها، توسعه نواوری برای کسب و کارهای خصوصی و.. خواهد داشت که با اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته توسعه‌های زیادی در حوزه ارتباطات و اینترنت در استان داشته‌ایم و درحال تلاش برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر نیز هستیم، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از بستر ICT در استان بسیار مهم است که‌ کسب و کارها می‌توانند از آن استفاده کنند و در تلاشیم به واسطه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به توسعه اقتصاد بخش‌های محروم جامعه با کمک بخش خصوصی در روستاها بپردازیم که توسعه کسب و کارهای روستا محور به واسطه فضای مجازی موجب می‌شود جوانان روستایی بتوانند از دل روستا به کسب و کارهای ارزنده و پر رونقی دست یابند و محرومیت از روستا و شهرهای محروم مرتفع شود.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

افزایش ۶۷ درصدی تعرفه‌ها در انتظار خدمات پستی

تعرفه خدمات پستی قرار است در سال جاری به صورت میانگین تا ۶۷ درصد افزایش داشته باشد.

منتشر شده

در

توسط

افزایش ۶۷ درصدی تعرفه‌ها در انتظار خدمات پستی

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،بحث تغییر در تعرفه خدمات ارتباطی در چند ماه گذشته بسیار داغ بوده است. بعد از تغییر تعرفه‌های اینترنتی آن هم براساس مصوبه‌ رگولاتوری در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵، حالا نوبت به تغییر تعرفه‌ها در حوزه پستی رسیده است.

تغییر در تعرفه‌های پستی در چند سال گذشته بارها مطرح شده، اما در نهایت به نتیجه‌ای نرسیده است. بااین‌حال سال گذشته عیسی زراع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم سورتینگ (سامانه تفکیک و مرتب‌سازی پستی) شرکت پست اعلام کرد که پس از ۲ سال و نیم توقف در تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور در همان مراسم با اشاره به تورم‌های ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، یادآور شده بود که تعرفه خدمات پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق خواهد شد. به باو او در کنار این افزایش تعرفه، با بهینه‌سازی و استفاده از فناوری‌های روز، هزینه‌های تمام‌شده پست نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

حالا مدیرعامل شرکت پست در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند که طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.

افزایش تعرفه یا واقعی‌سازی تعرفه؟

محمد لیائی، مدیرعامل شرکت پست تأکید دارد بیشتر از آنکه صحبت از افزایش تعرفه‌های پستی باشد، باید به واقعی‌سازی تعرفه‌ها در این زمینه اشاره کرد. به گفته او قرار است از محل افزایش این تعرفه برای هوشمند‌سازی زیرساخت‌های پستی در راستای ارائه خدمات پستی بهتر به کاربران و کسب‌وکارها استفاده شود. لیائی با اعلام اینکه قرار است تعرفه‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تغییر کند، تأکید می‌کند که در این زمینه منتظر تأیید ستاد تنظیم بازار هستند.

محمد لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست

وی با اشاره به اینکه مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال گذشته به آن‌ها اجازه تغییر تعرفه‌های پستی را داده است، گفت:در دی ماه سال ۱۴۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که مرجع قانونی برای تعرفه‌گذاری در این بخش است، مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن به صورت میانگین شرکت پست ۶۷ درصد افزایش نرخ تعرفه‌ها را داشته باشد. اصراری هم روی واقعی‌سازی تعرفه‌ها وجود دارد نه افزایش تعرفه‌ها.

براساس اظهارات او از سه سال پیش تا الان که تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرده ، تورم افزایش چند برابری داشته، این در حالی است که پست متناسب با تورم هیچ افزایش تعرفه‌ای نداشته است. به گفته او درحال‌حاضر کاغذ، کارتون، اقلام اساسی که مورد نیاز پست است، هزینه حمل و نقل، هزینه حقوق کارمندان و… دو تا سه برابر شده، درحالی‌که متناسب این افزایش در هزینه‌ها، افزایش در تعرفه‌ها را پست نداشته است. او تأکید دارد که بنابراین اصرار آن‌ها بر واقعی‌سازی تعرفه‌ها به‌جای افزایش آن است.

لیائی در پاسخ به این سؤال که افزایش یا واقعی‌سازی تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ به چند درصد خواهد رسید، به زومیت گفت:۶۷درصد افزایش مربوط به میانگین کل است، یعنی ممکن است برخی سرویس‌ها ۱۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته باشند و بعضی‌ها هم ۲۰ تا ۳۰ درصد؛ اما من به میانگین اشاره کردم که ۶۷ درصد تعرفه‌ها تغییر خواهد کرد.

تغییر تعرفه‌ها برای بهبود در سرویس‌دهی

مدیرعامل پست اصلی‌ترین دلیل برای افزایش یا واقعی‌سازی تعرفه‌های پستی با توجه به تورم اقتصادی در کشور را بهبود زیرساخت‌های ارائه خدمات شرکت پست عنوان می‌کند. به باور او این تغییر تعرفه در بهبود سرویس‌دهی شرکت پست بسیار کمک رسان است.

لیائی در این مورد توصیح داد:

سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دادیم، اگر این زیان را پرداخت نکنیم می‌توانیم سرویس‌های بسیار بهتری ارائه کنیم. زیرساخت‌های ما مبتنی بر جابه‌جایی پاکت و بسته‌های کوچک طراحی شده است. الان با توجه به بحث کرونا و فروش اینترنتی مردم سلیقه‌هایشان به سمت خرید بسته‌های بزرگتر رفته است و بیزنس ما هم به این سمت می‌رود ولی این درحالی است که زیرساخت ما همان زیرساخت قدیمی است.

براساس اظهارات لیائی زیرساخت فعلی پست به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که طبق تغییر دائقه خرید مردم به آن‌ها سرویس‌های نوین ارائه کنند.

او با اشاره با اینکه هوشمندسازی در شرکت پست باید اتفاق بیفتد اعلام کرد:هوشمندسازی پست قرار است بهره‌وری را افزایش دهد یا هزینه تمام شده مرسولات را کاهش دهد. تا الان اگر روش ارسال مرسولات پستی به صورت سنتی بوده و هوشمندسازی اتفاق نیفتاده است، باید با کمک تغییر تعرفه‌ها دست به هوشمندسازی ارایه خدمات بزنیم. مثلا می‌توانیم از طریق هوش مصنوعی به کارمندانمان اعلام مسیر کنیم که از چه مسیری بهتر است که مرسوله را به دست مشتری برسانند که هم سریع‌تر باشد و هم کاهش مسافت را طی کنند.

طبق اظهارات او هوشمندسازی در همه بخش‌های پست یعنی قبول مرسلات، تجزیه مبادلات، رهسپاری مبادلات و توزیع مبادلات اجرا خواهد شد. به باور او در قسمت قبول، تجزیه، رهسپاری و توزیع مرسلات هوشمندسازی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود.

ضربه به کسب‌وکارهای فروش اینترنتی در راه است؟

بعد از مطرح شدن تغییر تعرفه‌های پستی در سال جاری، برخی کارشناسان و فعالان بازار خرید و فروش اینترنتی این نگرانی را مطرح می‌کنند که بالا رفتن تعرفه خدمات پستی باعث کاهش خرید اینترنتی و ضربه زدن به کسب‌وکارهای فعال در این بازار می‌شود.

درمقابل این نظر اما مدیرعامل شرکت پست معتقد است که تغییر تعرفه‌های پستی که به‌دنبال خود بهبود خدمات را دارد، باعث رونق و افزایش خرید اینترنتی خواهد شد.

لیائی در این مورد به زومیت توضیح داد:اتفاقاً این کاهش تعرفه‌ها در خدمات پستی به ما ضربه می‌زند و ما نمی‌توانیم به این گروه کسب‌وکاری خدمات نوین ارائه کنیم. هرچه ما بیشتر بتوانیم به کمک تغییر تعرفه‌ها امکان سرمایه‌گذاری در زیرساخت را داشته باشیم، می‌توانیم خدمت بیشتری به کاربرانمان ارائه کنیم و درمقابل هزینه تمام‌شده هم کاهش پیدا می‌کند.

به باور لیائی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین همین الان هم از سوبسیدی که دولت به آن‌ها می‌دهد استفاده می‌کنند.

وی در این زمینه گفت: «بخش خصوصی نمی‌تواند به تنهایی یک بسته را به‌طور مثال از یک سر کشور به سر دیگر کشور ببرد و ۲ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه دریافت کند. اگر قیمت واقعی شود هم کسب‌ و کارهای آنلاین، هم کسب‌ و کارهای خانگی رونق پیدا خواهند کرد.»

لیائی تأکید می‌کند که در حال‌ حاضر با این تعرفه‌های پستی آن‌ها از پس انجام کارهای کسب‌وکارهای اینترنتی بر نمی‌آیند، چون قیمت‌های ارائه سرویسشان بسیار پایین است و زیرساخت‌هایشان امکان توسعه و ارائه خدمات بهتر به کسب‌ و کارهای اینترنتی را ندارد. آن‌طور که مدیرعامل پست می‌گوید اگر در حال‌ حاضر آن‌ها می‌توانند هزار مرسوله را برای جابه‌جایی دریافت کنند، زمانی که تعرفه‌ها واقعی‌سازی شود پست می‌تواند این هزار تا را به یک میلیون مرسوله برای جابه‌جایی تبدیل کند و در این شرایط است که توسعه در شرکت پست اتفاق می‌افتد.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

برگزاری هفته های مشاوره ای در مرکز نوآوری زنجان

روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری استان زنجان گفت: هفته های مشاوره ای با حضور اساتید برجسته در حوزه فناوری و دانش بنیان و به همت مرکز نوآوری پارک علم و فناوری برگزار می‌شود.

منتشر شده

در

توسط

برگزاری هفته های مشاوره ای در مرکز نوآوری زنجان

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،کیوان فریوری در گفت‌وگو با خبرنگار فاونا با اشاره به رویداد جدیدی که در مرکز نوآوری درحال انجام است اظهار داشت: مرکز نوآوری زنجان برای تحقق شعار سال 1401 و همچنین در راستای پیشرفت جوانان، شرکت های فناور و دانش بنیان اقدام به برگزاری هفته های مشاوره ای کرده که از هفته جاری تشکیل خواهد شد.

وی در رابطه با شرکت کنندگان در این دوره های مشاوره ای اظهار کرد: همه افراد از جمله صاحبان ایده، دانشجویان ،صاحبان مشاغل و شرکت های دانش بنیان و … می‌توانند در این مشاوره ها شرکت کنند و محدودیتی برای پذیرش وجود ندارد.

فریوری ضمن شرح بیشتر جزئیات این مشاوره ها گفت: این کلاس ها در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه طی 12 ساعت در هر هفته و با حضور اساتید برجسته و مطرح کشوری در حوزه های امور حقوقی، آشنایی و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی، نحوه برخورد با مشتری، نحوه صدور مجوزها و غیره برگزار خواهد شد.

وی افزود: تمامی این دوره های تخصصی با حمایت پارک علم و فناوری استان زنجان و به جهت اینکه از همه اقشار بتوانند از این آموزش ها استفاده نمایند به صورت رایگان برای علاقمندان برگزار خواهد شد.

فریوری با بیان اینکه تا امروز استقبال خوبی از این مشاوره ها صورت گرفته و پیش بینی می‌شود افراد بیشتری ثبت‌نام کنند.علاقمندان جهت رزرو و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 33365797 – 09192280068 تماس حاصل نمایند.

گفتنی است مشاوره ها در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری استان زنجان واقع در سعدی وسط، مجتمع تجاری شهرراز، طبقه سوم تشکیل خواهد شد.

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها