با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

طرح صیانت از حقوق کاربران چند قدم تا اجرا فاصله دارد؟

پس از رأی‌دهی نمایندگان مجلس به بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون ویژه، ابهاماتی درخصوص تصویب‌شدن یا نشدن آن به‌وجود آمد. این طرح اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

منتشر شده

در

طرح صیانت از حقوق کاربران چند قدم تا اجرا فاصله دارد؟

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان، ۶ مرداد ۱۴۰۰، مجلس با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون ویژه موافقت کرد؛ اما این موضوع به چه معنا است؟ آیا نمایندگان به تصویب طرح رأی داده‌اند؟ طرح صیانت اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی اجرا می‌شود؟ درادامه، این موضوع را بررسی می‌کنیم.

پاسخ کوتاه: طرح صیانت پس از چند هفته بررسی کمیسیونی مشترک، به صحن علنی می‌رود تا نمایندگان مجلس د رخصوص مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم‌گیری کنند. سپس طرح برای تأیید به شورای نگهبان می‌رود و درصورت نداشتن مشکل قانونی، به‌طور موقت تصویب می‌شود.
مراحل اجرای طرح

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با مهر، تصویب طرح فضای مجازی در جلسه دیروز مجلس را تکذیب می‌کند. صادق ستاری‌فرد در‌این‌باره توضیح می‌دهد:آنچه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی موافقت شد، صرفا تعیین شیوه بررسی طرح بود؛ بنابراین، عبارت تصویب طرح فضای مجازی به‌وسیله مجلس از اساس اشتباه است. موضوعی که برخی رسانه‌ها منتشر کرده‌اند مبنی‌بر اینکه مجلس شورای اسلامی طرح فضای مجازی را تصویب کرد، اشتباه است.

به‌گفته ستاری‌فرد، مجلس فقط با شیوه بررسی طرح به‌صورت آزمایشی به‌دست کمیسیونی ویژه در مجلس موافقت کرد.

او گفت: درواقع کار بررسی این طرح در مجلس تازه شروع شده است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ترکیب این کمیسیون نیز گفت:طرح به کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگانی از کمیسیون‌های داخلی ارجاع می‌شود. نمایندگان دولت، دستگاه‌های اجرایی، کارشناسان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌ها در این جلسات کمیسیون حضور پیدا خواهند کرد. طرح با حضور برخی رسانه‌ها بررسی می‌شود و طی مهلت یک تا دو ماه مجدداً به صحن علنی مجلس بازگردانده می‌شود.

پیشنهاد ما این است که در کنار کمیسیون فرهنگی، نمایندگان شش کمیسیون برای حضور در این کمیسیون مشترک معرفی شوند و کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی طرح ایجاد می‌شود. قرار است هفته آینده تعداد کمیسیون‌ها و تعداد نمایندگان هریک، اعضای هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون و سخن‌گوی آن مشخص شود. در همین حال، زمان و مکان جلسات کمیسیون هم تعیین خواهد شد. مثل بررسی سایر طرح‌ها، در این کمیسیون نیز نمایندگان موافق و مخالف و نمایندگان دولت و کارشناسان بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات خود را خواهند داد و در انتها رأی‌گیری انجام می‌شود. حد نصاب تصویب نیز منوط به رأی موافق دوسوم آراء خواهد بود.

ستاری‌فرد با اشاره به اهمیت کارشناسی‌بودن قوانین کمیسیون نیز گفت: «قانون باید مبتنی‌بر نظرات کارشناسی باشد. در قانون باید نظرات ذی‌نفعان و ذی‌ربطان لحاظ شود؛ لذا در این کمیسیون نمایندگان ذی‌نفعان بی‌واسطه می‌توانند حضور یابند. متأسفانه موضوع طرح و مصوبه مجلس به‌خوبی تبیین نشد. باید توجه داشت که در جلسه روز گذشته، تنها شکل و مدل بررسی این طرح به‌تصویب رسید و تصویب نهایی طرح أن‌شاءالله در دو ماه آینده اتفاق می‌افتد.»

ستاری‌فرد ادامه داد که پس از بررسی‌های کمیسیون، طرح مجددا به صحن علنی ارجاع می‌شود تا مجلس درباره مدت زمان اجرای آزمایشی آن تصمیم بگیرد و پس از تصویب این مدت زمان، طرح به شورای نگهبان برای تأیید ارجاع شود. وی تصریح کرد:

برای مثال، مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد که این طرح برای مدت دو یا سه سال یا چند سال اجرایی شود. یعنی مدت آزمایشی‌بودن آن را صحن علنی مجلس باید تصویب کند. زمانی که طرح به شورای نگهبان ارجاع شد، این شورا بررسی‌های مرتبط را انجام می‌دهد و سایر روال‌های قانونی درباره طرح‌ها و لوایح، درباره این طرح هم اجرا خواهد شد.

با‌‌‌توجه‌‌‌به وجود دغدغه‌هایی درباره تخصص‌نداشتن نمایندگان برای بررسی طرح فضای مجازی، ستاری‌فرد تصریح کرد:

نمایندگانی که آشنایی به حوزه فضای مجازی دارند، در جلسات این کمیسیون‌ها حضور خواهند داشت و این طرح فقط دراختیار کمیسیون فرهنگی نیست. نمایندگانی از کمیسیون‌های دیگر که به موضوع فضای مجازی اشراف دارند، در این جلسات حضور پیدا می‌کنند. چون طرح ابعاد فنی دارد و معمولا طرح‌هایی که از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار هستند، به کمیسیون‌های مشترک ارجاع می‌شوند تا به‌صورت آزمایشی تصویب شوند.

هدف این است که کارشناسان بخش خصوصی بتوانند نظراتشان را به کمیسیون بدون واسطه ارائه کنند. الان هیچ کارشناسی و هیچ شخص حقیقی نمی‌تواند در صحن علنی نظر دهد؛ اما در جلسات کمیسیون مشترک می‌توانند حضور یافته و نظراتشان را ارائه دهند. استادان دانشگاه‌ها، فعالان حوزه کسب‌و‌کار و فعالان حوزه فضای مجازی این امکان را خواهند داشت که در جلسات این کمیسیون حضور یابند و نظراتشان را بی‌واسطه منتقل کنند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تصویب طرح‌ها در کمیسیون‌ها توضیح داد:هر مصوبه کمیسیون با رأی دوسوم تصویب می‌شود و باید حدنصاب زیادی داشته باشد. طرح‌های مهمی که تاکنون به‌صورت آزمایشی با استفاده از ظرفیت اصل ۸۵ به‌وسیله مجلس تصویب شد، قوانین مهمی مانند قانون مجازات اسلامی، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بودند.

این طرح‌ها بُعد کارشناسی و تخصصی زیادی دارند و صحن علنی مجلس درخصوص مواد آن‌ها دانش حداکثری ندارد؛ به‌همین‌دلیل، مشمول اصل ۸۵ شده است و به یک کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود تا امکان مشارکت کارشناسان و مردم در فرایند قانون گذاری آن پیش‌بینی شود و طرح با کیفیت بهتری تصویب شود.

به‌گفته ستاری‌فرد، بررسی طرح فضای مجازی حداقل حدود دو ماه طول می‌کشد و کمیسیون در هر جلسه‌ مکلف به اطلاع‌رسانی عمومی است. ستاری‌فرد تأکید کرد که «هر حکم تصویبی مجلس» در‌این‌باره، به‌وسیله کمیسیون به‌صورت عمومی منتشر می‌شود تا مردم از «کم و کیف بررسی کمیسیون» اطلاع داشته باشند.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

استفاده از «شاد» برای مشترکین همراه اول رایگان است

مدیرعامل همراه اول گفت: استفاده از «شاد» امسال هم برای همراه اولی‌ها رایگان است.

منتشر شده

در

توسط

استفاده از «شاد» برای مشترکین همراه اول رایگان است

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،مهدی اخوان بهابادی همزمان با سپری شدن ایام تعطیلات دانش آموزان و نزدیک شدن به بهار تحصیلی به مشترکان اپراتور اول تلفن همراه مژده داد و اظهار داشت: استفاده از شاد در سال تحصیلی جدید نیز رایگان است و والدین دانش آموزان می توانند بدون هیچگونه دغدغه و نگرانی نسبت به فعالیت های فرزندان خود در این پلتفرم آموزشی، ابزار ارتباطی را در اختیار آنان قرار دهند.

وی با اشاره به توسعه و اجرای صفر تا صدی پلتفرم «شاد» در همراه اول طبق خواسته ها و نیازهای وزارت آموزش و پرورش در ایام شیوع کرونا، عنوان کرد: سیمکارت هایی هم برای آن قشر از خانواده ها که فرزندان شان خواستار استفاده از اینترنت رایگان شاد هستند اما همراه اول ندارند، در نظر گرفته شده که می توانند از طریق مبادی رسمی فروش اپراتور اول اقدام به تهیه آن کنند.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه تیم فنی این بستر همواره از ابتدای پروژه درگیر بروزرسانی و ارتقای ظرفیت های زیرساختی و نرم افزاری آن بوده و نسخه جدید شاد هم طی چند روز آینده رونمایی می شود خاطر نشان کرد:با این وجود دانش آموزان از قابلیت های بیشتری می توانند در راستای امر تحصیل استفاده کنند.

اخوان بهابادی با اشاره به اقدامات یکی دو سال اخیر این اپراتور در مورد شبکه شاد گفت: همراه اول تاکنون یک ریال از محل شاد درآمدزایی نداشته است و با نگاه مسئولیت اجتماعی به این پروژه ملی نگریسته تا امر تحصیل دانش آموزان متوقف نشود؛ لذا امیدواریم با مجوزی که شورای عالی فضای مجازی نیز صادر کرد، محتوای این بستر روز به روز غنی تر شود و با توسعه زیرساخت های ارتباطی در نقاط دور افتاده براساس برنامه ریزی دولت، عدالت آموزشی بیش از پیش در ایران اسلامی محقق شود.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در گرو همکاری اپراتورهاست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پایداری شبکه ارتباطی کشور در آغاز سال تحصیلی ضروری است، بر نقش ویژه اپراتورها در تحقق شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد. او همچنین بازنگری ناگهانی در تعرفه اپراتورها را امری غیرممکن دانست از ضرورت همراهی مردم در این موضوع گفت.

منتشر شده

در

توسط

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در گرو همکاری اپراتورهاست

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،«عیسی زارع‌پور» در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره همراه اول و ایرانسل با بیان این که برنامه محوری وزارت ارتباطات در دوره جدید، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است تاکید کرد تحقق این برنامه در گرو همکاری اپراتورها است و نقشی برجسته در این موضوع داردند.

به اعتقاد وی خیلی از مشکلات در فضای همدلی و همراهی چه در سطح وزارتخانه و چه در سطح دولت قابل‌حل است: «وفاقی در سطح ملی شکل‌گرفته تا این صنعت رشد کند و با این وفاق و همدلی می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات پیش روی اپراتورها برطرف شود.»

لزوم توسعه قابلیت‌های سامانه‌های آموزش الکترونیک

وزیر ارتباطات با اشاره به شروع سال تحصیلی و نقش اپراتورها، به‌ویژه همراه اول در آموزش مجازی دانش‌آموزان گفت: «در حال حاضر پلتفرم «شاد» به عنوان بخشی از آموزش الکترونیک رسمی در کشور پذیرفته شده است و در این حوزه زحمات زیادی توسط همراه اول کشیده شده است.»

 

وی با توجه به شروع مدارس تاکید کرد اپراتورها بایستی برای پایداری و افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی کشور و نیز برطرف کردن مشکلات و توسعه قابلیت‌های سامانه‌های آموزش الکترونیک به‌سرعت اقدام کنند تا در ابتدای سال تحصیلی مردم و به‌ویژه اولیای دانش‌آموزان احساس اطمینان و آرامش داشته باشند.

بازنگری سریع تعرفه‌ها ممکن نیست

یکی از درخواست‌های چند وقت اخیر اپراتورها، بازنگری در تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم است. زارع پور در این رابطه اظهار داشت:«اطمینان می‌دهیم که همه ظرفیت‌های لازم برای حل مشکلات اپراتورها را پای کار بیاوریم اما پشتیبانی و حمایت وزارت ارتباطات از اپراتورها یک بخش از کار است و راه‌حل بخشی از مشکلات در درون خود اپراتورها است. ضروری است که اپراتورها در ساختارهای بهره‌وری، سرمایه‌گذاری و سیاست‌های کلان خود بازنگری کنند. عدم افزایش تعرفه‌ها در سالیان گذشته باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اپراتورها شده است اما نه می‌شود و نه می‌توانیم یک‌باره در تعرفه‌ها بازنگری کنیم بلکه اگر ضرورت پیدا کرد باید پیوست اقناعی و رسانه‌ای مناسب تهیه شود تا مردم با این موضوع همراهی کنند.»

او به‌ منظور حل مشکلات پیش روی اپراتورها دستور داد تا کارگروهی ویژه برای بررسی موانع و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساخت‌های اپراتورها تشکیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جایگاه راهبردی فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و گفت: «خوشبختانه دولت و شخص رئیس‌جمهور، عنایت ویژه‌ای به ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند و یکی از بندهای «میثاق‌نامه دولت سیزدهم» که در ابتدای تشکیل دولت به امضای وزرا رسید، توسعه فناوری اطلاعات و به‌کارگیری آن در حوزه کاری وزارتخانه‌ها است. روح حاکم بر سند فساد ستیزی هم که دولت قرائت شد استفاده از فناوری اطلاعات است.»

وی ضمن اشاره به تجربه موفق ایرانسل در جذب سرمایه‌گذار خارجی، معتقد است از این تجربه می‌توان در بخش‌های دیگر هم استفاده و با همکاری اپراتورها زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی را فراهم کرد

زارع‌پور در پاسخ به طرح برخی گلایه‌ها نسبت به نحوه برخورد شهرداری‌ها با سایت‌های BTS اپراتورها دستور داد گزارشی از تخریب سایت‌های مخابراتی اپراتورها تهیه تا این مسئله از راه‌های مقتضی پیگیری شود.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

واتساپ روی توسعه قابلیتی برای یافتن موقعیت مکانی کسب‌وکارهای مختلف کار می‌کند

به‌تازگی در واتساپ قابلیت آزمایشی جدیدی برای برخی کاربران اضافه شده که تا به کمک آن بتوانند فهرست کسب‌وکارهای مختلف را در اختیار داشته باشند و این پیام‌رسان به آنها برای یافتن موقعیت مکانی مغازه،‌ها رستوران‌ها و مکان‌های مشابه کمک می‌کند.

منتشر شده

در

توسط

واتساپ روی توسعه قابلیتی برای یافتن موقعیت مکانی کسب‌وکارهای مختلف کار می‌کند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،واتساپ یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در سراسر جهان محسوب می‌شود و در حال حاضر ۲.۵ میلیارد نفر کاربر فعال دارد. این اپلیکیشن در حال حاضر اپلیکیشن پیام‌رسان اصلی بسیاری از افراد محسوب می‌شود و حتی در برخی از نقاط تاحدودی یک اپلیکیشن پرداختی نیز به شمار می‌رود. در برخی از نقاط هم بهترین و راحت‌ترین روش برای تماس با کسب‌وکارهای مختلف است.

به‌تازگی قابلیت جدیدی در این پلتفرم در حال آزمایش است که به لطف ایجاد آن فهرستی از کسب‌وکارهای مختلف ایجاد می‌شود که کاربران با بهره‌مندی از آن می‌توانند مغازه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای مشابه دیگر مورد نظر خود را بیابند.

 

در حال حاضر این قابلیت آزمایشی در شهر سائوپائولوی برزیل که میلیون‌ها کسب‌وکار در آن در حال فعالیت هستند، در حال آزمایش است. مت ایدما (Matt Idema) معاون پیام‌رسانی فیسبوک، در گفت‌وگویش با رویترز اذعان کرده است هند و اندونزی هم می‌توانند کاندیداهای خوبی برای آزمایش این قابلیت باشند.

واتساپ

 

او در ادامه مصاحبه‌اش با رویترز گفته صاحبان کسب‌وکارهای مختلف قبلاً شماره‌های واتساپ خود را در قالب بسته‌های مختلف یا به وب سایت‌ها یا بخش تبلیغات فیسبوک در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تا به پل ارتباطی بین آن‌ها و مشتریان تبدیل شود و مشتریان از این طریق با آن‌ها چت کنند.

با توجه به اینکه واتساپ به دلیل نقض حریم خصوصی مورد حمله شدید کمیته حفاظت از اطلاعات ایرلندی قرار گرفته و ۲۵۵ میلیون یورو هم بابت این موضوع جریمه شده ، اقدامات لازم را برای حفظ حریم خصوصی انجام داده و اذعان کرده است موقعیت مکانی مشتریان و نتایج جستجوی آن‌ها ذخیره نمی‌شود.

ایدما در مصاحبه‌اش با رویترز خاطرنشان کرد که تبلیغات نیز به‌زودی به واتساپ افزوده خواهد شد و معتقد است که چنین اقدامی می‌تواند مسیر ورود این پیام‌رسان به حوزه تبلیغات را که مدل اصلی تجارتی فیس بوک محسوب می‌شود، هموار کند و تبلیغات می‌تواند به بخشی از مدل تجاری واتساپ هم تبدیل شود. در حال حاضر میلیون‌ها نفر از افراد فعال در حوزه کسب‌وکار در اینستاگرام و فیسبوک از روش تبلیغات کلیکی که مشتریان را به واتساپ هدایت می‌کند، استفاده می‌کنند. در حال حاضر واتساپ ابزارهایی مثل کاتالوگ فروشگاه‌ها را نیز به کاربران عرضه می‌کند.

منبع :دیجیاتو

ادامه مطلب

برترین ها