با ما همراه باشید

فناوری اطلاعات

اصطلاحات رایج و کاربردی دنیای ارز دیجیتال

اگر به‌تازگی وارد دنیای رمزارزها شده باشید، احتمالا با اصطلاحات گوناگون و سردرگم‌کننده‌ای روبه‌رو شده‌اید که معنی بسیاری از آن‌ها را ممکن است ندانید.

منتشر شده

در

اصطلاحات رایج و کاربردی دنیای ارز دیجیتال

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،هر حوزه تخصصی اصطلاحات و واژگان خاص خود را دارد و دنیای ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. این گونه از ارز‌ها می‌توانند مانند سایر ارزهای رایج قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و… داشته باشند.

این روزها همه درباره بیت‌کوین و قابلیت‌های بی‌شمار این ارز دیجیتال صحبت می‌کنند. از ناآشناترین افراد به دنیای فناوری تا فعالان بورس، همگی به این پدیده انقلابی قرن بیست‌ویکم علاقه‌مند شده‌اند؛ اما کمتر کسی درباره اصطلاحات و لغات تخصصی این حوزه اطلاعات کافی دارد. درادامه با زومیت همراه باشید تا با بخشی از این لغات تخصصی آشنا شوید.

کریپتو (Crypto)

مخفف کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به‌معنای رمزارز.

فیات (Fiat)

پول بدون پشتوانه. سال‌ها پیش طلا یا دیگر فلزات گران‌بها پشتوانه پول‌های ملی جهان بودند. پس از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۷۱ یک‌طرفه قابلیت تبدیل دلار به طلا را لغو کرد، بیشتر ارزهای دنیا روند مشابهی در پیش گرفتند و امروزه، تقریبا تمامی ارزهای ملی جهان، ازجمله ریال بدون پشتوانه هستند.

توکن (Token)

اگر بخواهیم بسیار ساده و ابتدایی توضیح دهیم، در دنیای رمزارز، به ارزهایی کوین گفته می‌شود که روی بلاک‌چین بومی خود هستند (مانند بیت کوین روی شبکه بیت کوین یا اتر روی شبکه اتریوم) و به ارزهایی توکن می‌گویند که به‌صورت قرارداد هوشمند روی یکی از بلاک‌چین‌های دیگر حضور دارند (مانند تتر روی بلاک‌چین اتریوم یا ترون). به توکن‌های موجود در پلتفرم اتریوم توکن ERC-20 و توکن‌های شبکه ترون TRC20 و توکن‌های شبکه هوشمند بایننس BEP20 گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت Coin و Token، مقاله «آشنایی با دسته‌بندی‌های مختلف رمزارزها» را در زومیت می‌توانید بخوانید.

پورتفو، پورتفوی، پورتفولیو (Portfolio)

مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مالی مانند سهام، فلزات گران‌بها، املاک، ارز، رمزارز و… و به بیان ساده سبد سرمایه‌گذاری.

ترنزکشن (Transaction)

تراکنش. انتقال رمزارز از یک آدرس به آدرسی دیگر

ترنزکشن فی (Transaction Fee)

هزینه تراکنش

گس فی (Gas Fee)

هزینه تراکنش در شبکه اتریوم

ماین، ماینر Mine / Miner

استخراج‌کردن، استخراج‌کننده. کسی یا دستگاهی که با دراختیارگذاشتن قدرت پردازشی، علاوه‌بر تأمین امنیت شبکه رمزارز و تأیید تراکنش‌ها، مقداری کوین به‌عنوان پاداش دریافت یا به‌اصطلاح استخراج می‌کند.

صرافی غیر متمرکز (DEX)

صرافی‌هایی که در آن‌ها تراکنش همتابه‌همتا (peer to peer یا p2p) انجام می‌شود؛ یعنی رمزارزها مستقیم و بدون واسطه بین کاربران معامله می‌شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، در DEXها کلید خصوصی و رمزارز در تمام طول فرایند دراختیار کاربر است و حساب کاربری و موجودی نزد صرافی وجود ندارد. صرافی‌های غیرمتمرکز به احراز هویت نیازی ندارند. ازجمله صرافی‌های غیرمتمرکز مشهور می‌توان به یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (Pancakeswap) اشاره کرد.

والت (Wallet)

کیف‌پول. در دنیای رمزارز، به کیف‌پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اشاره می‌کند که با آن ارز دیجیتال می‌توان دریافت یا ارسال کرد. از معروف‌ترین والت‌های مخصوص بیت‌کوین می‌توان به الکترام، سامورایی والت و بلو والت اشاره کرد. همچنین از معروف‌ترین والت‌های با قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز می‌توان از تراست والت، اگزودوس، کوینومی و متامسک نام برد.

کیف‌پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet)

نوعی کیف‌‌پول است که در آن‌ها کلید خصوصی (Private Key) هیچ‌گاه در دستگاه آنلاین قرار نمی‌گیرد. به این نوع کیف‌ها «والت سرد» (Cold Wallet) نیز گفته می‌شود. از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد.

ایردراپ (AirDrop)

حرکتی تبلیغاتی برای شناساندن رمزارزی جدید است. برخی پروژه‌های جدید در دنیای کریپتوکارنسی برای اینکه بتوانند توجه افراد بیشتری را به‌خود جلب کنند، کوین یا توکن خود را به‌رایگان به تعداد زیادی والت ارسال می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با اصطلاح ایردراپ، این مقاله را بخوانید: ایردراپ درمقایسه‌با عرضه اولیه کوین (ICO)؛ رمزارز بادآورده‌ای که باد نمی‌برد.

عرضه اولیه کوین یا توکن ICO / ITO

تقریبا مشابه عرضه اولیه سهام در بورس. برخی پروژه‌های کریپتوکارنسی برای جذب سرمایه به‌سراغ عرضه اولیه کوین (Initial coin offering) می‌روند.

ان اف تی (NFT)

توکن غیر‌قابل‌معاوضه. توکنی است که گواهی می‌دهد دارایی دیجیتال خاصی (مانند نقاشی، موسیقی، ویدئو و…) منحصربه‌فرد است. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره NFT این مقاله‌ها را بخوانید: توکن غیر‌قابل‌معاوضه (NFT) چیست و چگونه می‌توان آن را خرید و آموزش گام‌به‌گام ساخت و فروش NFT؛ راهنمای جامع Rarible برای هنرمندان دیجیتال.

ترید، تریدر Trade / Trader

ترید به‌معنای معامله است و تریدر به کسی می‌گویند که حرفه‌ای رمزارز یا هر دارایی دیگر را معامله می‌کند.

اسپات (Spot)

خریدوفروش از نوع اسپات به نوعی قرارداد می‌گویند که تراکنش و نهایی‌شدن معامله در همان لحظه باشد. درمقابل این نوع خریدوفروش، معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) قرار دارد.

فیوچرز (Futures)

بازار معاملات آتی. در این نوع معاملات که در تمامی بازارهای مالی وجود دارد، فروشنده تضمین می‌دهد در آینده کالایی را دراختیار خریدار قرار دهد که اکنون قیمت آن را دریافت کرده است.

لیمیت اوردر (Limit Order)

ثبت سفارش خرید یا فروش با قیمتی مشخص. برای مثال، ثبت سفارش خرید با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار یا ثبت سفارش فروش با قیمتی بیشتر از قیمت لحظه‌ای.

استاپ لاس (Stop Loss)

ثبت سفارش فروش درصورتی که قیمت از مقدار تعیین‌شده کمتر شود.

تارگت (Target)

هدف قیمتی، چه برای خرید چه فروش.

لانگ (Long)

وقتی خریدار انتظار دارد قیمت نوعی دارایی افزایش پیدا کند و با این فرض آن دارایی را به‌قصد فروش با سود در آینده بخرید، به‌اصطلاح می‌گویند فرد روی آن دارایی پوزیشن لانگ دارد.

شورت (Short)

فروش استقراضی. بعضی صرافی‌ها این امکان را دراختیار کاربر قرار می‌دهند تا ارزی را بفروشد که دراختیار ندارد. برای مثال، فرض کنید انتظار دارید قیمت بیت کوین سقوط کند و درنتیجه تصمیم می‌گیرید «بیت کوین را شورت کنید». صرافی به شما یک بیت کوین قرض می‌دهد و شما در همان لحظه آن را با قیمت ۵۰ هزار دلار می‌فروشید. حالا شما صاحب ۵۰ هزار دلار پول نقد هستید؛ اما یک بیت کوین به صرافی بدهکارید. پیش‌بینی شما درست از آب درمی‌آید و هفته آینده قیمت بیت کوین تا ۴۰ هزار دلار سقوط می‌کند. حالا شما یک بیت کوین ۴۰ هزار دلاری می‌خرید و به صرافی پس می‌دهید. ۱۰ هزار دلار هم برایتان باقی می‌ماند. این یعنی در پوزیشن شورت، فرد با افت قیمت سود می‌کند.

لوریج یا اهرم (Leverage)

فرایندی که در آن کاربر با قرض‌گرفتن اعتبار از صرافی، بیشتر از میزانی سرمایه واقعی‌اش خرید می‌کند. برای مثال، اگر ۵۰ دلار داشته باشید و با قرض‌گرفتن ۵۰ دلار از صرافی، ۱۰۰ دلار خرید کنید، به‌اصطلاح با ضریب یا لوریج 2X خرید کرده‌اید. 

لیکویید (Liquid)

لیکوییدیتی به‌معنی نقدینگی و اصطلاح لیکویید شدن یا کردن در بازارهای مالی به‌معنی نقد شدن یا کردن است. در دنیای کریپتوکارنسی، معمولا وقتی از این اصلاح استفاده می‌شود که به‌دلیل کاهش ارزش یک رمزارز، صرافی موجودی پوزیشن اهرم‌دار کاربر را به‌فروش می‌گذارد تا وامش را پس بگیرد. برای نمونه، اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، درصورتی‌که قیمت ارز خریده‌شده ۵۰ درصد سقوط کند، صرافی تمام دارایی کاربر را می‌فروشد یا به‌اصطلاح او را لیکویید می‌کند تا ۵۰ دلار وامش را پس بگیرد.

 ATH

مخفف عبارت All Time High به‌معنی سقف تاریخی و بیشترین قیمتی است که رمزارز در تاریخ پیدایش خود توانسته ثبت کند. در زمان انتشار این مقاله، ATH بیت کوین حدود ۶۴،۸۰۰ دلار است.

مون (Moon)

ماه. اصطلاحی در جامعه کریپتوکارنسی برای اشاره به اینکه رمزارزی رشد بسیار زیادی تجربه کرده است یا انتظار می‌رود تجربه کند.

بایننس (Binance)

یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی در دنیا.

KYC

مخفف عبارت Know Your Costumer به‌معنای احراز هویت.

آلت کوین (Alt Coin)

هر رمزارزی به‌جز بیت کوین (درحال‌حاضر بیش از ۹ هزار آلت کوین وجود دارد).

آلت کوین ها

مارکت کپ (Market Cap)

ارزش بازار. حاصل‌ضرب مجموع تعداد کوین یا توکن یک رمزارز در ارزش هر واحد کوین یا توکن. برای مثال، در زمان نگارش این مقاله ۱۸٬۷۱۲٬۴۰۶ درگردش وجود دارد که باتوجه به قیمت ۴۲٬۷۰۰ دلاری هر بیت کوین، ارزش بازار این رمزارز برابر با ۸۰۲ میلیارد دلار است.

بول، بیر Bull / Bear

در بازارهای مالی، گاو نر (Bull) نماد افزایش قیمت و بازار صعودی و خرس (Bear) نماد کاهش قیمت و بازار نزولی است.

بازار گاوی و خرسی

بول ران (Bullrun)

بازار گاوی یا بازار صعودی.

بیر مارکت (Bear Market)

بازار خرسی یا بازار نزولی.

آلت سیزن (Alt Season)

فصل آلت‌کوین‌ها. بازه‌ای زمانی در بولران رمزارزها است که در آن قیمت آلت‌کوین‌ها رشدی انفجارگونه تجربه می‌کند.

فومو (FOMO)

مخفف عبارت «Fear of missing out» به‌معنی ترس از جاماندن. اینکه شخصی با دیدن افزایش چندین‌برابری ارزش یک دارایی بترسد که ممکن است از قافله جا بماند و در قله قیمتی وارد آن بازار یا دارایی شود.

فاد (FUD)

مخفف عبارت «Fear, uncertainty, and doubt» به‌معنای «ترس و بی‌اعتمادی و شک» است و به اخبار دروغ و جوّسازی منفی در هر بازاری برای تأثیرگذاشتن روی قیمت گفته می‌شود.

پنیک سل (Panic Sell)

فروش ناشی از ترس. اینکه کسی سرمایه‌اش را به‌‌دلیل ریزش موقت بازار یا انتشار خبر منفی، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی بفروشد.

دیفای (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز. برای اطلاعات بیشتر، این مقاله را بخوانید: DeFi چیست؛ هر آنچه باید در مورد امور مالی غیر متمرکز بدانیم.

شت کوین (Shit Coin)

کوین یا توکن بی‌ارزش. رمزارزی است که مبنا و کاربردی ندارد و صرفا برای سودرساندن به خالقانش خلق شده است.

هولد (هودل) Hold / Hodl

به‌معنای نگه‌داشتن بلندمدت دارایی است. اصطلاح هودل نیز در پست یکی از فروم‌های قدیمی بیت‌کوین ریشه دارد. عنوان این پست «I AM HODLING» است که درباره تصمیم کاربری به نفروختن بیت کوین‌هایش نوشته شده. این غلط املایی به‌مرور به یکی از واژگان معروف و محبوب بین جامعه بیت کوین و به‌طورکلی هواداران کریپتوکارنسی تبدیل شد.

وال، نهنگ (Whale)

به کسی گفته می‌شود که میزان زیادی از یک رمزارز را دراختیار دارد. نهنگ‌ها با خریدوفروش‌های سنگینشان می‌توانند بر قیمت یک رمزارز تأثیر بگذارند. علاوه‌بر نهنگ، از دیگر موجودات دریایی (مانند ماهی، خرچنگ، دلفین و…) برای اشاره به کسانی که مقدار خاصی رمزارز دارند استفاده می‌شود.

وال یا نهنگ بیت کوین

پانزی (Ponzi)

طرح‌های پانزی (مانند طرح‌های هرمی) نوعی کلاه‌برداری هستند که در آن‌ها سرمایه اعضای جدید به‌عنوان سود به اعضای قدیمی پرداخت می‌شود. پانزی نام خود را از «چارلز پانزی» کلاهبردار معروف ایتالیایی-آمریکایی گرفته است. اگرچه پانزی اولین فردی نبود که از این روش برای سودجویی استفاده می‌کرد، شهرت او در اوایل قرن بیستم باعث شد امروزه این نوع کلاهبرداری را با نام او بشناسیم.

پامپ، دامپ Pump / Dump

هنگامی‌که قیمت رمزارزی افزایش می‌یابد، به‌اصطلاح گفته می‌شود که درحال «پامپ‌شدن» است. همچنین، هنگامی‌که فردی با انتشار خبری یا تبلیغ ارزی خاص باعث افزایش قیمت آن می‌شود، گفته می‌شود که آن شخص ارز مذکور را پامپ می‌کند. درمقابل، هنگام سقوط قیمت یک رمزارز به‌اصطلاح گفته می‌شود که آن ارز درحال «دامپ‌شدن» است. افراد بانفوذ و مشهور می‌توانند با استفاده از ثروت هنگفت و تأثیرشان بر افکار عموم، موجب افزایش و کاهش قیمت رمزارزی خاص شوند و از این موضوع نفع ببرند. به چنین کاری به‌اصطلاح «پامپ اند دامپ» (Pump and Dump) گفته می‌شود.

دیور (DYOR)

مخفف عبارت Do Your Own Research است به‌معنای «تحقیق خودتان را انجام دهید». این عبارت برای صلب مسئولیت و هشداردادن درباره ریسک‌های بازارهای مالی به‌کار برده می‌شود.

کدام‌یک از اصطلاحات گفته‌شده در این ویدئو برایتان تازگی داشت؟ اگر اصلاح متداولی در این مطلب از قلم افتاده است یا توضیح بهتری برای برخی اصطلاحات سراغ دارید، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

***

*این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی فاونا نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

منبع :زومیت

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فناوری اطلاعات

26 خانوار در روستای رز به اینترنت های وب متصل شدند

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان از اتصال روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان با 26 خانوار به اینترنت پر سرعت های وب خبر داد.

منتشر شده

در

توسط

26 خانوار در روستای رز به اینترنت های وب متصل شدند

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،حامد سرائی با اشاره به پیشرفت محسوس دسترسی روستاهای استان زنجان به ارتباط همراه و اینترنت، اظهار داشت: با آغاز حضور مجدد دانش آموزان در مدارس استان و لزوم برخورداری دانش آموزان از اینترنت، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سعی دارد تا با برنامه ریزی های مناسب روستاهای باقیمانده استان را از اینترنت و تلفن همراه برخوردار کند که گام مهمی در ایجاد عدالت ارتباطی است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان افزود: هزینه‌ انجام پروژه‌ دسترسی روستاهای بالای 20 خانوار استان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأمین شده است.

وی تاکید کرد: سعی شده بستر استفاده از اینترنت پرسرعت را برای همه روستائیان استان به وجود بیاوریم تا روستائیان از بحث آموزش،کشاورزی، توسعه اشتغال روستایی ، خدمات بانکی و بخصوص تحصیل دانش آموزان بهره مند شوند.

حامد سرائی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره کل برقراری زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و روستایی و رفع مشکلات ارتباطی مردم و خدمت‌رسانی در بستر زیرساخت‌های ارتباطی است که در آخرین اقدام، روستای رز از توابع شهرستان ماهنشان با 26 خانوار به اینترنت پر سرعت های وب متصل شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان تصریح کرد: روستاییان محترم می توانند از طریق شماره تماس 1565 و یا مراجعه به سایت hiweb.ir برای خرید خدمت اقدام کنند.

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید.

منتشر شده

در

توسط

ارزش تجارت الکترونیکی کشور از مرز پنج هزار میلیارد ریال عبور کرد

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،«علی رهبری» امروز در نشست خبری یک سالگی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای سازمان توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، اظهارداشت :همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود: «در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است به طوری که امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.»

 

 به گفته رهبری تاکنون ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است. او اعلام کرد مدت زمان صدور اینماد از چند روز به چند ساعت رسیده و قوانین جدید برای اینماد تعریف شده است: «ما در اینماد بدون ستاره که متقاضی کمتر از ۱۰ دقیقه می تواند بگیرد، یک محدودیتی قرار داریم که شخص می تواند ۵۰ تراکنش با سقف ۵۰ میلیون تومان داشته باشد و اگر از این حد بیشتر باشد، موظف است که طی ۱۰ روز فرایند اخذ اینماد با ستاره را طی کند.»

آنطور که گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد،  تا کنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه بندی داشتند که از بین آنها پنج کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار چهار ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب و کار دو ستاره و نه کسب و کار یک ستاره دریافت کرده‌اند.

امکان ارائه تسهیلات به کسب و کارهای چند ستاره

 

رهبری در پاسخ به پرسش  مبنی بر اینکه ستاره‌های یک کسب و کار چه فایده‌ای برای آنها خواهند داشت گفت: «تعداد ستارگان بیشتر می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر و افزایش مشتریان این کسب و کارها باشد. این مساله قطعا برای کسب و کارهای ناشناسی که بتوانند ستاره دریافت کنند خیلی تاثیرگذار خواهد بود اما به جز این مورد ما در حال برنامه ریزی برای موارد دیگری هم هستیم.»

وی تاکید کرد که آنها می‌خواهند کاری کنند تا کسب و کارهای چند ستاره بتوانند تا سقف N مقدار پول (که هنوز مشخص نیست) از بانک‌ها بدون ضامن وام دریافت کنند و یا تسهیلات دیگری در اختیارشان قرار بگیرد: «هنوز به برنامه مدونی نرسیدیم و از شنیدن پیشنهادات در اینباره استقبال می‌کنیم.»

بر اساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره کسب و کارهای آنلاین ستاره دار،  بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته بندی است. در مقابل کسب و کارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند.

۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند

 

در ادامه این نشست فرانک ابوالمعصوم مدیر پروژه رتبه‌بندی کسب و کار الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: «در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ ارزش مالی تجارت الکترونیکی ۵۶۰ هزار میلیارد تومان و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در کشور یک میلیارد و ۸۹۴ هزار بوده است و همچنین ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد اعطا شده است.» به گفته ابوالمعصوم در حال حاضر حدود ۳۰۵ هزار کسب و کار به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند: «اما به صورت رسمی ۱۰۴ هزار کسب و کار بصورت اینترنتی فعالیت دارند که براین اساس می‌توان تخمین زد که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر بطور مستقیم در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند.»

ادامه مطلب

فناوری اطلاعات

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

کافه بازار در بازه‌های زمانی مختلفی، تا امروز اقدام به انتشار گزارش‌هایی از داده‌های خود کرده است. یکی از این گزارش‌ها «گزارش سال ۹۹ کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در ایران» است. بازخوانی و بررسی اطلاعات این گزارش امکان مطالعه موردی هر یک از حوزه‌های فعالی که در حال حاضر اپلیکیشنی در اختیار کاربران گذاشته‌اند را فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم رویکرد کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های حوزه کتاب را بر اساس گزارش یک ساله کافه بازار بررسی کنیم.

منتشر شده

در

توسط

نگاهی به آثار کرونا بر اپلیکیشن‌های دسته کتاب و مطبوعات

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،تحلیل داده‌هایی که برنامه بازار در گزارش خود منتشر کرده بیانگر آن است که اگرچه کاربران بیش از یک میلیارد نصب و بروز رسانی فعال در برنامه بازار انجام داده‌اند اما تنها ۲.۷ درصد از این میزان نصب در دسته کتاب‌ها و مطبوعات قرار داشته است. اولین پرسش در مقابل این آمار این است که آیا این میزان نسبت به گذشته کاهش داشته است؟

بر اساس گزارش کافه بازار این نکته روشن می‌شود که تعداد نصب فعال اپلیکشن‌های حوزه کتاب و مطبوعات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش قابل توجهی داشته است.

 
 

رویکرد کاربران نسبت به کتاب الکترونیکی چگونه است؟

اما موضوع دیگری هم باید در بازخوانی گزارش کافه بازار مورد توجه قرار داد. کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی و در مجموع کتاب‌های دیجیتال یکی از گزینه‌هایی است که کتاب‌خوان‌ها در مقابل آن دو رفتار متفاوت دارند. گروهی به دلیل علاقه‌شان به بوی کاغذ و احساسی که سال‌ها درباره مطالعه کتاب کاغذی داشته‌اند حاضر به امتحان کردن آن نیستند. گروهی دیگر اما این روش را بهترین راه برای همیشه همراه داشتن آرشیو کتاب‌هایشان و از آن جذاب‌تر کاهش هزینه‌های خرید کتاب می‌دانند.

گروه سومی هم وجود دارند؛ آنهایی که کتاب چه فیزیکی و چه دیجیتالی در سبد خریدشان جای پررنگی ندارد. همه‌گیری کرونا و ماندن در خانه اما اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال را هم بیشتر از گذشته برای کاربران جذاب کرد. هرچند بر اساس گزارش سالانه کافه بازار این جذابیت به پای اپلیکیشن‌های کتابخوانی و فرهنگی نرسیده و با وجود کرونا همچنان مطالعه، آن هم به شکل الکترونیکی آن جای محکمی که باید داشته باشد را در زندگی کرونایی جامعه پیدا نکرده است.

فراغت برای مطالعه جدی وجود ندارد

«سیاوش گودرزی»، مدیر روابط عمومی طاقچه با بیان اینکه پیک‌های کرونا رابطه معناداری با استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی دارند گفت: «بررسی‌های ما در طاقچه نشان داد که کاربران در فراغت بیشتر به اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب روی آوردند.»

 
سیاوش گودرزی

این موضوع در حالی است که او با اشاره به اینکه مردم با وجود کرونا و در خانه ماندن همچنان فراغت و زمان کافی برای مطالعه محتوای جدی ندارند، گفت: «در این شرایط هم مردم ترجیح می‌دهند از محتوای سرگرم‌کننده استفاده کنند.»

او در پاسخ به این سوال که اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی چه اثری بر افزایش میزان مطالعه جامعه دارد نیز گفت: «تلاش ما بر این است که کتاب خواندن رشد کند. بر اساس پایش‌‌هایی که در سال ۹۹ انجام شده سرانه مطالعه ۴ و نیم دقیقه‌ای را شکل داده‌ایم. این موضوع با توجه به سرانه کلی کشور عدد بزرگی است.»

گودرزی با تاکید بر اینکه کتاب دیجیتال مزیت‌های قابل توجهی همچون در دسترس بودن و امکان استفاده در زمان‌های مرده را به کاربر می‌دهد، گفت: «استفاده از امکانات بیشتر به اپلیکیشن‌ها برای کاربر این امکانات را بیشتر می‌کند. برای مثال اضافه شدن امکانات استفاده از کتاب‌های صوتی هنگام رانندگی و حرکت در طاقچه نیز این امکان را به کاربر داده است.»

او با توضیح درباره کارنامه مطالعه طاقچه نیز گفت: «ایجاد انگیزه برای افراد به افزایش مطالعه کمک قابل توجهی می‌کند. از همین رو ارائه گزارش مطالعه به کاربر به صورت کارنامه مطالعه امکانی بود که کاربر با دریافت و استفاده از آن انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کند.»

نادیده گرفتن اپلیکیشن‌های کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

اپلیکیشن‌های کتاب دیجیتال یکی از راه‌های توسعه مطالعه در جامعه است. این موضوع در شرایطی که هزینه‌های چاپ و انتشار به شکل کلاسیک و عادی مدام در حال افزایش است، راهی برای نجات سرانه مطالعه کتاب جامعه با توجه به مشکلات معیشتی است. یکی از راه‌های بهبود این شرایط ورود پلتفرم‌های کتاب دیجیتال به نمایشگاه‌های کتاب است. اردیبهشت گذشته در روزهای اوج کرونا و عدم برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب انتظار میرفت این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

 

هرچند گودرزی با تاکید بر اینکه این ارتباط و تعامل با توجه به ظرفیت‌های موجود شکل نگرفت، گفت: «همکاری مستمر، دقیق و مناسبی از طرف وزارت ارشاد همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در همکاری با پلتفرم‌ها شکل نگرفته است. هرچند در شورای عالی فضای مجازی در این باره تلاش‌هایی شده اما این موضوع شکلی مستمر و ثابت ندارد.»

از ماندگاری در دنیای دیجیتال تا کاغذهای کتابخانه شخصی

انتخاب شما کدام گزینه است؟ کتاب کاغذی آرشیو شده در کتابخانه شخصی‌تان، یا کتاب‌های آرشیو شده در گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا فضای ابری که همیشه به آن دسترسی دارید. برخی نگرانی‌شان برای استفاده نکردن از کتاب‌های دیجیتال از دست دادن آرشیو است. این موضوع در حالی است که گودرزی امکان دسترسی به آرشیو را همیشگی عنوان کرده و بر این باور است که آرشیو فیزیکی یا دیجیتال هر دو در خطر آسیب‌پذیری هستند، هرچند با توجه به امکانات امروز دنیای فناوری امکان از بین نرفتن کتاب دیجیتال بسیار جدی‌تر است.

ظرفیت استفاده از کتاب دیجیتال برای ناشران موضوعی است که همواره برای ناشران جذاب بوده است، گودرزی با تاکید بر این موضوع و افزایش این ظرفیت بعد از دوران کرونا گفت: «کرونا منجر به این شد که برخی ناشران بیشتر از گذشته به ظرفیت کتاب دیجیتال توجه کنند. استفاده از ظرفیت‌های بازار کتاب دیجیتال در نهایت برای ناشران جذاب است و به روند اقتصادی آنها کمک هم کرده است.»

کرونا مسیر رشد کتاب دیجیتال را هموارتر کرد

 
مجید شریفی، مدیرعامل کتابراه

«مجید شریفی»، مدیرعامل کتابراه درباره اثراتی که کرونا بر میزان استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی گذاشته به دیجیاتو گفت: «اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل کرونا و قرنطینه‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. کتابراه نیز در همین مسیر رشد خوبی را تجربه کرده است. البته اگر قرار باشد این موضوع را در ادامه راه مورد بررسی قرار دهیم امکان دارد به دلیل رکود اقتصادی و مشکلاتی که پیش آمده این رشد هم با رکود مواجه شود.»

به گفته او مشکلات اقتصادی تا جایی است که پرداخت هزینه برای محصولات فرهنگی برای مردم بسیار سخت شده است.

او در پاسخ به این پرسش که سهم اپلیکیشن‌ها در افزایش میزان مطالعه جامعه به چه میزان است، گفت: «مهم‌ترین کمکی که اپلیکیشن‌ها به افزایش میزان مطالعه می‌کنند، کاهش هزینه‌ها است. برای مثال خرید کتابی که نسخه چاپی آن ۱۵۰ هزار تومان است در این اپلیکیشن‌ها با ۳۰ هزار تومان ممکن می‌شود.»

شریفی در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت دسترسی به کتاب‌ با استفاده از این اپلیکیشن‌ها اشاره کرد و گفت: «با استفاد از اپلیکیشن‌های مطالعه کتاب افراد از هر نقطه‌ای از کشور و در هر زمانی به کتاب دسترسی دارند.»

کتاب دیجیتال به بلوغ رسیده است

 

مدیر عامل کتابراه با تاکید بر اینکه هر سال شاهد افزایش علاقه‌مندی جامعه به استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب هستیم درباره شکل‌گیری فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در جامعه گفت: «در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه به همان میزان که ناشران و صاحبان پلتفرم‌های کتاب صوتی از این روند استقبال کردند، رشد کرده و شاهد استقبال مردم هم هستیم.»

به اعتقاد او استفاده از پلتفرم‌های کتاب آنلاین هرچند همچنان ظرفیت رشد دارد، اما به بلوغ رسیده و موقعیت قابل توجهی دارد.

شریفی درباره اعتماد کاربران به اپلیکیشن‌های کتاب نیز گفت: «ارتباط نزدیکی که با کاربران خود داشته‌ایم به ما نشان داده که افراد بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند و حس عدم اعتماد در آنها وجود ندارد.»

او در پاسخ به این پرسش که میزان همکاری ناشران با پلتفرم‌های کتاب الکترونیکی در چه موقعیتی است، گفت: «همکاری ناشران به شکل ملموس و قابل توجهی، مخصوصا بعد از کرونا و به دلیل قرنطینه و همه حواشی پیش آمده کرونا با پلتفرم‌های کتاب آنلاین بیشتر شد.»

ادامه مطلب

برترین ها