اقتصاد

آغاز به کار میز توسعه صادرات زیتون کشور در اتاق بازرگانی زنجان

مشاور عالي استاندار زنجان: لزوم افزایش بهره وری در تولید زیتون و قیمت رقابتی برای حضور در بازارهای جهانی حائز اهمیت است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،نخستین جلسه میز توسعه صادرات محصول زیتون کشور به میزبانی اتاق زنجان در محل سالن جلسات شهید شهریاری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی رنگ رونا رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به وجود میزهای مختلف توسعه صادرات محصولات در سازمان توسعه تجارت که به استان ها تفویض شده است، اظهار کرد: با وجود درخواست استان های مختلف برای توسعه صادرات محصول زیتون کشور، اما استان زنجان به عنوان استان پيشرو توسعه کشوری محصول زیتون انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و مصرف محصول زیتون در کشور به صورت تقریبی به یک اندازه می‌باشد، تصریح کرد: در همین راستا برنامه ریزی برای افزایش تولید در آینده از ضرورت بالایی برخوردار است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با تجار و صادر کنندگان و تولید کنندگان محصول زیتون در کشورهای ترکیه، یونان و اسپانیا، خاطرنشان کرد: این سه کشور عمده تولید کنندگان زیتون در دنیا بوده و صادرات بسیار بالایی دارند.

رنگ رونا ادامه داد: استفاده از تجارب این کشورها در تولید، صادرات، اصلاح روش، اصلاح الگوی برداشت، گذر از تولید سنتی به صنعتی، فرآوری کنسرو و روغن کشی از جمله مواردی است که باید در آینده برای افزایش تولید صادرات کشور لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نبود مازاد تولید زیتون در کشور صادرات نیز صورت نمی گیرد، خاطرنشان ساخت: از همین رو باید با یک برنامه ریزی در جهت افزایش سطح زیر کشت الگوی کشت، اصلاح ارقام و روش های تولید محصول به ویژه در بخش کنسرو و روغن کشی و در نهایت برنامه ریزی حضور در بازارهای جهانی حرکت شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه باید به صورت فاز بندی شده و با وجود یک برنامه منسجم به سوی افزایش تولید و در نهایت صادرات محصول زیتون گام برداشت، تصریح کرد: در همین راستا تعامل با هر سازمان و نهاد مرتبط برای تولید و اصلاح روش تولید می‌تواند مثمر باشد و باید به سمت پر کردن ظرفیت خالی در تولید صنایع محصول زیتون حرکت شود.

در ادامه مجید خشنود مشاور عالي استاندار زنجان با تاکید بر اینکه داده های ما باید در جهت تولید زیتون تبیین شده و نواقص کار برطرف شود، اظهار کرد: در تولید و صادرات محصول زیتون قیمت رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید بر لزوم افزایش بهره وری در تولید محصول زیتون و توجه به کیفیت در تولید آن برای حضور و رقابت در بازارهای جهانی،تصریح کرد: میز توسعه کشوری محصول زیتون می تواند موضوع افزایش بهره وری را در دستور کار ویژه خود قرار داده و آن را دنبال نماید.

خشنود با بیان این که میز توسعه صادرات می تواند با تشکیل کمیته تخصصی روغن و کنسرو موضوعات را به صورت تخصصی در راستای حصول نتیجه موثر دنبال نماید، ابراز کرد: قیمت تمام شده محصول زیتون باید کاهش پیدا کرده تا بتوانیم در بازارهای جهانی با موفقیت حضور پیدا کنیم.

مشاور عالي استاندار زنجان در پایان با بیان اینکه در شیوه استخراج روغن زیتون باید به سوی افزایش بهره‌وری حرکت شود، گفت: تولید با کیفیت و بهره وری از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیر علی مسیبی معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل میزهای کشوری و استانی از چندین سال قبل در سازمان توسعه تجارت ایران با هدف تفویض برخی اختیارات به استان ها، گفت: استان زنجان با وجود درخواست استان قزوین موفق شد تا میز توسعه صادرات محصول زیتون را از آن خود نماید که باید با یک برنامه ریزی منسجم به سوی تولید و صادرات این محصول گام برداشت.

عبدالله جعفری معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به آمار تولید زیتون در استان زنجان و کشور، مصرف زیتون در کشور در بخش های مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: مقدار تولید و مصرف این محصول در کشور به هم نزدیک بوده و مازاد تولیدی برای صادرات وجود ندارد، از این رو باید به سمت افزایش تولید حرکت نمود.

محمدرضا کردلو عضو و مشاور عالی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات تولید زیتون در دو بخش کنسروی و روغن زیتون، اظهار کرد: در این بخش با توجه به مشکلات زیست محیطی در بخش کنسروی از دو پیشنهاد برای راه اندازی استخرهای تبخیری و یا تجمیع سازی واحدها با ایجاد شهرک های کشاورزی و یا صنعتی سخن گفت.

در ادامه نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نیز به بیان نظرات و مباحث خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به افزایش میزان سطح زیر کشت زپتولید زیتون، حضور در بازارهای جهانی، رقابت با کشورهای اصلی تولیدکننده این محصول، استفاده از تجارب کشورهای موفق و برگزاری همایش های جهانی و آموزش و … اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا